Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har målat lite och lagt märke till att thai som passerat tittat,men som sambon säger dom är inte van vid att falang gör nåt själva..eller kan nåt!!
Här har sambon nåt eget projekt där det ska bli en gång med stenplattor och runt plattorna små vita stenar. Morbrodern fick även flytta en liten hög med grus..
Strax iväg och försöka hitta nå snygga solcells lampor att montera upp på muren.
Man har ju hört talas om arbetstillstånd i Thailand,men om man nu gör saker på sitt eget hus,målar,murar osv skulle nån kunna anmäla,nu har sambon lejt sin morbror till att göra saker jag lätt kunnat göra.
Var går egentligen gränsen för vad man får göra?
Du har ju ingen anställning och utför arbete för någon annan och får ekonomisk ersättning.
om man tänker så skulle du ju inte ens kunna städa huset själv, tvätta eller köra bil, thai kan ju göra det.
Fixa på sitt eget hus är ju inte arbete i den bemärkelsen.
Jag fixar på huset hemma.
Du har ju ingen anställning och utför arbete för någon annan och får ekonomisk ersättning.
om man tänker så skulle du ju inte ens kunna städa huset själv, tvätta eller köra bil, thai kan ju göra det.
Fixa på sitt eget hus är ju inte arbete i den bemärkelsen.
Jag fixar på huset hemma.
Finns nog ingen fastställd gräns och som i thailand är ju alla regler väldigt "flexibla" och öppna för tolkningar/påverkan
Tror att i lagen (Working of alien act) om vad utlänningar får och inte får göra i Thailand finns det 39 yrken en utlänning inte får arbeta som och där ingå snickare, murare etc bl.a medans städare och annat ingår inte.
Så tolkningsfrågan hamnar när man genomför ett arbete i hemmet som man annars normalt skulle betala en thailändare för att göra och inom de 39 kategorierna
Och "Arbete" klassas det som även om det är helt oavlönat t.ex volontärsarbete och liknande kräver fortfarande arbetstillstånd så för att man jobbar gratis på sitt eget hus ger inte möjlighet till undantag
Min egen högst personliga bedömning av var gränsen går är nog att enklare skötsel och underhåll är OK men går det över i renovering/nybyggnation/konstruktion/ombyggnader så är man nog snabbt inne på områden som om skiten träffar fläkten kan dömas som olaga arbete.
Men som sagt alla gränser och regler i Thailand är väldigt lösa gummiband.....
8 solcells lampor monterade & nu ett svalkande dopp i poolen med lilla sambon och en smirnoff ice.
Måste erkänna att det var ruskigt varmt att få det klart
8 solcells lampor monterade & nu ett svalkande dopp i poolen med lilla sambon och en smirnoff ice.
Måste erkänna att det var ruskigt varmt att få det klart
Det har varit ganska fint väder idag så jag passade på att åka till favoritkinesen i Malmö och luncha med kompisen. Och så fick man en riktigt behaglig promenad på köpet.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.