Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Men du har inte följt med i nyheterna tydligen. Panama är faktiskt nere på 50% p g a lågt vattenstånd vilket naturligtvis inverkar menligt på fartygstrafiken. Så även maskinare har koll faktiskt!
Ja det får väl erkännas, 14 år sen jag gick genom där sist och missat.
Men är kanal och sluss styrd mellan stilla havet och mexicanska golfen.
Trodde miljömuppar sa att havsnivån skulle stiga
Skall läsa på lite om det och kolla, är ju inte direkt aktuellt, lite som köra på E6 och fråga om route 66.

Ja det får väl erkännas, 14 år sen jag gick genom där sist och missat.
Men är kanal och sluss styrd mellan stilla havet och mexicanska golfen.
Trodde miljömuppar sa att havsnivån skulle stiga
Skall läsa på lite om det och kolla, är ju inte direkt aktuellt, lite som köra på E6 och fråga om route 66.

Though Panama has an equatorial climate that makes it one of the wettest countries, rainfall there has been 30 percent below average this year, causing water levels to plunge in the lakes that feed the canal and its mighty locks. The immediate cause is the El Niño climate phenomenon, which initially causes hotter and drier weather in Panama, but scientists believe that climate change may be prolonging dry spells and raising temperatures in the region.

Though Panama has an equatorial climate that makes it one of the wettest countries, rainfall there has been 30 percent below average this year, causing water levels to plunge in the lakes that feed the canal and its mighty locks. The immediate cause is the El Niño climate phenomenon, which initially causes hotter and drier weather in Panama, but scientists believe that climate change may be prolonging dry spells and raising temperatures in the region.
Som sagt14 år sen jag gick där sist då fick man slussa, vad hände med den påstående havsnivå höjningen?

Hej

För min del är det 38 år sedan första besöket i Thailand och det är något jag aldrig har ångrat. Det enda jag ångrar är väl att jag inte. började åka hit tidigare.

Mvh isan lover
Jag började åka sent. Tror det var 2006 när jag åkte med ett gäng, som tyckte att jag behövde piggas upp efter en trasslig tid i mitt liv. Numera är det vinterhalvåret i Thailand som gäller så längs som hälsan och pengarna räcker.

I dag var det stor invigning av huset kombinerat med födelsedagsfirande. Thai verkar satsa hårt på firande. 9 munkar svarade för skönsång, stänkande och skrivtecken på huset. Sedan mat. Munkarna verkade hungriga. Efter högtidligheterna blev det kortspel.

IMG_2446.jpeg

IMG_2442.jpeg

IMG_2441.jpeg

IMG_2439.jpeg

IMG_2437.jpeg

IMG_2436.jpeg

IMG_2435.jpeg

IMG_2428.jpeg

Är samma projekt om du hade följt med.
Skall sammanbinda Laos, Burma, Cambodia, Vietnam, Kina, Malaysia och Thailand.
Inte ett spår men en länk.
Här las grunden nyligen av förra regeringen, har lagts grund från Rayong till Bangkok, får se vad nya gör.
Hej

Är det samma projekt som Yingluck startade upp behöver du nog inte vara orolig, hade själv missat att Chonburi var med, trodde att det var raka spåret ned ifrån Laos via Isaan till Bangkok och vidare söderut till Malaysia.

Mvh isan lover

Ja jag har lärt mig och få saker jag inte kan fixa själv.
Vet ju folk som tar hjälp av agencys när gäller papperarbete.
Folk som inte kan ordna visum etc.
Folk som inte kan laga telefoner, datorer etc etc själv men jag gör allt själv.
Inte så svårt och när det gäller teknik/elektronik så är det oftast logiskt och enkelt man behöver inte ha namn kunskap om alla komponeter, rätt enkelt skifta.
Jag har byggt datorer sen jag var barn och självlärd, inte så svårt och stor skillnad.
Pappersdelen är rätt enkel.
Men hur får du till hårddisken, jag fattar inte det? Har försökt svetsa ihop en men det går inte!

Ja eller så kan vi som lever här idag berätta hur det är i nutid.
När jag flyttade hit var tanken svår att ta bernen på stan, idag lätt.
Även dina favoritställen på 2nd har förändrats, här dansa lättklädda damer öppet förr, nu nedstängt.

20231102_165549.jpg

20231102_165559.jpg

Mellan soi 8 och soi 9 låg ett stort barkomplex som revs kring 2005. Nu har det byggts ett stort varuhus där istället.

BTT

Hej

Är det samma projekt som Yingluck startade upp behöver du nog inte vara orolig, hade själv missat att Chonburi var med, trodde att det var raka spåret ned ifrån Laos via Isaan till Bangkok och vidare söderut till Malaysia.

Mvh isan lover
Här ser du de planerade sträckningarna och Chon Buri är inte ett stopp på sträckan Nong Khai (dör Udon Thani också blir ett stopp :) ) till Bangkok men som du ser ör första fasen Bangkok till Nakhon Ratchasima på denna sträckningen.

Men Chon Buri ( och Si Racha :) ) är med på sträckan Bangkok till U Tapao införsta fasen och senare även till Rayong och vidare…

Men det har skett rätt mycket förseningar och förändringar hittills vad det gäller byggandet så iaf vad det gäller när något är färdigt och tågtrafiken rullar så gäller det att hålla sig löpande informerad om hur det går…

IMG_6631.png

Här ser du de planerade sträckningarna och Chon Buri är inte ett stopp på sträckan Nong Khai (dör Udon Thani också blir ett stopp :) ) till Bangkok men som du ser ör första fasen Bangkok till Nakhon Ratchasima på denna sträckningen.

Men Chon Buri ( och Si Racha :) ) är med på sträckan Bangkok till U Tapao införsta fasen och senare även till Rayong och vidare…

Men det har skett rätt mycket förseningar och förändringar hittills vad det gäller byggandet så iaf vad det gäller när något är färdigt och tågtrafiken rullar så gäller det att hålla sig löpande informerad om hur det går…

IMG_6631.png
Hej

Själv har jag ju mest följt delen Bangkok - Nong Khai av förklarliga skäl, men det här förtydligade ju allt och vi får väl förmoda att alla delar kommer att byggas färdigt men frågan är väl som vanligt när, men nu är ju flera länder intresserade och det kan ju eventuellt öka pressen på Thailand att klara just sin del.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag ju mest följt delen Bangkok - Nong Khai av förklarliga skäl, men det här förtydligade ju allt och vi får väl förmoda att alla delar kommer att byggas färdigt men frågan är väl som vanligt när, men nu är ju flera länder intresserade och det kan ju eventuellt öka pressen på Thailand att klara just sin del.

Mvh isan lover
Enligt planerna så kan det kan det 2029 eventuellt vara möjligt att resa med High Speed Railway mellan flygplatserna Don Muang - Suvarnbhumi -- U Tapao.

Vad jag läst vid något tidigare tillfälle kommer dock farten inte vara på max utan vara betydligt lägre då tåget är inom Bangkok tätort.

IMG_6634.png

IMG_6632.png

Enligt planerna så kan det kan det 2029 eventuellt vara möjligt att resa med High Speed Railway mellan flygplatserna Don Muang - Suvarnbhumi -- U Tapao.

Vad jag läst vid något tidigare tillfälle kommer dock farten inte vara på max utan vara betydligt lägre då tåget är inom Bangkok tätort.

IMG_6634.png

IMG_6632.png
Har lagt in foton innan på grunden som är lagd här, sägs 30 min till Bangkok och idag bor vi 500m från nuvvarande tågstation.
Om stämmer kan det bli ett lyft, plötsligt kan bo här och jobba inne i stan, som västlänken till gbg.

IMG_6634.png

IMG_6632.png
Hej

Då kan vi ju ta ett modernt tåg härifrån Nong Khai till Pattaya i framtiden

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A