Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ja jag har lärt mig och få saker jag inte kan fixa själv.
Vet ju folk som tar hjälp av agencys när gäller papperarbete.
Folk som inte kan ordna visum etc.
Folk som inte kan laga telefoner, datorer etc etc själv men jag gör allt själv.
Inte så svårt och när det gäller teknik/elektronik så är det oftast logiskt och enkelt man behöver inte ha namn kunskap om alla komponeter, rätt enkelt skifta.
Jag har byggt datorer sen jag var barn och självlärd, inte så svårt och stor skillnad.
Pappersdelen är rätt enkel.
Håller med! Teknik och elektronik känns logiskt. Mer problem när man skall ha med logik och lagstiftning att göra. Oftast väldigt luddigt och förvirrande. Är väl inget fel i att ta hjälp med sådant som känns jobbigt även om man KAN lösa det själv. Alla är vi olika bra på olika saker och känner olika obehag inför vissa måsten. Inte svårare än så.

Håller med! Teknik och elektronik känns logiskt. Mer problem när man skall ha med logik och lagstiftning att göra. Oftast väldigt luddigt och förvirrande. Är väl inget fel i att ta hjälp med sådant som känns jobbigt även om man KAN lösa det själv. Alka är vi olika bra på olika saker och känner olika obehag inför vissa måsten. Inte svårare än så.
Som med den "utbildade" elektrikern ombord.
Jag mönstrade på i April och kolla men för fan era dp referanssystem funkar ju inte, ena gick avtalet ut på i April 2022, alla spotbeams fugro har fryst och inga signaler, ser ni inte på D-gps att eran differnce är långt ut över tillåten limit.
Jag ser på historik att ni har seglat såhär ett år.
Ofan.
Jag fick fixa allt.
Samma ECDIS hade bara en reference punkt från AIS, visade skepparen se nu vad som händer när jag slår av AIS, larmen ekade ingen fartygsposition längre.
För många med noll kunskap.

Som med den "utbildade" elektrikern ombord.
Jag mönstrade på i April och kolla men för fan era dp referanssystem funkar ju inte, ena gick avtalet ut på i April 2022, alla spotbeams fugro har fryst och inga signaler, ser ni inte på D-gps att eran differnce är långt ut över tillåten limit.
Jag ser på historik att ni har seglat såhär ett år.
Ofan.
Jag fick fixa allt.
Samma ECDIS hade bara en reference punkt från AIS, visade skepparen se nu vad som händer när jag slår av AIS, larmen ekade ingen fartygsposition längre.
För många med noll kunskap.
La du in rätt "båt" ...?

Samma gällande radar, kommer upp löser av överstyrman.
Inga båtar på radaren ser massa fiskebåtar runt oss, han har satt på auto.
Fan det är andra gången nu jag säger till dig, när du sätter auto klottrar radarn bort små båtar.
Jag är andre styrman skall fan inte behöva berätta det här för dig.
Ok skall komma ihåg nästa gång.

Dags att vila upp sig i Isaan (Lahansai, Buriram)

1702720083678.jpg

/ SatanG
Även du behöver kvalitetstid på landet med lugn och ro. :) ;)

Bara att följa växelkurs och ekonomisk utveckling senaste 40-50 åren så förstår man varför det blivit som det blivit. Thailand är ett land på uppgång, Sverige går i helt motsatt riktning.

Tror vi kommer få se betydligt färre svenskar i Thailand kommande decennier. Den tiden är förbi.
Hej

Undrar om du har helt rätt där i nutid, landets nye Premiärminister uttalade sig nyligen och hans prognos för 2024 var inte så ljus, om jag ska se till vår del av Isaan så var det betydligt färre försäljare på marknader och i UD Town än tidigare, en del sedan tidigare etablerade ställen var t.o.m stängda nu under högsäsong, när man frågar så är svaret färre kunder och att det helt enkelt inte är lönsamt att ha öppet.

Pratar man med chaufförer, försäljare och restauranganställda så uppger man en försämrad ekonomi bland lokalbefolkningen och att turismen sedan pandemin ännu inte har återhämtat sig, det spekuleras i om flygbiljetterna kanske är för dyra eller om ekonomin i omvärlden gör att färre reser.

Mvh isan lover

Ja det är.därför du ska åka oftare och längre nu, för att kompensera för åren.
Hej

Det folk delgav var väl i.o.f.s hur många år det var sedan första besöket i Thailand.

Att sen folk har olika upplägg beroende på familjeförhållanden, arbete, fas i livet och annat är ju en annan sak, en del är ju pensionärer, en del arbetspendlar, en del stannar över vintern, andra stannar bara någon månad medans andra flyttar för gott och så har det väl alltid varit.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar