Så nu står nästa Freya på bänken. Detta var min första 90 helikopter. Köpte den ny i kartong. Heli kom alltid i byggsats, då i alla fall. 90 kommer från motorstorleken 0,90 kubiktum. Jag körde helst YS motorer i mina heli. YS är Japanska kvalitets motorer. YS 91 ST. 0,91 kubiktum blir ca 15 kubikcentimeter. Inga stora grejor
Senare när elen gjorde sitt intågande så gick man över till bladlängd då det blir ganska naturligt. Längre rotorblad kräver längre bom och större heli. Jag är gammalmodig och håller mig till mettis motorer.
När den uppdaterade Freya EVOn kom så sålde jag min första Freya till en kompis som jag hade lärt upp att flyga heli. Han gjorde en jäkla spektakulär krasch med den. På tal om att sprängas så gjorde hans just det
Vi hade gången innan övat autorotation alltså att landa utan motor. Sista försöket så satte han helin jäkligt hårt. Har för mig att landstället gick av. Rotorn hade tappat all sin kraft och nästan stannat. Min teori är att han skadade en bladhållare. Måste ha blivit en spricka i den. Nästa gång vi flög så höll det inte och bladhållaren separerade vid ca 1800 rpm. Då blev det en grym obalans såklart och det bara small när resten av huvudrotorn gick i bitar. Helin som var ganska högt upp gick rakt i backen med motorn på högsta varv. Rakt ner i åkern. Motorn sög i sig lera tills den stannade. Inga luftfilter i modellflyg. Vi garvade gott och tackade för uppvisningen.
Kompisen plockade ur all elektronik som faktiskt klarade sig. Motorn renoverade jag åt honom. Fick byta vevaxel, stake, foder och kolv. Allt var helt slut efter lerinpackningen. Han frågade om jag var intresserad av chassit, det som var kvar. Jag köpte skrotet billigt. Skruvade ihop helin till vad den är idag med reservdelar jag hade liggandes. Blev lite modifiering då vissa delar passade egentligen bara till EVO modellen. Så min första stora heli kom tillbaka i min ägo. Tänk så sentimentalt och tårdrypande
Hade endast flugigt mindre helis innan 30-50 storlek. Att gå upp till 90 var en jäkla skillnad. Spännande i början.
Här är den omtalade. Bara att börja om med service av denna då