Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Befinner mig i en ort som heter Wang Nam Kiao eller något som ska uttydas som Slott Grönt Vatten. Färden hit gick utan missöden och trafikstockningar.

Bifogar några bilder från platsen där vi bor.

IMG_2348.jpeg

IMG_2347.jpeg

IMG_2345.jpeg

IMG_2344.jpeg

IMG_2343.jpeg

IMG_2341.jpeg

IMG_2340.jpeg

Jag har gjort lite marktjänst här hemma nu när frugan är på jobb, diskmaskinen laddad och igång. Efter kaffet får det bli en tur till däckfirman, Bilia ville göra en framvagnsjustering igår till det facila priset av 1495 kr. Jag misstänker att däckfirman kan göra detta samtidigt med skifte till vinterdäck och till en lägre kostnad. En pensionär måste kolla upp olika alternativ, dessutom hade jag inte tid att vänta igår.
Du ska nog inte bli förvånad om däckfirman säger att inställningen är ok. Har haft mycket konstigheter med bilia när jag hade Volvo.

Helt rätt tänkt Berra, detta skall du göra efter skiftet till Vinterdäck, säkert gör de detta billigare än Bilia, allt annat skulle vara märkligt då Bilia är kända för att vara svindyra
Ja för en gångs skull hade jag rätt. Körde till däckfirman här hemma och han kollade direkt. Jäkla dumheter var hans utlåtande, dom försöker plocka folk på pengar. Mycket lite om ens något fel. Han föreslog att efter bytet nästa vecka ser vi om något händer med vinterdäcken under säsongen, behöver något justeras gör vi det i samband med byte till nya sommardäck tiĺl våren. Kostnad i så fall strax under 800 kr. Fullt förtroende för den firman! :thumbsup:

Ja för en gångs skull hade jag rätt. Körde till däckfirman här hemma och han kollade direkt. Jäkla dumheter var hans utlåtande, dom försöker plocka folk på pengar. Mycket lite om ens något fel. Han föreslog att efter bytet nästa vecka ser vi om något händer med vinterdäcken under säsongen, behöver något justeras gör vi det i samband med byte till nya sommardäck tiĺl våren. Kostnad i så fall strax under 800 kr. Fullt förtroende för den firman! :thumbsup:
Tyvärr så gäller detta de flesta märkesverkstäder, de små ställena har ett större behov att behålla sin kundkrets. Redan när jag jopbbade som mek så gällde detta om Bilia, skor sig på kundersokunskap. Visst , kolla en framvagn är väl bra. Men om allt känns rätt och bilen inte drar åt något håll och däcken inte sliter snett , då finns det väl ingen störra anledning att kolla, inför ett köp av nya däck kan det kanske vara mer av värde.

På tisdag när jag hittat en ledig parkering så var enda möjligheten att betala genom att ladda ner en Aimo App (enda alternativet som fanns) och registrera och det såg ut som parkeringsautomaten varit ur bruk länge. Okej när jag registrerade kom det upp ett meddelande om jag önskade att hämta uppgifter från en annan parkerings app och den niten gick jag på. Igår kom ett meddelande att nu kommer parkeringsappen som är mycket mera använd än Aimo i stan kommer att bli avstängd. Det var då ett jävla sätt tänkte jag och ringde direkt till den parkeringsapp och bolag jag vill ha kvar och de sa att mitt konto hos dem kommer att ligga kvar. Jag skrev sedan också till Aimo och cc kopia till andra parkerings bolaget för att göra dem medvetna hur Aimo beter sig och de kan missa kunder därav samt även skriftligt tala om att jag vill vara kvar. Ja sa upp kontot hos Aimo direkt också men måste nu vänta till parkeringssumman har blivit dragits från det kort jag angav vilket tar någon månad innan jag för alltid är av med Aimo! Från Aimo kom bara ett nonsens autogenererat svar tillbaka om att proceduren att överklaga om man fått parkeringsböter och inget mera som förväntat och ni vet ju att oddsen för att vinna ett case är lika med noll..Jag bor utanför en liten stad och det är i.a.f. 5 olika parkeringsappar som finns. Det är bra att apparna finns för parkeringsautomaterna är ofta ur funktion eller så kan det vara kö till dessa. Bra även att om man t.ex. betalar med en app för 2 timmar och bara står parkerad 1 timme då inte betalar mer än för en timme samt kan starta en ny parkering om tiden gått ut via apparna.
Idag fick jag till min förvåning ett svar från Aimo och det kommer nog att så småningom att lägga in Appen igen.

Men väntar tills nästan samtliga parkeringsplatser har bytt från nuvarande Mobilpark till Aimo då Aimo fortfarande är ovanlig i stan och Mobilpark finns lite överallt.

IMG_0117.png

Idag fick jag till min förvåning ett svar från Aimo och det kommer nog att så småningom att lägga in Appen igen.

Men väntar tills nästan samtliga parkeringsplatser har bytt från nuvarande Mobilpark till Aimo då Aimo fortfarande är ovanlig i stan och Mobilpark finns lite överallt.

IMG_0117.png
Här hemmavid, i Lund och Malmö, använder jag nästan alltid Parkster. Endast i enstaka fall Easypark. Det funkar nästan överallt. Här hemma i Kävlinge råder gratis parkering med P-skiva. Bra för handeln i centrum som inte är särskilt omfattande.

Här hemmavid, i Lund och Malmö, använder jag nästan alltid Parkster. Endast i enstaka fall Easypark. Det funkar nästan överallt. Här hemma i Kävlinge råder gratis parkering med P-skiva. Bra för handeln i centrum som inte är särskilt omfattande.
Bor utanför Kalmar och i centrum (Kvarholmen) av Kalmar är det inte inte många ställen om några där P-skiva går att använda. Kommer man lite i utkanten så hittar dock mestadels längs med gator där P-skiva kan användas. ”Parkster ” & ”Easypark” är det som gäller runt sjukhuset mestadels. Sedan är ”Mobil Parkering” mycket vanlig och även snarlika namnet men olika Appen ”Mobilpark” varit rätt så vanlig och det är denna som kommer att ersättas av ”Aimo”. Nu har jag dock säkert missat någon app men jag parkerar sällan utanför centrum och där de större köpcentrummen finns i Kalmar och t.ex. Ikea så är det fri parkering som råder. Under några år så rådde det fri parkering på många platser på Kvarnholmen efter 15:00 samt på lördag och söndag för att primärt hjälpa affärerna i centrum som tappat mycket kunder till köpcentrumen. Men det har ju blivit så att privata företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt tagit över parkeringarna. Parkeringsvakterna väntar inte utan går direkt på att lappa.

En gång var jag för att hämta min fru som landade på Arlanda och jag ställde mig på en parkeringsruta nära ingången och betalade och la parkingsslippen innanför rutan. Men det började snöa och när vi kom så ut till bilen så var det en rätt dyr parkeringbot på bilen. Jag överklagade och skickade bild på min parkeringsslipp men den hade inte varit synlig.…Gjorde ett försök ytterligare innan jag gav upp. Bare å pröjsa…

Tyvärr så gäller detta de flesta märkesverkstäder, de små ställena har ett större behov att behålla sin kundkrets. Redan när jag jopbbade som mek så gällde detta om Bilia, skor sig på kundersokunskap. Visst , kolla en framvagn är väl bra. Men om allt känns rätt och bilen inte drar åt något håll och däcken inte sliter snett , då finns det väl ingen störra anledning att kolla, inför ett köp av nya däck kan det kanske vara mer av värde.
Nån mek är du inte, hjulinställning år bra och det om man ser att nåt framdäck blivit snedslitet , anntingen på ut eller insidan,
Fel toin eller toiout Ganska lätt om man jobbar med bilar och inte bara fantisetrat

Nån mek är du inte, hjulinställning år bra och det om man ser att nåt framdäck blivit snedslitet , anntingen på ut eller insidan,
Fel toin eller toiout Ganska lätt om man jobbar med bilar och inte bara fantisetrat
@Fiskarn vet nog vad han talar om i detta fallet. Och det gör däckfirman definitivt. Dom vet mer än en mekaniker på Volvos verkstad.

3 år. Så skippar inte men ökar misstänksamheten och köper inte allt dom säger och föreslår. Har serviceavtal med dom och det är dock en trygghet som jag gillar även om det kostar en slant.
Ah ja 3 år. Hade för mig nåt annat. Hehe.

De kan ibland ha en rätt prisvärd basservice. Fast det är iof ett olje och filter byte där de vill sälja på mer....

Min 19 år gamla Audi kommer inte nära en Audi verkstad.

Synd att de flesta bor så långt söderut annars hade vi åkte till @Boa52 och servat våra bilar!

Ah ja 3 år. Hade för mig nåt annat. Hehe.

De kan ibland ha en rätt prisvärd basservice. Fast det är iof ett olje och filter byte där de vill sälja på mer....

Min 19 år gamla Audi kommer inte nära en Audi verkstad.

Synd att de flesta bor så långt söderut annars hade vi åkte till @Boa52 och servat våra bilar!
Hmmm, tror jag hade avstått. Men om han har en lift eller smörjgrop hemma så kanske... :rolleyes:

Toe-in/out heter det.
Sedan har du Camber och caster.
Man behöver absolut inte vänta till att däcken är slitna och speciellt inte om det bara är 800kr det handlar om.

När det gäller hjulvinklar så är det inte bara i fram man mäter/justerar. En fyrhjulsmätning skall göras. Ofta hjulvinklarna är lite si och så redan från fabrik. Drar man mycket husvagn/tyngre släp kan man behöva ställa om camber i bak. Min Audi A4 kändes okej men inte hundra. Slet inga däck. Bad om fyrhjulsmätning vid service och förklarade vad jag kände. Blev som en ny bil, mycket skönare att köra. Felinställda hjulvinklar kan även påverka bränsleförbrukningen negativt även då däcken inte blir snedslitna.

Nu är jag inget proffs som herr @Boa52 men lite skit kan jag :)

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K