Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Det folk delgav var väl i.o.f.s hur många år det var sedan första besöket i Thailand.

Att sen folk har olika upplägg beroende på familjeförhållanden, arbete, fas i livet och annat är ju en annan sak, en del är ju pensionärer, en del arbetspendlar, en del stannar över vintern, andra stannar bara någon månad medans andra flyttar för gott och så har det väl alltid varit.

Mvh isan lover
Du delgav att du ångrar att du inte åkte tidigare.

Jag informerar om hur du kan kompensera det. Åka oftare och längre nu.

Hmmm, börjar lukta lite skryt tror jag. Skämtar bara, det är naturligtvis bra att vara händig. :)
Sen kommer ihåg nu, när 13-14 fick jag en Alabama som jag plocka ner motorn i beståndsdelar och ihop igen.
Hittade en gång en Zundap ks-50 som legat i dicke länge allt var fastrostat, plockade isär och fick allt att fungera utan att lägga ut 1 kr.
Och det utan något som helst maskinintresse och mc, tycker skittråkigt.
Skryt ja men hjälp behöver jag sällan, har skruven rätt längd och omkrets så passar den, hjulen i ett lager skall fylla en cirkel.

Sonen fråga nu, daddy hwo is that?
That is Sonic the hedegehog. Nog inte många thai som kunde ta den frågan.
100% säker på att farsan inte kunde svara.

Hej

Undrar om du har helt rätt där i nutid, landets nye Premiärminister uttalade sig nyligen och hans prognos för 2024 var inte så ljus, om jag ska se till vår del av Isaan så var det betydligt färre försäljare på marknader och i UD Town än tidigare, en del sedan tidigare etablerade ställen var t.o.m stängda nu under högsäsong, när man frågar så är svaret färre kunder och att det helt enkelt inte är lönsamt att ha öppet.

Pratar man med chaufförer, försäljare och restauranganställda så uppger man en försämrad ekonomi bland lokalbefolkningen och att turismen sedan pandemin ännu inte har återhämtat sig, det spekuleras i om flygbiljetterna kanske är för dyra eller om ekonomin i omvärlden gör att färre reser.

Mvh isan lover
Men är ju det du står för, vilka är det styrande partiet idag? det du vurmat för i så många år.
Parti som skall ge alla 10.000 baht utan ha koll på budgeten.
Thailands ekonomi rasar nu, 2018 stod börsen på +1800, i Fredags stängde den på 1330.

Men är ju det du står för, vilka är det styrande partiet idag? det du vurmat för i så många år.
Parti som skall ge alla 10.000 baht utan ha koll på budgeten.
Thailands ekonomi rasar nu, 2018 stod börsen på +1800, i Fredags stängde den på 1330.
Hej

Hade du följt med på nyheterna så beskrivs dom sista 10 åren som ekonomiskt vanstyre där militären har sett till att Thailand har utvecklats sämre än i princip alla grannländer, nu har verkligheten kommit ikapp och när landet nu återigen har en civil regering med en PM ifrån näringslivet som ledare så läggs korten på bordet, men vi ska väl inte göra det här till en politisk tråd utan vi får väl nöja oss med att konstatera att det finns frågetecken inför den närmaste framtiden.

Mvh isan lover

Hej

Hade du följt med på nyheterna så beskrivs dom sista 10 åren som ekonomiskt vanstyre där militären har sett till att Thailand har utvecklats sämre än i princip alla grannländer, nu har verkligheten kommit ikapp och när landet nu återigen har en civil regering med en PM ifrån näringslivet som ledare så läggs korten på bordet, men vi ska väl inte göra det här till en politisk tråd utan vi får väl nöja oss med att konstatera att det finns frågetecken inför den närmaste framtiden.

Mvh isan lover
Mmm jag hänger med.
Regeringen innan ville tex bygga ut snabbtåg med connection mellan grannländer vilket du var emot.
Dags att visa vilken fot du står på.
Fallet i Thailand startade efter valet inte innan.
Företag och investerare är inte intresserade av en hand out.

Mmm jag hänger med.
Regeringen innan ville tex bygga ut snabbtåg med connection mellan grannländer vilket du var emot.
Dags att visa vilken fot du står på.
Fallet i Thailand startade efter valet inte innan.
Företag och investerare är inte intresserade av en hand out.
Hej

Projektet med dubbelspår och snabbtåg hela vägen ifrån Kina till Malaysia var något som drogs igån redan under Yinglucks tid som PM före militärkuppen 2014, det Generalerna ska ha beröm för är attdom inte stoppade detta projektet som till stor del bekostas av Kina.

Mvh isan lover

Hej

Projektet med dubbelspår och snabbtåg hela vägen ifrån Kina till Malaysia var något som drogs igån redan under Yinglucks tid som PM före militärkuppen 2014, det Generalerna ska ha beröm för är attdom inte stoppade detta projektet som till stor del bekostas av Kina.

Mvh isan lover
Pratade om.
Nu bor vi 500m från station och grunden lades för 2 år sen, mesta är klart men kanske stoppas av nya regeringen.

Pratade om.
Nu bor vi 500m från station och grunden lades för 2 år sen, mesta är klart men kanske stoppas av nya regeringen.
Hej

Då är det nog ett annat projekt kopplat till Eastern Corridor du avser.

Det stora projektet mellan Kina och Malaysia har ju pågått länge och här uppe är man nu framme vid gränsen på Laos sidan, redan nu beräknas hundratusentals Kineser årligen komma in i Thailand den vägen, ifrån andra hållet byggs det ju mellan Bangkok och Korat för att fortsätta till Khon Kaen och Nong Khai.

Mvh isan lover

Hej

Då är det nog ett annat projekt kopplat till Eastern Corridor du avser.

Det stora projektet mellan Kina och Malaysia har ju pågått länge och här uppe är man nu framme vid gränsen på Laos sidan, redan nu beräknas hundratusentals Kineser årligen komma in i Thailand den vägen, ifrån andra hållet byggs det ju mellan Bangkok och Korat för att fortsätta till Khon Kaen och Nong Khai.

Mvh isan lover
Är samma projekt om du hade följt med.
Skall sammanbinda Laos, Burma, Cambodia, Vietnam, Kina, Malaysia och Thailand.
Inte ett spår men en länk.
Här las grunden nyligen av förra regeringen, har lagts grund från Rayong till Bangkok, får se vad nya gör.

Igår eftermiddag på väg hem från Kalmar och hungriga stannade vi till i Rockneby och köpte lite mat från Udon Thai Restaurang som har öppnat nyligen. Det blev även en lång pratstund med det par som driver restaurangen med mig pratande med en svensk man och frugan pratande Issan med kvinnan och hennes son en bra stund som var från en plats nära själva Udon Thani stad där min fru kommer ifrån. Frugan som reser till Udon Thani nu på onsdag växlade kontaktuppgifter och det verkade klicka med att hon har en ny vän i grannskapet :) . De friterade räkorna som vi tog med oss och åt hemma var jättegoda. Så nu vet jag var jag kan få kan få tag i thaimat riktigt nära medans frugan är bortrest:)

IMG_6310.jpeg

Klar med frukost och kaffe och läser tidningar mm.

Jag ser att det börjar hetta till allt mera i södra ändan av Röda Havet och nu har Maersk och Hapag-Lloyd containerfartyg valt att inte längre segla in i Röda Havet och genom Suez. Tar det stopp för fartygstrafiken in/ut ur Röda Havet därför Huthi-rebellerna som nu skjuter vilt på fartyg av alla möjliga nationaliteter och som inte som har påståtts av rebellerna är fartyg på väg till eller från Israel så kan detta leda till väldigt stora konsekvenser för transporter och världshandeln! Nu är det dessutom redan så att Panama kanalen är nere på ca 50% av det normala och t.ex. så kan inte de riktigt stora conatinerfartygen passera igenom längre och hade letts till att gå igenom Suez istället...

Klar med frukost och kaffe och läser tidningar mm.

Jag ser att det börjar hetta till allt mera i södra ändan av Röda Havet och nu har Maersk och Hapag-Lloyd containerfartyg valt att inte längre segla in i Röda Havet och genom Suez. Tar det stopp för fartygstrafiken in/ut ur Röda Havet därför Huthi-rebellerna som nu skjuter vilt på fartyg av alla möjliga nationaliteter och som inte som har påståtts av rebellerna är fartyg på väg till eller från Israel så kan detta leda till väldigt stora konsekvenser för transporter och världshandeln! Nu är det dessutom redan så att Panama kanalen är nere på ca 50% av det normala och t.ex. så kan inte de riktigt stora conatinerfartygen passera igenom längre och hade letts till att gå igenom Suez istället...

Jag har gått igenom panama många gånger, ditt inlägg är inte generellt.
Du är inte navigatör, max djupet i panama är 13,4m
Medel på ett containare fartyg är 8,3m vi på tank djupaste, bojlastare ca 15,3m full lastad.
Ta din maskinkunskap ner i durken.

Jag har gått igenom panama många gånger, ditt inlägg är inte generellt.
Du är inte navigatör, max djupet i panama är 13,4m
Medel på ett containare fartyg är 8,3m vi på tank djupaste, bojlastare ca 15,3m full lastad.
Ta din maskinkunskap ner i durken.
Men du har inte följt med i nyheterna tydligen. Panama är faktiskt nere på 50% p g a lågt vattenstånd vilket naturligtvis inverkar menligt på fartygstrafiken. Så även maskinare har koll faktiskt!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K