Våra Hobbies , I Thailand samt i Sverige

Nu när pensionärslivet börjar närma sig har jag tankar på att ta upp min gamla hobby igen, nämligen att fiska. Förr i tiden (främst på 70-talet) åkte jag ofta ut på Öresund med turfiskebåtarna från Landskrona, Råå eller Helsingborg tillsammans med min farfar. Där fiskas alltid torsk men även horngädda på våren samt sill på hösten. Makrillen är tyvärr en sällsynt gäst i Sundet.

När jag kommer hem skall jag leta fram min gamla Ambassadeur 7000 rulle och smörja upp den samt sätta på ny lina. Nytt spö måste också inhandlas, det gamla lär inte duga längre. Sen skall jag köpa 2 enklare spön till och ta med mig sönerna på en tur. Sen återstår det att se om dom tycker att fiske är mera spännande än att sitta med den förbaskade surfplattan, jag hoppas det.

Det är dock ingen billig hobby längre, en fyratimmarstur från Landskrona kostar ca 350 kr för vuxen och runt 250 för barn tror jag. Så det vill tilo att det blir en bra fångst för att kompensera lite för den kostnaden. :)

Fiske är riktigt roligt, tycker jag, och just nu planerar jag också att ta upp den hobby igen. här den andra dag satt jag i källaren och kollade mina fiskknivar, fick fram mitt Lansky Sharpener paket, så nu är dom klar :)

Jag har också ett Ambassadeur 7000 Syncro och en bra Penn rulle, kunde vara trevligt om man kan fånga en stor torsk i Öresund !

20200611_175441.jpg

20200614_111319.jpg
20200614_111336.jpg

Det är inte bara 555 först Kanarieöarna sedan Västindien Panama stilla havet ( båt i Sverige har jag)
Ok då bara du fegar.
Vad behöver du, ja vill säga en båt på minst 35 fot, den behöver du gå genom samt repetera för de på påfrestningarna som väntas, den bör utrustas med de senaste i navigations utrusning, så att den blir i klass med Beraluns båt sett sådana på segel båtar.
Så har du en båt på ca 35 fot , så får du nog lägga till hundratusen till.
Sen får du nog ha ett antal hundra tusen till, för att ta dig runt.
Om du nu inte kan sälja in dig på Youtube.
Men om du nu säljer alt som de flesta gör, kanske du kan köpa en katamaran ca femhundra tusen dollar.
Nu mera är det katamaraner som gäller

Golf är absolut någonting jag ska börja med när pensionen kommer. Sen så har jag ju fisket, och det intresset försvinner aldrig. Ett annat intresse är svampplockning framåt höstkanten, och som ni vet så älskar ju även våra kära Thai detta. Jag är också mycket sportintresserad, men har lagt skridskorna åt sidan för länge sen. Padel och pingis blir det nuförtiden. Bowling spelade jag mycket för 15 år sedan, men inte så ofta nu. Kom hem med dessa idag, riktigt ”skitfiske” :)

1BFE19B4-1A7E-4279-860D-E5A29A3B53EB.jpeg

Golf är absolut någonting jag ska börja med när pensionen kommer. Sen så har jag ju fisket, och det intresset försvinner aldrig. Ett annat intresse är svampplockning framåt höstkanten, och som ni vet så älskar ju även våra kära Thai detta. Jag är också mycket sportintresserad, men har lagt skridskorna åt sidan för länge sen. Padel och pingis blir det nuförtiden. Bowling spelade jag mycket för 15 år sedan, men inte så ofta nu. Kom hem med dessa idag, riktigt ”skitfiske” :)

Tycker mig se en Abumatic rulle där, en sådan har jag också men den är lite klen för torskfiske. Men perfekt för barn som nybörjarrulle. Tusan vad sugen jag blir på att fiska nu, det skall bli riktigt roligt.

Tycker mig se en Abumatic rulle där, en sådan har jag också men den är lite klen för torskfiske. Men perfekt för barn som nybörjarrulle. Tusan vad sugen jag blir på att fiska nu, det skall bli riktigt roligt.
Jo det är en abumatic 170, riktigt bra rulle vid spinnfiske. Om du ska fiska med Landskronabåtarna så har de spö att hyra, då ingår allt nybörjarna behöver. Denna 10000 använder jag.

image.jpg

Jo det är en abumatic 170, riktigt bra rulle vid spinnfiske. Om du ska fiska med Landskronabåtarna så har de spö att hyra, då ingår allt nybörjarna behöver. Denna 10000 använder jag.

image.jpg
Ja Landskronabåtarna lär det bli, det är inte så långt hemifrån bara drygt 2 mil. Ja det är nog en god idé att hyra spö till killarna första gången för att se om dom gillar det, onödigt att kasta pengar i sjön. Men för egen del tänker jag fortsätta med den hobbyn nu, dock inte mitt i vintern när det blåser och är svinkallt. Får bara hoppas att det blir någon fångst första gången annars tappar pojkarna kanske intresset.

Ja Landskronabåtarna lär det bli, det är inte så långt hemifrån bara drygt 2 mil. Ja det är nog en god idé att hyra spö till killarna första gången för att se om dom gillar det, onödigt att kasta pengar i sjön. Men för egen del tänker jag fortsätta med den hobbyn nu, dock inte mitt i vintern när det blåser och är svinkallt. Får bara hoppas att det blir någon fångst första gången annars tappar pojkarna kanske intresset.
Det är bra fiske där just nu, de flesta tar sin kvot på 7 torskar. Men de allra största får man under vintermånaderna då de är fulla och feta med sill :thumbsup:

Det är bra fiske där just nu, de flesta tar sin kvot på 7 torskar. Men de allra största får man under vintermånaderna då de är fulla och feta med sill :thumbsup:
Japp så är det. Ja förr fanns det inga kvoter, man kunde dra upp så många man kunde och behålla dessa. Men 7 stycken per person räcker gott, vi kan nog inte göra av med 21 torskar därhemma ändå.

Jag ser en ABUmatic på högersidan

Liknande trådar

Tillbaka
Topp