Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Är det inte så lite vem som äger, sköter om bilen, Tar du hand om bilen spelar det nog inte nån roll vilket märke det är. Har en peagut
ärsmodell 04 funkar felfritt. oljan är helt felfri mellan bytena ! år så att säga att den bilen är bättre än de andra beror nog på ägaren
Min Ford Taunus från -81 är bäst tycker jag, startar altid vilket väder det än är:unsure:

Hur kan forden vara bättre än peugeoten?
Det är ju samma ägare

Det var det inte 1981 Du vet ingenting gubbe
1981 var då jag slutade på Ford verkstaden efter att som yngsta mekanikern fått de flesta ”fin fina jobben” med att byta avgassystem och renovera bromsar på allt annat än nya fordar (på den tiden rostade bilar otroligt mycket och Ford var inget undantag). Det var redan då fast pris på sådana jobb och inte så roligt att trilskas med fastrostade bromstrummor etc. och inte alltid kunna hålla tiden som var avsatt av någon ekonom misstänker jag. De gamla mekanikerna ville helst bara ha nya bilar med jobb som att byta olja och luftfilter. Redan då var det var det mest byta grejor och få reparationer och renoveringar. Det var lite annorlunda på lastbils och tunga fordons sidan där det då fortfarande gjordes lite renoveringar av t.ex. växellådor och bakaxlar och rätt så mycket svetsjobb men dör jobbade inte jag…

1981 bestämde jag för att plugga in vissa ämnen som behövdes för att kunna bli högskolebehörig då 1 år på fordonstekniska linjen + 1 år på bilmekanikerlinjen på gymnasienivå ej gav tillräcklig kunskapsnivå. 1982 började jag till sjöss och 1985-88 läste jag till sjöingenjör som på den tiden var högskola. Numera så är det inte längre högskola utan det har kommit upp sig till Universitet så det är ju lite finare haha. De flesta som läser har dock idag inte varit och jobbat till sjöss och läser 4 år med praktik under utbildningen och vet inte om möjligheten att läsa på 3 år ens finns kvar? Bra dock att 4 års linjen kom till för det behövs för att få nya in i branchen. Redan under min utbildning så var det få som redan året efter jag började som hade varit ute och jobbat. Det var otroligt svårt redan då att få jobb till sjöss och det hade varit tuffa tider i rätt många år.

På tal om sjön. Här fyller en Mtb gubbe 80 och då blir det en gåva.

DSC_0088.JPG

Lite nyheter från Island där det fortfarande bedöms vara en hög sannolikhet för att det blir ett vulkanutbrott.

Sulfur dioxide detected in a drilling hole in Svartsengi power plant

Om och när ni kollar Youtube där nästan allt går på engelska så är ett tips att leta upp ”Verktygssymbolen” och sedan välja ”cc Textning” och där Engelska (Autogenerad) så får man även textat på engelska. Tyvärr så finns ännu ej svenska som ett val under ”Översätt automatisk” men ibland thailändska om det underlättar 555

IMG_6354.png

Lite nyheter från Island där det fortfarande bedöms vara en hög sannolikhet för att det blir ett vulkanutbrott.

Sulfur dioxide detected in a drilling hole in Svartsengi power plant

Om och när ni kollar Youtube där nästan allt går på engelska så är ett tips att leta upp ”Verktygssymbolen” och sedan välja ”cc Textning” och där Engelska (Autogenerad) så får man även textat på engelska. Tyvärr så finns ännu ej svenska som ett val under ”Översätt automatisk” men ibland thailändska om det underlättar 555

IMG_6354.png
"Sickan, vilken jävla smäll"! :xmas_smiley:

Jag har gjort lite marktjänst här hemma nu när frugan är på jobb, diskmaskinen laddad och igång. Efter kaffet får det bli en tur till däckfirman, Bilia ville göra en framvagnsjustering igår till det facila priset av 1495 kr. Jag misstänker att däckfirman kan göra detta samtidigt med skifte till vinterdäck och till en lägre kostnad. En pensionär måste kolla upp olika alternativ, dessutom hade jag inte tid att vänta igår.

Jag har gjort lite marktjänst här hemma nu när frugan är på jobb, diskmaskinen laddad och igång. Efter kaffet får det bli en tur till däckfirman, Bilia ville göra en framvagnsjustering igår till det facila priset av 1495 kr. Jag misstänker att däckfirman kan göra detta samtidigt med skifte till vinterdäck och till en lägre kostnad. En pensionär måste kolla upp olika alternativ, dessutom hade jag inte tid att vänta igår.
Helt rätt tänkt Berra, detta skall du göra efter skiftet till Vinterdäck, säkert gör de detta billigare än Bilia, allt annat skulle vara märkligt då Bilia är kända för att vara svindyra

Har städat och gjort klart täcken, kuddar med sänglinnen samt lagt ut några madrasser på golvet då sängplatserna inte räcker för alla som skall sova över hos oss mellan lördag till söndag då vi vi gifter oss imorgon lördag. Har organiserat så att den del av huset där köket och vardagsrummet ligger som ett stort gemensamt utrymme att ingen behöver sova där. Nattugglorna och vi värdar kan då länge in på kvällskvisten vara uppe och de som är trötta kan när de önskar gå och vila eller sova i andra rum i huset.

Nästa på agendan blir att åka in till stan och handla lite. Imorgon lördag blir det fullt upp och hoppas allt går enligt planeringen och lite tur med vädret. Prognosen säger att det inte skall regna imorgon så hoppas denna är rätt.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K