Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Igår när vi var och besökte den optiker jag och min fru haft i många år i Kalmar och kollade synen på min fru 6 veckor efter linsbytet p.g.a. grå starr, så blev det helt nya närprogressiva glasögon till min fru. Ett par gamla glasögon med snygga bågar med rumsprogressiva glas som min fru inte trivs med att använda föreslogs av optikern till att förvandlas till ett oar närprogressiva solglasögon och detta blev en gratis bröllopsgåva från optikern :D

Tja jag kör med ved & 2000 liter ack tankar, dock grävde jag ned 600m slang i våras i täckten.
Det blir en värme pump vad det lider. Nästan plugg & play då slangen är på plats.
Vedpanna och ack Tk blir kvar. Men priserna har dragit iväg en del.
Tog ut 2st 12 Kw CTC åt mig själv/barndoms hemmet( Niben gav upp jordvärme i åkern) & kompisen dotter för 3 år sedan 55 000 o gick dessa på st med rabatter på (Ahlsell) nu ligger det runt 88 000 kr( priser exkl moms).
En Luft Luft har delvis hållit ställningarna då vi vart i Thailand. Nu bor dotter ,sambo & barnbarn där och håller ställningarna medans dom helrenoverar barndomshemmet och vedeldar hemma vid oss.
Så det fungera denna vinter men kommer inte var hållbart, med dessa Thailands vistelser och vad det lider med gröna omställning högre elpriser.
Vist det är en hel del jobb med ved men på vedbacken har jag nog vart sedan 10 års åldern.
Men med vedmaskiner och egen ved efter nån gallring eller avverkning, så blir det ganska mycket lättare.
Brukar mest manuell hugga efter runt åkerskanter nu mera.

188242_188211261217434_4657115_n.jpg

31466867_1782976568407554_1422918451801882624_n.jpg

35051400_1838537072851503_823503818015637504_n.jpg
Väldigt intressant att läsa och tack för bilderna!

Är man bortrest och bor t.ex. i Thailand över vinterhalvåret och huset står tomt i Sverige så är det inte dumt att ha lite koll och även kunna styra värmesystemet. Många nya t.ex, värmepumpar är uppkopplade via WiFi eller Lan-kabel så att detta är möjligt. Är man på väg att åka hem och vill ha det varmt vid hemgång så kan man några dagar innan man kommer hem öka på värmen så att man inte fryser vid hemkomsten speciellt om man inte har möjlighet till vedeldning.

Har även ett tips angående hur man kan styra strömbrytare via mobilnätet och det heter Ontech GSM. När internet inte funkar så får man ju inga signaler från t.ex. värmepumparna och det räcker ofta att slå av strömmen till t.ex. sin router och sedan slå på den igen så att det blir en omstart (det som på fackspråk heter att göra en ”norsk reset” ;) ) men då behöver man kunna göra detta utanför internet. Man kan även övervaka temperaturer mm och visar detta med en bild och markerar att det som kallast har varit -10.4 grader här där jag bor. Om ca ett år så kommer jag dock behöva byta huvudenheten som kostar ca 1500-2000 kr eftersom 2G mobilnätet släcks i Sverige och jag behöver en ny huvudenhet som istället går på 3G mobilnätet. De andra reläerna med strömuttag kommer jag dock inte behöva byta. Det händer någon gång att jag behöver strata om någon av mina Ring kameror som täcker husets alla sidor samt garaget med inspelning.

Här kommer några bilder men kan inte visa allt man ser i IVT Anywhere och IVT Anywhere II apparna eller Ontech GSM appen.

IMG_6494.png

IMG_0212.png

IMG_6492.png

IMG_6491.png

Glömde att säga att den övre linjen på översta bilden visar inne temperaturen i huset och den ligger som kan ses väldigt stabil oberoende av hur ute temperaturen varit.

I dag har vi varit och tittat på växter. Något som frugan är road av. Vi köpte ett mangoträd för 100 B. Jag vill ha en bananplanta också.
Flitiga hantverkare har svetsat utomhus medan vi varit borta. I kväll kommer en som ska göra något med fläkten.
Har också hunnit med konversationer på TS.
Hej

Kul, tänk bara på att trädet blir stort så att det finns tilltäckligt med utrymme runtom t.ex närhet till hus, murar och elledningar o.s.v och sätter du bananer så ta gärna några stycken, dom växer bra även om man planterar dom ganska tätt.

Mvh isan lover

I dag har vi varit och tittat på växter. Något som frugan är road av. Vi köpte ett mangoträd för 100 B. Jag vill ha en bananplanta också.
Flitiga hantverkare har svetsat utomhus medan vi varit borta. I kväll kommer en som ska göra något med fläkten.
Varning för bananplanta, växer som ogräs och dom är inte fina.
2m på ett år, satte ett, nu har vi väl 4 stammar som växer där, sågat ner det några gånger men snabbt tillbaks i manshöjd.

Bananer är inte något träd och har kort livslängd men skjuter nya rotskott regelbundet.
Nästan som ogräs.

Mango är ett träd som kan bli väldigt stort med gigantiska rötter.
Dock ingenting ni hinner uppleva.

Varning för bananplanta, växer som ogräs och dom är inte fina.
2m på ett år, satte ett, nu har vi väl 4 stammar som växer där, sågat ner det några gånger men snabbt tillbaks i manshöjd.
Hej

Håller med om att bananplantor inte är fina och därför planteras dom ju oftast på baksidan av huset i något hörn, men det är ju gott med bananer, dessutom ger dom ju frukt året runt och att hämta sina egna i trädgården är ju trevligt.

Mvh isan lover

Hej

Håller med om att bananplantor inte är fina och därför planteras dom ju oftast på baksidan av huset i något hörn, men det är ju gott med bananer, dessutom ger dom ju frukt året runt och att hämta sina egna i trädgården är ju trevligt.

Mvh isan lover
Bananer är billiga att köpa på marknaden, sponsrar hellre lokal odlare än ha det på tomten.
Nu var det frugan som planterade det men hade jag vetat det jag vet idag hade jag stoppat det.
Sen har det vart en del myror på bananklasarna.

Hej

Kul, tänk bara på att trädet blir stort så att det finns tilltäckligt med utrymme runtom t.ex närhet till hus, murar och elledningar o.s.v och sätter du bananer så ta gärna några stycken, dom växer bra även om man planterar dom ganska tätt.

Mvh isan lover
Saken är den att tomten är otroligt liten. Därför blir det nog hård beskärning. Det positiva är att det finns bara grannar närmast tomten på en sida.
Med svensk standard hade det inte blivit några träd av de skäl ,som du nämner. Nong har redan kapat bort några grena som gick emot huset på allmänningen. Jag tycker att thailändarna är lite lustiga som väljer fina och dyra hus med extremt små tomter och med grannar på tre sidor och med ett avstånd som understiger 10 meter. Jag uppfattar det som hopträngt och inte minst därför att thailändare förefaller att älska att klämma dit extratak för utekök mm. Vårt hus som såldes sent och med rea har bara en grannsida. Det är jag glad för.

Bananer är billiga att köpa på marknaden, sponsrar hellre lokal odlare än ha det på tomten.
Nu var det frugan som planterade det men hade jag vetat det jag vet idag hade jag stoppat det.
Du har helt rätt men jag vill kunna skryta med att jag varit delägare i örten banan. Ingen jag är närmare bekant med kan detta.

Saken är den att tomten är otroligt liten. Därför blir det nog hård beskärning. Det positiva är att det finns bara grannar närmast tomten på en sida.
Med svensk standard hade det inte blivit några träd av de skäl ,som du nämner. Nong har redan kapat bort några grena som gick emot huset på allmänningen. Jag tycker att thailändarna är lite lustiga som väljer fina och dyra hus med extremt små tomter och med grannar på tre sidor och med ett avstånd som understiger 10 meter. Jag uppfattar det som hopträngt och inte minst därför att thailändare förefaller att älska att klämma dit extratak för utekök mm. Vårt hus som såldes sent och med rea har bara en grannsida. Det är jag glad för.
Tomter är dyrt, så stor skillnad på pris.
I våran village på identiska hus med 10m2 tomt vs ca 70m2 tomt så skiljde det sig 1 miljon baht.
I Bangkok är det nog värre, så finns nog anledning till små tomter.

Jag har massor av egna bananplantor och såna som jag är delägare i.
Över hundra men har bara ätit egna bananer vid ett tillfälle på flera år.
Det är ingenting för en liten tomt.

Jag skulle plantera Frangipani eller Temple flower. I Filippinerna kallas dom Plumeria eller Kalachuchi
Själv har jag närmare tio olika varianter.

Screenshot_2023-11-30-18-59-17-258-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-58-33-769-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-58-06-456-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-57-37-599-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Hej

Ja allt finns ju att köpa så av den anledningen finns det juni princip ingen anledning att odla någonting, men det kan ju också handla om intresse och fritidsaktivitet.

Mvh isan lover

Jag har massor av egna bananplantor och såna som jag är delägare i.
Över hundra men har bara ätit egna bananer vid ett tillfälle på flera år.
Det är ingenting för en liten tomt.

Jag skulle plantera Frangipani eller Temple flower. I Filippinerna kallas dom Plumeria eller Kalachuchi
Själv har jag närmare tio olika varianter.

Screenshot_2023-11-30-18-59-17-258-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-58-33-769-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-58-06-456-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-11-30-18-57-37-599-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Tack för tipsen. Ska visa frugan.

Tomter är dyrt, så stor skillnad på pris.
I våran village på identiska hus med 10m2 tomt vs ca 70m2 tomt så skiljde det sig 1 miljon baht.
I Bangkok är det nog värre, så finns nog anledning till små tomter.
Jag gissar att husen är dyra med div tillägg för syns skull. Vi har t ex falska balkonger, extra tak och delvis huggen natursten i fasaden. Troligen älskar thais allt detta annars kunde man tänkt sig billigare hus och större tomter. Valen av material misstänker jag också är dyra med fördelen att de är lätta att underhålla.

Infarten till området och gemensamhetsanläggningen är också lyxig och sannolikt dyr.

Jag har aldrig bott så här lyxigt. Flera av mina gamla boenden i Sverige har stigit så mycket i pris att jag skulle inte ha råd att köpa dem tillbaka med dagens priser. Kanske är det så att läget slår hårdare i Sverige än i Thailand.

Jag gissar att husen är dyra med div tillägg för syns skull. Vi har t ex falska balkonger, extra tak och delvis huggen natursten i fasaden. Troligen älskar thais allt detta annars kunde man tänkt sig billigare hus och större tomter. Valen av material misstänker jag också är dyra med fördelen att de är lätta att underhålla.

Infarten till området och gemensamhetsanläggningen är också lyxig och sannolikt dyr.

Jag har aldrig bott så här lyxigt. Flera av mina gamla boenden i Sverige har stigit så mycket i pris att jag skulle inte ha råd att köpa dem tillbaka med dagens priser. Kanske är det så att läget slår hårdare i Sverige än i Thailand.
Vet inte hur det är där den erfarenheten jag har här från Pattaya verkar man ju nästan få huset på köpet som jag skrev en 70m2 extra tomtplätt var 1 miljon extra i baht.

Du verkar ju ha helt motsatt erfarenhet med tanke på ditt svar så kanske skiljer sig.
I nordöst är väl marken billigare.

Här runt oss är marken inne i village dyr och husen billigare, betong är inte dyrt även om man gör det med lite extra krusiduller för syns skull och huggen natursten i fasaden, är inte det bara som ser ut som? Säljs ju i varje byggvaruhus, billigt och är väl gjutet, varje sten är ju identisk.
Men kanske skillnad hos er för inte sett hur det ser ut.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K