Våra Hobbies , I Thailand samt i Sverige

S

Skip

Gäst
Lite RC flyg från Thailand samt från Sverige min andra Bucker Jungmesister , Jag plockade ur allt i den första modellen i Thailand , sålde den sedan tom , beställde en ny i Thaialnd samt tog den i kartong hem till Sverige, flög under nån månad här , men trög i och långsam i luften var den, precis som originalet fullscala en gammal dubbelvingad skolkärra från kriget, så sålde den till en kille som direkt satte den i backen .Även en Sukhoi från Extreme i Thaialnd , En kamrat ( Thai )som bygger dessa i glasfiber en 60 cc bensinmotor 7 hk . Nypris färdigbyggd ca 90,000 thbt , sålde den beg. när jag flyttade upp till Isaan från Pattaya 40,000 thbt , Kraschad nu tyvärr. Lite bilder från Pattaya samt mina kamrater i RC klubben, även en bild på min sista modell jag flög i Thaialnd , Elmotorkärra som jag flög för att ha någonting att göra därnere sista två månaderna

IMG_20160614_095610.jpg

IMG_20160715_182703.jpg

IMG_20160712_101414.jpg

IMG_20170107_163033.jpg

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Golf är en hobby jag kommer ha mycket nytta av i framtida besök i Thailand. Dels så träffar man nya människor, men framförallt vikten av att röra på sig.

En annan hobby för mig är att besöka och uppleva tempel, finns enormt många och fina tempel som står på min lista.

Trädgården är ett trevligt inslag i Thailand, kan med all sannolikhet bli en framtida hobby :)

Just nu i livet med 2 små barn räcker knappt tiden till för några hobbys;)

S

Skip

Gäst
Golf är en hobby jag kommer ha mycket nytta av i framtida besök i Thailand. Dels så träffar man nya människor, men framförallt vikten av att röra på sig.

En annan hobby för mig är att besöka och uppleva tempel, finns enormt många och fina tempel som står på min lista.

Trädgården är ett trevligt inslag i Thailand, kan med all sannolikhet bli en framtida hobby :)

Just nu i livet med 2 små barn räcker knappt tiden till för några hobbys;)
Trädgård är kul, gillar gamla fina trädgårdsväxter som nu i dessa dagar börjar försvinna , skall se om jag hittar nåt från mitt gamla hem jag sålde i Stockholms skärdgård

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Nu när pensionärslivet börjar närma sig har jag tankar på att ta upp min gamla hobby igen, nämligen att fiska. Förr i tiden (främst på 70-talet) åkte jag ofta ut på Öresund med turfiskebåtarna från Landskrona, Råå eller Helsingborg tillsammans med min farfar. Där fiskas alltid torsk men även horngädda på våren samt sill på hösten. Makrillen är tyvärr en sällsynt gäst i Sundet.

När jag kommer hem skall jag leta fram min gamla Ambassadeur 7000 rulle och smörja upp den samt sätta på ny lina. Nytt spö måste också inhandlas, det gamla lär inte duga längre. Sen skall jag köpa 2 enklare spön till och ta med mig sönerna på en tur. Sen återstår det att se om dom tycker att fiske är mera spännande än att sitta med den förbaskade surfplattan, jag hoppas det.

Det är dock ingen billig hobby längre, en fyratimmarstur från Landskrona kostar ca 350 kr för vuxen och runt 250 för barn tror jag. Så det vill tilo att det blir en bra fångst för att kompensera lite för den kostnaden. :)

S

Skip

Gäst
Nu när pensionärslivet börjar närma sig har jag tankar på att ta upp min gamla hobby igen, nämligen att fiska. Förr i tiden (främst på 70-talet) åkte jag ofta ut på Öresund med turfiskebåtarna från Landskrona, Råå eller Helsingborg tillsammans med min farfar. Där fiskas alltid torsk men även horngädda på våren samt sill på hösten. Makrillen är tyvärr en sällsynt gäst i Sundet.

När jag kommer hem skall jag leta fram min gamla Ambassadeur 7000 rulle och smörja upp den samt sätta på ny lina. Nytt spö måste också inhandlas, det gamla lär inte duga längre. Sen skall jag köpa 2 enklare spön till och ta med mig sönerna på en tur. Sen återstår det att se om dom tycker att fiske är mera spännande än att sitta med den förbaskade surfplattan, jag hoppas det.

Det är dock ingen billig hobby längre, en fyratimmarstur från Landskrona kostar ca 350 kr för vuxen och runt 250 för barn tror jag. Så det vill tilo att det blir en bra fångst för att kompensera lite för den kostnaden. :)
Fiske är ett av mina stora intressen, min far var ju lärare och då var vi på sjön hela sommarlovet med vår fritidsbåt , låg ute mer än en månad i taget , efter hela kusten från Norrtälje ner till sankt Anna , Fiska var vad jag kunde göra, men nu är fisket i Östersjön dåligt som fn, Sjöarna i Östergötland hyfsat,
Horngädda fick vi vid landsort en kort tid varje år , Tobydrag med en tafs mellan skeden och en mindre trekrok var det bästa , fisk upp till ett kilo, vilket var riktigt kul då de ofta var ovan ytan och visade sig , riktiga fighters dessa. hade en ny 6500 rocket , oanvänd från 70 talet , gav denna till min grabb som en 18 års present , Den skall jag bara ha på hyllan sade han. Kör själv med en Shimano Calcutta sedan många år , en bra multirulle

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Fiske är ett av mina stora intressen, min far var ju lärare och då var vi på sjön hela sommarlovet med vår fritidsbåt , låg ute mer än en månad i taget , efter hela kusten från Norrtälje ner till sankt Anna , Fiska var vad jag kunde göra, men nu är fisket i Östersjön dåligt som fn, Sjöarna i Östergötland hyfsat,
Horngädda fick vi vid landsort en kort tid varje år , Tobydrag med en tafs mellan skeden och en mindre trekrok var det bästa , fisk upp till ett kilo, vilket var riktigt kul då de ofta var ovan ytan och visade sig , riktiga fighters dessa. hade en ny 6500 rocket , oanvänd från 70 talet , gav denna till min grabb som en 18 års present , Den skall jag bara ha på hyllan sade han. Kör själv med en Shimano Calcutta sedan många år , en bra multirulle
I Sundet behöver man ha en ganska tung pilk, minst 250 gram samt gärna en sill- och makrillhäckla. Tyngden behövs pga de starka strömmarna, annars kommer man inte ner till botten där torsken oftast står och lurar. Sillfisket är riktigt roligt, då gäller det att räkna varven på rullen när man släpper ut lina eftersom sillstimmet ofta håller sig på ett djup. Men lite tricks och konst skall det vara. En bra tur i september eller oktober kan ge 15 kg sill utan vidare med lite tur och skicklighet.

S

Skip

Gäst
I Sundet behöver man ha en ganska tung pilk, minst 250 gram samt gärna en sill- och makrillhäckla. Tyngden behövs pga de starka strömmarna, annars kommer man inte ner till botten där torsken oftast står och lurar. Sillfisket är riktigt roligt, då gäller det att räkna varven på rullen när man släpper ut lina eftersom sillstimmet ofta håller sig på ett djup. Men lite tricks och konst skall det vara. En bra tur i september eller oktober kan ge 15 kg sill utan vidare med lite tur och skicklighet.
Kanske ett båtspö med rekneverk kan vara bra då , det har jag på en gammal Penn havsfiskerulle jag körde torsk med vid landsortsdjupet , torsk på över 5 kilo fick vi varje gång i stort sett , ibland 8 kilos torskar , idag Ingenting har jag hört. Även där strömmar som gjorde att man måste ha tunga pilkar

JanneMan61

Forumräv
För mig har det alltid varit en naturlag att arbeta heltid och varit "periodare" när det gäller fritidsintressen. Fotografering och ultralöpning har tagit upp några decennier av min fria tid.

Nu hoppas jag att jag får tummen ur och börjar arbeta 75% om 3-4 år. Planerar att vara långledig på vinterhalvåret.
Hoppas då kunna ändra min livsföring till att vistas mer utomhus. Kravlöst arbete på farmen, trädgårdsarbete, bara vara med mera. Inte kommer jag ha svårt att få tiden att gå.

Kanske får jag öppna en liten inofficiell oavlönad sjukgymnastmottagning någon timme på morgonen då byborna ändå kommer till mig med sina krämpor....

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Kanske ett båtspö med rekneverk kan vara bra då , det har jag på en gammal Penn havsfiskerulle jag körde torsk med vid landsortsdjupet , torsk på över 5 kilo fick vi varje gång i stort sett , ibland 8 kilos torskar , idag Ingenting har jag hört. Även där strömmar som gjorde att man måste ha tunga pilkar
Nja, räkneverk är ingen sport, då räknar jag hellre varven på linföraren. Största torsken jag har fångat var på 12,5 kilo men det finns betydligyt större bjässar i djuphålorna utanför Ven. Jag ser verkligen fram emot att prova igen i juli, bara på med solskydd och hatt.

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Nja, räkneverk är ingen sport, då räknar jag hellre varven på linföraren. Största torsken jag har fångat var på 12,5 kilo men det finns betydligyt större bjässar i djuphålorna utanför Ven. Jag ser verkligen fram emot att prova igen i juli, bara på med solskydd och hatt.
Både morfar å farfar använde "famn" när vi fiskade, så även jag när jag är ute och fiskar.

S

Skip

Gäst
För mig har det alltid varit en naturlag att arbeta heltid och varit "periodare" när det gäller fritidsintressen. Fotografering och ultralöpning har tagit upp några decennier av min fria tid.

Nu hoppas jag att jag får tummen ur och börjar arbeta 75% om 3-4 år. Planerar att vara långledig på vinterhalvåret.
Hoppas då kunna ändra min livsföring till att vistas mer utomhus. Kravlöst arbete på farmen, trädgårdsarbete, bara vara med mera. Inte kommer jag ha svårt att få tiden att gå.

Kanske får jag öppna en liten inofficiell oavlönad sjukgymnastmottagning någon timme på morgonen då byborna ändå kommer till mig med sina krämpor....
Det är inte fel, men kanske skall du tänka över ev konsekvenser med detta , vill inte utveckla det mer, tror du förstår själv , att blanda sig i sjukvården i Thailand skulle jag ALDRIG göra , inte ens om jag vore leg läkare i Sverige

ulflan

Forumveteran
Jag har levt ett omväxlande liv med olika intressen. När jag var betydligt yngre fiskade jag mycket men det har inte blivit något under senare år. Jag har också haft perioder när jag har spelat mycket schack. Under ett drygt årtionde har det blivit mycket militärhistoria. En av mina gamla kompisar var en av Sveriges ledande historiker och vi diskuterade mycket över en och annan öl. Att han satt i riksdagen en period gjorde inte saken sämre. Nu är han tyvärr borta och livet har blivit tråkigare.

Dagsläget är att jag intresserar mig för tre barn och fem barnbarn, ett fritidshus med en liten båt, en bostadsrättslägenhet och en bil. Tycker om att göra utflykter till intressanta platser. När livet blir normalt ska jag återuppta mitt schackspelande trots att jag blivit mycket sämre. Fiske funderar jag också på. Har också många böcker att läsa, som jag fick av änkan till min kompis.

I BKK har min fru ett litet hus och i Jomtien har vi en lägenhet. En bra grund för många utflykter. Bortsett från coronan känner jag mig nöjd med livet och de hobbies, som det medför. Den stora frågan är om vi kan åka till Thailand i mitten av oktober och till vilken kostnad för flyg och försäkringar.

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
skulle vilja ha en segelbåt på kho chang, kollat vad det skulle kosta att skeppa dit men för dyrt å osäkert, så lagt på hyllan, nästa ide/dröm är att bygga en ratbike med thaitraktormotor

tänk att smyga omkring på småvägar med en sån
Varför inte segla dit båten, tiden har du. Finns gott om fina segelbåtar till överkomliga priser i Europa.

tongmat

Forumräv
När ja var ung var de slid åkning och hockey som gällde. Sen blev de maskiner och bilar. En dröm som ja tror ja alltid haft är att ha en lagom trädgård i ett varmt land, de har ja nu. Trivs med att sköta om hus och hem. Sen kom de där med bilar, våran Toyota picis har ja börjat original fixa vilket Toyota handlaren inte förstår. Varför lägga mer tid och pengar på en sån, nä köpa en nya så slipper man ju skruva Nu de sista är att få fram nya original stolar och dörr sidor. Sen har ja ju frugan att sköta om och två hundar, så jag trivs. Inga måsten bara njuta

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Isan Lover Media förbjuden att rapportera om protesterna i Thailand. Thailändska Nyheter 51
PanPan Thailand and Sweden A truly sustainable relationship! Allmänt thailandforum 0
PanPan Thailand öppnar upp ytterligare Uppehållstillstånd och visum mm 1
PanPan Thailand öppnar upp ytterligare Uppehållstillstånd och visum mm 206
thaikonsult Besökare från Thailand som besöker Sverige. Uppehållstillstånd och visum mm 0
Isan Lover Ändring av bötesbelopp i Thailand vid trafikförseelser. Thailändska Nyheter 73
Isan Lover Ändringar av reglerna för körkort på tung MC i Thailand. Thailändska Nyheter 7
T Vad gillar du med Thailand Allmänt thailandforum 30
S Richard Barrow på väg bli "utkastad" från Thailand? Expat i Thailand 5
Isan Lover Den Thailändska kungen ska besöka Thailand. Thailändska Nyheter 30
mrsomtam äga en lägenhet i thailand Allmänt thailandforum 5
Isan Lover Thailand inför nya körkortstest för dom äldre än 70 år, senare även för dom över 65 år. Thailändska Nyheter 4
thaikonsult 11 grupper av människor får flyga till Thailand, idag. Uppehållstillstånd och visum mm 41
OsoPolar Kärnkraft i Thailand Funderingar och betraktelser 4
Isan Lover Antalet tigrar i Thailand har ökat. Thailändska Nyheter 0
J Nu har dom börjat sälja charterresor till Thailand redan i December? Allmänt thailandforum 5
Dick Hur räknar man folket i Thailand? Allmänt thailandforum 9
S Vad har du fått för namn i Thailand Allmänt thailandforum 31
Khun Leo Köpa ny Dator i Thailand har sina fallgropar! Teknikrelaterat 61
thaikonsult Thailand öppnar igen sina internationella gränser från imorgon 1 juli Uppehållstillstånd och visum mm 8
JanneMan61 Kommer vi att kunna åka till Thailand över jul? Thailändskt reseforum 69
Dick Dyrt med alkohol i Thailand. Allmänt thailandforum 76
S Rätt och fel Hur gå klädd eller inte gå klädd i Thailand ? Rätt och fel i Thailand samt tips 94
Pepsi Markpriser i Thailand. Kommunen vill köpa? Allmänt thailandforum 43
nmax Husköp i Thailand Bygga hus i Thailand 163
Isan Lover Thailand förlorar rätt att tullfritt exportera för 1.3 miljarder $ årligen till USA. Thailändska Nyheter 31
Isan Lover Brandmän i norra Thailand flydde upp i träden när dom stötte på vilda elefanter. Thailändska Nyheter 0
thaikonsult Undantagstillstånd i Thailand! Uppehållstillstånd och visum mm 0
nmax Inkomst skatt i Thailand Allmänt thailandforum 0
M Thailand bilder år 2004 - 2019 Expat i Thailand 205
Isan Lover Världsbanken säger i sin rapport att antalet fattiga ökar igen i Thailand. Thailändska Nyheter 2
S Rätt och fel Hur klipper ni gräsmattan i Thailand? Rätt och fel i Thailand samt tips 12
S Roadtrip Sverige-Thailand Thailändskt reseforum 10
Isan Lover GM lägger ned sina fabriker i Thailand. Thailändska Nyheter 205
Isan Lover Thailand söker 10 000 utländska engelskalärare. Thailändska Nyheter 46
S Rätt och fel Gifta sig i Thailand Rätt och fel i Thailand samt tips 116
Zedo Svenskar begår brott för att ha råd att stanna i Thailand Expat i Thailand 84
thaikonsult Medborgarskap för nyfött barn i Thailand. Uppehållstillstånd och visum mm 10
Norrpilen Sverige/Thailand Expat i Thailand 21
Matt82 Charter till Thailand? Thailändskt reseforum 16
Isan Lover Människohandel och modernt slaveri i dagens Thailand. Thailändska Nyheter 2
B Is i Thailand Matprat (Thailändska köket) 10
M Fasader i Thailand ! Bygga hus i Thailand 15
Isan Lover Kemisk kastrering av våldtäktsmän kan bli verklighet i Thailand. Thailändska Nyheter 11
Isan Lover Thailand hoppas minska antalet olyckor genom att höja hastigheten till 120 km. Thailändska Nyheter 26
Isan Lover Antalet flighter mellan Thailand och Vietnam stiger stadigt. Thailändskt reseforum 2
J Köpa mc i Thailand Ordet är fritt 1
Isan Lover PISA resultaten för 2018 presenterades, ingen förbättring för Thailand. Thailändska Nyheter 60
Isan Lover Thailand ska höja nivån på engelskakunskaperna i skolan. Thailändska Nyheter 0
Isan Lover Första kvartalet 2020 ser mörkt ut för turismen i norra Thailand. Chiang Mai forum 4

Liknande trådar

Topp