Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Vaknade före väckarklockan idag liksom många andra dagar,är det ett tecken på ålderdom måntro? :unsure::laugh: har iaf planerat för en sväng ut i skogen..
Verkar som att vi kanske inte får nå mycket sol här uppe idag,såg gråmulet ut nu när jag gick ut och satte i motorvärmaren.
Första och dagens absolut bästa kopp kaffe redan avslutad & termosen fylld till brädden...

Inga reservsystem som hjälper? Har för mig att det finns krav i Eu för det,,,,?
På även ett så pass stort fartyg som detta så är det vanligtvis en grupp av diesel-generatorer som sköter strömförsörjningen till allt ombord och ligger och matar in parallellt in på samma nät som allt går på inklusive styrmaskin och allt som behövs för att hålla huvudmaskin igång. Blir det t.ex. en eller flera av de diesel generatorer som av någon anledning som kopplar ur eller stannar (kan vara av många orsaker som att en motor stannar p.g.a. ett fel dom lågt smörjoljetryck eller att det inte kommer fram bränsle men mycket mer!) så blir det plötsligt så mycket last att det kan resultera i att det blir en total blackout om det vill sig illa. Det finns grupper som kallas Non-Essential Load (oviktig last) som skall koppla bort mindre väsentlig last men ofta är detta inte nog för att förhindra att en blackout kan hända ändå när saker händer i ett mycket snabbt förlopp.
Det som troligen sker ganska kort tid efter vad som ser ut som en total blackout är att den lilla Nöd-Dieselgeneratorn (Emergency Generator) startar och ger ström till en sådant som är väsentligt som t.ex. en av styrmaskinens hydraulpumpar så att det går kontrollera rodret. Men fartyget har av vad jag sett ännu ej fått tillbaka normal ström strax innan och när de kraschar in i bron.

På fartyg och flytande plattformar som har DP (Dynamisk Positionering) så har man dock ett mer eller mindre redundant uppdelning. Den plattform jag jobbat på sedan 2016 har DP-3 vilket bla. innebär tre av varandra helt skilda strömgrupper som kan jobba ihop eller separat från varandra med helt separat bränsleförsörjning till varje grupp och generator mm. Det har 6 stycken 360 grader vridbara propellrar som ligger kopplade så att det är två på respektive strömgrupp eller eltavla. Även om det ligger ihopkopplat vid en händelse så separeras den grupp som det uppstår ett fel i så att om en blackout uppstår så drabas bara den gruppen och de två andra blir kvar. Det ligger otroligt mycket skydd och sannolikheten för en total blackout är väldigt liten...Lite enkelt förklarat och enbart om strömmatningen väldigt förenklat.

Frugan landade en fet fisk idag. Han köpte ett bord för 23 tusen baht men är intresserad av fler saker.

Ni kanske minns när den där modellen trillade av båten i Chaopraya river. Ägaren av båten säljer bl.a. supersportbilar på Rama 9. (Se bild) nu är han även kund hos oss :)

"Lumphandlarn" börjar komma upp sig ;)

1711539172586.jpg

1711522099473.jpg

Frugan landade en fet fisk idag. Han köpte ett bord för 23 tusen baht men är intresserad av fler saker.

Ni kanske minns när den där modellen trillade av båten i Chaopraya river. Ägaren av båten säljer bl.a. supersportbilar på Rama 9. (Se bild) nu är han även kund hos oss :)

"Lumphandlarn" börjar komma upp sig ;)

1711539172586.jpg

1711522099473.jpg
Hellvite vad jag blir avundsjuk på däjj som bara känner folk med höga positioner!! Själv får" man hålla till bland dräggen! :laugh2: :beer:

20160213_152638.jpg

DSC_0278 (1).JPG

Har nu återvänt till Sverige utan större äventyr. På väg till Suvan framför oss tappade en buss massa väskor på vägen efter att en lucka gått upp. Vi lyckades undvika att köra på något. När vi kom till Helsingfors var det mycket rörigt där med dålig bemanning vid säkerheten och passkontrollen. Långa köer. Desto smidigare gick det på Bromma. Tull och andra statstjänstemän var lediga. Då slapp jag förklara frugans "bagage".

Hemma har jag haft problem med internet. Ringde Tele 2. Fick i uppgift att sticka en nål i routern för att återställa en fabriksinställning. Sedan var allt OK:

Har haft två handelsdagar för att fylla på förråden.

I morgon kommer prinsessan bland barnbarnens 5 killar till oss på egen begäran eftersom dagisfröknarna vill vara lediga.

Känns lite kallt efter ett halvår i Thailand. Jobbigt med omställningen till sverigetid.

Har nu återvänt till Sverige utan större äventyr. På väg till Suvan framför oss tappade en buss massa väskor på vägen efter att en lucka gått upp. Vi lyckades undvika att köra på något. När vi kom till Helsingfors var det mycket rörigt där med dålig bemanning vid säkerheten och passkontrollen. Långa köer. Desto smidigare gick det på Bromma. Tull och andra statstjänstemän var lediga. Då slapp jag förklara frugans "bagage".

Hemma har jag haft problem med internet. Ringde Tele 2. Fick i uppgift att sticka en nål i routern för att återställa en fabriksinställning. Sedan var allt OK:

Har haft två handelsdagar för att fylla på förråden.

I morgon kommer prinsessan bland barnbarnens 5 killar till oss på egen begäran eftersom dagisfröknarna vill vara lediga.

Känns lite kallt efter ett halvår i Thailand. Jobbigt med omställningen till sverigetid.
Välkommen hem till oss i Norden! :beer:

I morgon och nästa är10 April får jag det till, det är ju varannan Onsdag kl.17;00.
Jag har haft tankarna på att besöka träffen under Songkran men troligen åker vi upp den 10e till Kalasin så hinner troligen inte upp.

Under tiden jag satt och skrev så kom det in en säljare så jag reser mig upp och ser att hans saräng börjar rulla bakåt. Ropar oj oj oj motorbike! Det slutade lyckligt då den rullade in oskadd i ett buskage och inte ut i trafiken.

SItter ensam i butiken, vanligtvis tar jag bara morgonpasset mellan 05.30 - 08.00 Då säljer man lao khao, cigg , kaffe och dricka. Enkla saker. men nu behövde sambon äka iväg på ett ärende på en halvtimma, blev en timma visade det sig.

En tant och ville ha någon typ av pong( många pong finns det) så jag visade upp alla mediciner vi hade men det visade sig att det var kokosolja som eftersöktes, jävlar vad hon skratta.

En annan ville köpa namtan, jag sökte i minnet efter någon typ av vatten och visade upp en nuna som sa, que! Det visade sig att det var socker som skulle inhandlas.

Dagpassen passar inte mig, jag skall vara förpassad till att ta hand om recycling och annat jag klarar av, eller övervakad av en förmyndare.
Till mitt försvar så klarade jag av övriga kunder utan frågetecken.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K