Varning! Bolagshus i Thailand, problem med aktieägare

spomopeter

Nykomling
Jag är Svensk och köpte ett nybyggt hus i Hua Hin för 20 år sedan. Eftersom majoritetsägandet för mark i Thailand måste vara över 50% så skapades ett bolag som äger marken och huset. Jag äger ca 40%, den Thailändska advokaten ca 11% och resten är fördelat på 5st Thaimedborgare. Alla kostnader har betalats av mig.

Nu har en av dessa Thaimedborgare dött och dennes son har "ärvt" aktierna. Sonen vill nu att jag köper aktierna av honom.
Jag vill ju inte betala en del av mitt hus 1 gång till, hur kan jag göra?
Är det nån som vet en advokat som är duktig på just denna typ av situation och som är engelsktalande, samt svarar på mail inom 24 t?
Jag är i Sverige men åker gärna ner till Thailand när det behövs.

Jag vill varna de som har denna typ av Husägande, gå igenom era papper nu!
Förmodligen är det många saker som hamnat galet och behöver rättas till.
Ta det med en annan advokat än den som satt upp bolaget och som inte har varit inblandad tidigare.

Jag är Svensk och köpte ett nybyggt hus i Hua Hin för 20 år sedan. Eftersom majoritetsägandet för mark i Thailand måste vara över 50% så skapades ett bolag som äger marken och huset. Jag äger ca 40%, den Thailändska advokaten ca 11% och resten är fördelat på 5st Thaimedborgare. Alla kostnader har betalats av mig.

Nu har en av dessa Thaimedborgare dött och dennes son har "ärvt" aktierna. Sonen vill nu att jag köper aktierna av honom.
Jag vill ju inte betala en del av mitt hus 1 gång till, hur kan jag göra?
Är det nån som vet en advokat som är duktig på just denna typ av situation och som är engelsktalande, samt svarar på mail inom 24 t?
Jag är i Sverige men åker gärna ner till Thailand när det behövs.

Jag vill varna de som har denna typ av Husägande, gå igenom era papper nu!
Förmodligen är det många saker som hamnat galet och behöver rättas till.
Ta det med en annan advokat än den som satt upp bolaget och som inte har varit inblandad tidigare.
Det normala är att du har papper där de övriga aktieägarna har sålt sina aktier. Dessa är odaterade och saknar namn på köparen.

Antedatera det avtalet med den nu avlidna och sätt in en ny lämplig ägare.

Det normala är att du har papper där de övriga aktieägarna har sålt sina aktier. Dessa är odaterade och saknar namn på köparen.

Antedatera det avtalet med den nu avlidna och sätt in en ny lämplig ägare.
Han har inget giltigt papper med husköp på det sättet.
Företaget äger och idag så är myndigheterna aktiva på slå ner på dom med bulvanföretag.
Han får inte äga mar, företaget får men skall bedriva verksamhet.
Condo får du äga som utlänning, jag har chanotte på marken under condon.

20230912_093237.jpg

20230912_093212.jpg

Han har inget giltigt papper med husköp på det sättet.
Företaget äger och idag så är myndigheterna aktiva på slå ner på dom med bulvanföretag.
Han får inte äga mar, företaget får men skall bedriva verksamhet.
Condo får du äga som utlänning, jag har chanotte på marken under condon.

20230912_093237.jpg

20230912_093212.jpg
Jag har aldrig skrivit att han har något giltigt papper på husköp.

Vad jag vet äger han inget hus än mindre mark.

Han äger 40% av aktierna i ett Thailändskt bolag och nu är det strul med en av sprattelgubbarna som gått o dött o sonen börjar trilskas.

Han bör naturligtvis kontakta advokaten som sitter på 11%, TS och advokaten kontrollerar bolaget med 51%. Det normala är som sagt att aktierna "är" öveskrivna enligt ovan. Ett upplägg som används flitigt inom off Shore upplägg.

Med de sagt så skulle jag inte rekommendera någon att "köpa " Thailand via bolag. Änn mindre nu, eftersom som du så korrekt nämner, myndigheterna har börjat slå ner på detta.

Tackar för info.
Nu är det som det är och jag försöker att hitta en advokat som är duktig på just denna problematik och som också kan kommunicera på engelska.
Om nån har en bra kontakt så tar jag tacksamt emot den info.
Jag vill också uppmana andra husägare att se över sina papper INNAN problem uppstår.

Tackar för info.
Nu är det som det är och jag försöker att hitta en advokat som är duktig på just denna problematik och som också kan kommunicera på engelska.
Jag vill också uppmana andra husägare att se över sina papper INNAN problem uppstår.
Har du haft någon kontakt med advokaten som sitter på 11%? Var det han som fixade upplägget?

Tackar för info.
Bor du i en village med servitut på vägar och att nyttja poolen och övriga gemensamma lokaler?

Ja det var han som fixade upplägget, han verkar ha strulat bort "share transfer sheet" , eller att han alierat sig med arvingen för att tjäna en extra slant.
Inte omöjligt.

Helt rätt att kolla med nån annan advokat.

Var ligger ditt hus? Kanske bäst att kolla med nån lokalt?

Jag har tyvärr inga tips på bra namn då jag inte haft det behovet.

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0
Visningar