Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Du kan köpa AC på Homepro, installation ingår väl inte??
Du kan köpa många ektroniska saker där och installera det själv utan att du begår lagbrott.
Med din tankegång så kan du jnappt göra nåt i hemmet, städar du och servar din ac så tar du jobb från ac servicefirma.
Kör du hem dina varor själv från leveratör, tvättar själv från tvättinrättning, skruvar upp möbler från montörer, odlar själv i trädgårn från bönder, kör bil från chauförer.
Nä som sagt du får nog börja skilja på hem och anställning, utföra jobb mot ersättning.

Du förstod uppenbart inte skillnaden mellan hushållssysslor och yrkessysslor......

Jag skrev saker där som inte var hushållssysslor.
Vad är skillnaden på att köpa AC, Spis, Lampa, tvättmaskin, möbler på Homepro och sätta upp själv, är det krav på yrkesfolk på vissa kategorier?

Spis, Lampa, möbler, tvättmaskin är inget som kräver fasta installationer och då krävs inte att ett företag gör det men det kan mycket väl vara det ändå om kunden i fråga är lat, okunnig eller liknande.

Installera AC med fast elinstallation, borrning av hål genom betongvägg med specialverktyg, påfyllnad av gas, kapning av kopparrör etc är det sällan var och en som sysslar med. Kanske inte i Thailand men i Sverige krävs i alla fall specialicensierad personal och ackrediterade företag för sådant. Annars gäller inte garantier och försäkringar.

Spis, Lampa, möbler, tvättmaskin är inget som kräver fasta installationer och då krävs inte att ett företag gör det men det kan mycket väl vara det ändå om kunden i fråga är lat, okunnig eller liknande.

Installera AC med fast elinstallation, borrning av hål genom betongvägg med specialverktyg, påfyllnad av gas, kapning av kopparrör etc är det sällan var och en som sysslar med. Kanske inte i Thailand men i Sverige krävs i alla fall specialicensierad personal och ackrediterade företag för sådant. Annars gäller inte garantier och försäkringar.
Hoppas du kontrollerade AC firmans certifikat innan du släppte in dom på jobbet. Att du tillät dem jobba under så osäkra förhållanden som du själv påpekade inte skulle vart okej i Sverige.

Köper du en tv på powerbuy, iaf i central festival och installerar den själv gäller inte heller garantin, gjorde iaf inte för några år sen.
Jag tyckte jag var kapabel att göra det själv när jag köpte en där men som sagt, svar då förlorar du garantin, om du väntar tills imorrn kommer vi och installerar för att den skall gälla.

Hoppas du kontrollerade AC firmans certifikat innan du släppte in dom på jobbet. Att du tillät dem jobba under så osäkra förhållanden som du själv påpekade inte skulle vart okej i Sverige.

Det är ju lite det som är finessen med att låta ett företag göra det här i Thailand. Inte jag som ansvarar för hur dom genomför sitt arbete och chefen på firman var med på plats.

Köper du en tv på powerbuy, iaf i central festival och installerar den själv gäller inte heller garantin, gjorde iaf inte för några år sen.
Jag tyckte jag var kapabel att göra det själv när jag köpte en där men som sagt, svar då förlorar du garantin, om du väntar tills imorrn kommer vi och installerar för att den skall gälla.

Om man köper en TV på Lazada, hur fungerar garantin då tror du ?

Jag vet inte, hur funkar det om du köper en AC på Lazada?

Vet inte saknar alla former av kunskap, erfarenhet, verktyg etc för att själv installera en AC.

Skulle aldrig ens tänka tanken på att riskera mitt eget liv på en hög thailändsk stege på andra våningen av mitt hus med en 130 kg farang på....

Installera TV, Tvättmaskin etc gör jag lätt gladeligen själv eftersom det inte kräver någon form av specialverktyg, specialkunskap, stegar eller andra saker för att sticka i en sladd i ett vägguttag eller ansluta en slang i en redan befintlig kran på väggen som yrkesmän installerat först.

Vet inte saknar alla former av kunskap, erfarenhet, verktyg etc för att själv installera en AC.

Skulle aldrig ens tänka tanken på att riskera mitt eget liv på en hög thailändsk stege på andra våningen av mitt hus med en 130 kg farang på....

Installera TV, Tvättmaskin etc gör jag lätt gladeligen själv eftersom det inte kräver någon form av specialverktyg, specialkunskap, stegar eller andra saker för att sticka i en sladd i ett vägguttag eller ansluta en slang i en redan befintlig kran på väggen som yrkesmän installerat först.
Undrar om byta skärm på min macbook bryter mot arbetslagen då, är ju knappast en hushållsgöra, krävs speciella verktyg och inte bara att sticka i en sladd.

Du kan köpa AC på Homepro, installation ingår väl inte??
Du kan köpa många ektroniska saker där och installera det själv utan att du begår lagbrott.
Med din tankegång så kan du knappt göra nåt i hemmet, städar du och servar din ac så tar du jobb från ac servicefirma.
Kör du hem dina varor själv, från leveratör
Tvättar själv från tvättinrättning.
Skruvar upp möbler från montörer.
Odlar själv i trädgårn från bönder.
Kör bil från chauförer.
Nä som sagt du får nog börja skilja på hem och anställning, utföra jobb mot ersättning.

Nu kan det nog vara så att om Tallviking installerar en AC själv, så kan det nog generera jobb till halva kommunen i reparationsåtgärder.

Undrar om byta skärm på min macbook bryter mot arbetslagen då, är ju knappast en hushållsgöra, krävs speciella verktyg och inte bara att sticka i en sladd.

Ja det kan nog lätt klassas som ej normal huhållssyssla så skriv inte om det på publika forum för då kan kanske någon illasinnad som inte tycker om dej göra en anmälan om brott mot "Work of Alien Act" i Thailand.... :-)

Ja det kan nog lätt klassas som ej normal huhållssyssla så skriv inte om det på publika forum för då kan kanske någon illasinnad som inte tycker om dej göra en anmälan om brott mot "Work of Alien Act" i Thailand.... :)
Står det i Work of Alien Act att man inte får reparera egeniköpta saker eller montera egna saker?

Jag kollar på den Work of Alien act nu.
Här är översättning av definition på arbete.

"Arbete” betyder att engagera sig i arbete genom att utöva energi eller använda kunskap oavsett om det är med hänsyn till löner eller andra förmåner;"

Lön eller annan förmån, betyder det inte att man skall få en lön eller någon förmånsersättning för att det skall kallas arbete?

Står det i Work of Alien Act att man inte får reparera egeniköpta saker eller montera egna saker?

"Arbete” betyder att engagera sig i arbete genom att utöva energi eller använda kunskap oavsett om det är med hänsyn till löner eller andra förmåner;"

Lön eller annan förmån, betyder det inte att man skall få en lön eller någon förmånsersättning för att det skall kallas arbete?

Du missade ordet "oavsett". Även volontärsarbete utan lön kräver workpermit i Thailand.

Det är ju lite luddigt. Vet att volontärer har krävts på arbetstillstånd, läst om i media. Skillnaden är väl när man gör något hemma gynnar det ingen annan. Städar man en strand som volontär tar man garanterat arbete från någon annan.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K