Det här med rovdjur tycks man ha vaknat upp 100 år för sent i landet.
Jag anser Sverige borde ha skapat ett område lämpligt för de här rovdjuren som tillhör faunan redan för 100 år sedan.
Det reservatet borde ha varit ca 3000 km2 och där hade kunnat hållas ca 100 vargar och andra djur som björn, järv, lo, älg, rådjur, ren m.m. i naturlig miljö.
Ett naturreservat på 3000 km2 är ungefär som Gotlands storlek.
En nationalpark i Kanada som är på 3000 km2 där har man mer än 100 vargar på området och födan för vargarna är älg, ren och hjort. I den parken är vargen huvudattraktionen, som många vill se i naturlig miljö.
Kanada har mer än 40 nationalparker och vissa mycket stora.
Ett land som Thailand har avsatt 13% av landets yta för nationalparker där den största är på 2900 km2 och det finns mer än 100 olika nationalparker.
I de stora parkerna finns djur som tigrar, elefanter, hjortar, krokodiler, apor och fåglar i sin naturliga mijö.
Det finns utsiktstorn där besökarna kan spana in de olika djuren i sin naturliga miljö, om inte de här parkerna funnits hade det varit omöjligt att behålla de här djuren i vilt tillstånd.
Det måste inses det var mycket framsynt av Thailand att skapa dessa nationalparker, som gjort att de kunnat bevara landets fauna och flora.
Thailands landyta är ungefär lika stor som Sveriges.
Om Sverige hade skapat ett reservat kanske för 100 år sedan, det skulle med stor sannolikhet varit en mycket stor turistattraktion idag, med alla rovdjuren där.
Vad som också saknas är riktig urskog, tallen, granen och aspen kan bli 250 år och har en diameter på 1 meter och mer, sådan skog finns inte mer, men har funnits, en sådan skog hade passat in mycket bra med rovdjuren.
Jag hade en bekant som tog upp sjunktimmer i Dalarna och han kunde få upp stockar som hade en diameter på mer än en meter vad han påstod.
Jag anser att idag är det för sent att skapa något reservat, utan nu är man hänvisade till djurparker som är något helt annat.
Man kan också fråga sig om det finns något större naturtänkande från myndigheterna i landet, eftersom det var stor debatt om de fjällnära skogarna, som lokalbefolkningen önskade behålla.
Men de blev överkörda av myndigheterna och de fjällnära skogarna höggs ned.
De fjällnära skogarna växer på hög höjd och tillväxten eller boniteten är mycket låg, som troligen gör att ingen skog någonsin kommer upp där de kalhöggs.
Någon större ekonomisk vinning kunde den här kalhuggningen knappast ha, eftersom området låg långt från kusten och dess massafabriker.
Det var nog endast ekonomisk girighet som rådde.
Sedan anser jag det här rovdjursprojektet som myndigheterna går ut med är rena galenskapen, de tycks följa allt vad EU kommer med, utan att ifrågasätta.