Våra Hobbies , I Thailand samt i Sverige

 
Nähä! Få blir det att byta plan för vald modell till nyårsflygningen. Hittade en spricka i chassit på min Hirobo SST Eagle Freya EVO. Får nog satsa på min andra Freya. Mycket vibrationer och hög belastning på en heli så sprickor ignorerar man inte. Speciellt inte när dom är bredvid övre lagret till axeln för huvudrotorn. Till Hirobo går det i alla fall att hitta reservdelar.

006A9C4B-4939-4DDB-BEB4-5A6ED3F5D481.jpeg
 
Nähä! Få blir det att byta plan för vald modell till nyårsflygningen. Hittade en spricka i chassit på min Hirobo SST Eagle Freya EVO. Får nog satsa på min andra Freya. Mycket vibrationer och hög belastning på en heli så sprickor ignorerar man inte. Speciellt inte när dom är bredvid övre lagret till axeln för huvudrotorn. Till Hirobo går det i alla fall att hitta reservdelar.

006A9C4B-4939-4DDB-BEB4-5A6ED3F5D481.jpeg
Äh, lite plastic padding och färg på det där så ska det nog gå bra!
 
Kanske går att göra en bricka med stöd i gjutning centrerad på M6....
Jag hade inte försökt laga det med annat än en beskrivning från tillverkaren faktiskt. Skulle tro att delen måste bytas men jag är övertygad om att Nam Falang kan mer än mig på det området. Hade det varit en grävmaskin eller en hiss hade jag kanske haft något att bidra med!
 
Jag hade inte försökt laga det med annat än en beskrivning från tillverkaren faktiskt. Skulle tro att delen måste bytas men jag är övertygad om att Nam Falang kan mer än mig på det området. Hade det varit en grävmaskin eller en hiss hade jag kanske haft något att bidra med!
Jo tror faktiskt att man skulle kunna göra en lagning/förstärkning just där. Frågan är ju hur många gånger jag flugit med sprickan :oops:
Jag brukar torka av mina modeller efter varje flygtillfälle och samtidigt inspektera. Just nu gick jag igenom och kände på skruvar. Vibrationer gör Loctite till din bästa vän. Åter till lagning, jag är ju lite nördig och vill inte ha en massa fula lagningar på mina modeller oavsett hur bra dom är. Att det är snyggt och propert är viktigt för mig och en del av nöjet. Jag gillar ju skruvandet mer än flygandet :) Nä blir att jaga delar på nätet. Jag har ingen brådska dessutom fler helisar att ta av.
 
Så nu står nästa Freya på bänken. Detta var min första 90 helikopter. Köpte den ny i kartong. Heli kom alltid i byggsats, då i alla fall. 90 kommer från motorstorleken 0,90 kubiktum. Jag körde helst YS motorer i mina heli. YS är Japanska kvalitets motorer. YS 91 ST. 0,91 kubiktum blir ca 15 kubikcentimeter. Inga stora grejor :) Senare när elen gjorde sitt intågande så gick man över till bladlängd då det blir ganska naturligt. Längre rotorblad kräver längre bom och större heli. Jag är gammalmodig och håller mig till mettis motorer.

När den uppdaterade Freya EVOn kom så sålde jag min första Freya till en kompis som jag hade lärt upp att flyga heli. Han gjorde en jäkla spektakulär krasch med den. På tal om att sprängas så gjorde hans just det :)
Vi hade gången innan övat autorotation alltså att landa utan motor. Sista försöket så satte han helin jäkligt hårt. Har för mig att landstället gick av. Rotorn hade tappat all sin kraft och nästan stannat. Min teori är att han skadade en bladhållare. Måste ha blivit en spricka i den. Nästa gång vi flög så höll det inte och bladhållaren separerade vid ca 1800 rpm. Då blev det en grym obalans såklart och det bara small när resten av huvudrotorn gick i bitar. Helin som var ganska högt upp gick rakt i backen med motorn på högsta varv. Rakt ner i åkern. Motorn sög i sig lera tills den stannade. Inga luftfilter i modellflyg. Vi garvade gott och tackade för uppvisningen.

Kompisen plockade ur all elektronik som faktiskt klarade sig. Motorn renoverade jag åt honom. Fick byta vevaxel, stake, foder och kolv. Allt var helt slut efter lerinpackningen. Han frågade om jag var intresserad av chassit, det som var kvar. Jag köpte skrotet billigt. Skruvade ihop helin till vad den är idag med reservdelar jag hade liggandes. Blev lite modifiering då vissa delar passade egentligen bara till EVO modellen. Så min första stora heli kom tillbaka i min ägo. Tänk så sentimentalt och tårdrypande :)

Hade endast flugigt mindre helis innan 30-50 storlek. Att gå upp till 90 var en jäkla skillnad. Spännande i början.

Här är den omtalade. Bara att börja om med service av denna då :)

1DFA5694-4568-4083-A760-4854725C3D14.jpeg
 
EVO modellen hade ett nytt bättre huvud. Jag hade endast bladhållare till EVO så fick bygga om lite för att få dom att passa på det gamla huvudet.

19AA8382-2BCD-43B4-A9DD-2211448877FE.jpeg
 
Den har inte lika påkostad elektronik men ändå i övre skiktet. En sådan här heli kunde man få ihop för 15-20 kkr. Den har original mekanisk mixning. Det innebär att endast ett servo lyfter swashplattan för att ändra pitch vinkeln på bladen. Vid elektronisk mixning tar man hjälp av skev och dyk servo för att flytta swashen upp och ner. Tre servon är kraftigare än ett och precisionen blir bättre. Programvara i radion sköter så att servon mixas rätt och swashen rör sig korrekt. Här finns lite olika lösningar beroende på hur servona är infästade i swashen. Min JR Sylphide 90 har jag uppgraderat till 140 graders swash vilket ger en bättre symmetri enligt vissa. Jag uppgraderade mest för att det gick :) och var coolt.

058518D0-5A6A-4463-B52F-4929F15445FD.jpeg


06787861-8585-483C-8AB0-ED3E3AAA4326.jpeg


ECA93B7D-5791-450A-B3F6-95E3B5FD6474.jpeg
 
Blir en runda med Landskronabåtarna i morgon Eftermidda , Spättemete kvällstur , Ska bli intressant första gången man metar spätta via båt ,, Bara fiskat vid parapeten o i Danmark förr i tiden , Tåg till Helsingborg sen turade man o kollade var det var bäst fiske blev några öl för mycket ibland också he he
 
Som jag skrivit om här tidigare så har jag hållit på med flugbindning sen jag var typ 12 år gammal och blir snart 44 år. Så har några år bakom mig inom det.
Gjorde ett nytt inköp när det gäller bindstäd eller snarare 2 olika.
Blev ett Welcome to Jvise International Site från sydafrika (har nu 2 st av dessa) och även ett av denna Ekich Ultimate Bobbin: DamaSeal Vise Information från Canada,
Mycket pengar ja men verktyg kostar och vill man ha handgjorda saker så ännu mer.
Drömmen är att tillverka mitt egna precis som jag vill ha det men kunskaperna saknas än så länge men har iaf skaffat mig en egen metallsvarv och fräs så kanske en dag drömmen går i uppfyllelse.

Fram tills dess får man nöja sig med det näst bästa. Skulle gärna få tag i ett lawrence Waldron LAW fly tying vise original men där är priserna helt enkelt utanför vad jag kan lägga.

 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp