Västerlänningarna saknas i Pattaya.

Att barerna inte har lika många kunder idag som förr tror jag delvis att det beror på att det har blivit en helt annan typ av turister idag mot förr.
Min första resa dit var -92, på den tiden var jag unik som turist mot idag, de flesta turister var singel killar/gubbar på den tiden, många utav dom turisterna träffade sin tjej eller fru på den tiden, många utav dom killarna reser ju till Thailand än idag precis som jag fortfarande gör, men skillnaden är att dom killarna åker dit med sin fru och hälsar på familjen, åker på semester med familjen, istället för att sitta vid baren som dom gjorde förr.
Nu är det ju väldigt många gifta medelålders par som passar på att åka när barnen har blivit vuxna, många yngre i 20: års åldern åker idag utav bägge könen, dom åker till partyöarna och umgås med varandra.
Nu handlar ju tråden om Pattaya och inte övriga Thailand.
Majoriteten falanger som rest till Pattaya har alltid varit sexturister, den skaran av människor har knappast minskat men priserna plus blåsningar har rusat här dom senaste åren och desutom växelkursen på toppen så nu börjar Thaisen märka av det, men dom lär aldrig inse vad det beror på för Thai gör ju aldrig fel.

Nu handlar ju tråden om Pattaya och inte övriga Thailand.
Majoriteten falanger som rest till Pattaya har alltid varit sexturister, den skaran av människor har knappast minskat men priserna plus blåsningar har rusat här dom senaste åren och desutom växelkursen på toppen så nu börjar Thaisen märka av det, men dom lär aldrig inse vad det beror på för Thai gör ju aldrig fel.
Och nu pratar dom på att införa turistavgift, hur den skall se ut skall dom ta fram en plan under nästa 6 månader.
Tourism and Sports Ministry mulls levy for tourists

Som sagt sämre kurs, hårdare visumregler (vem vill åka till ett land där man betraktas som en brottsling om man inte har passet i badbrallan), dubbelprissättni, svindyrt på vissa turistorter. kollega ombord var på Kho Lanta förra månaden 3x så dyrt mot Pattaya, om man jämförde med dom priser han sa.

På 80-90 talet var det väl exotiskt att åka till Thailand, nu kan man väl lika gjärna åka till kanarieöarna, Malorca, Grekland, Cypern etc etc.
Thailand har väl inget unikt eller billigare att erbjuda, bara längre resa.

Och nu pratar dom på att införa turistavgift, hur den skall se ut skall dom ta fram en plan under nästa 6 månader.
Tourism and Sports Ministry mulls levy for tourists

Som sagt sämre kurs, hårdare visumregler (vem vill åka till ett land där man betraktas som en brottsling om man inte har passet i badbrallan), dubbelprissättni, svindyrt på vissa turistorter. kollega ombord var på Kho Lanta förra månaden 3x så dyrt mot Pattaya, om man jämförde med dom priser han sa.

På 80-90 talet var det väl exotiskt att åka till Thailand, nu kan man väl lika gjärna åka till kanarieöarna, Malorca, Grekland, Cypern etc etc.
Thailand har väl inget unikt eller billigare att erbjuda, bara längre resa.
Det kommer fler och fler länder som kommer med denna skatt på tourists.
Du vill åka på semester till Singapore där kommer du att få öppna lädret S$34
@PanPan

Det kommer fler och fler länder som kommer med denna skatt på tourists.
Du vill åka på semester till Singapore där kommer du att få öppna lädret S$34
@PanPan
Ja, men dom undrar varför västerländska turister minskar, den avgiften är väl en sak.
Men nu handlar det om turism inte fastboende eller gifta med Thai, västerländska turister kan få mycket bättre resmål närmare och billigare.
Thailand har inget direkt unikt att erbjuda längre längs turistområdena och det är inte billigt om man inkluderar resekostnad och leverne för en turistande barnfamilj i 2 veckor.

Sen dubbel prissättning, på delfinariet nu tex 1000 baht för turister 200 baht för Thai och utlänningar boende här.
Thai priset stod såklart skrivet med Thaisiffror men detta är ju inget som lurar längre.

Ja, men dom undrar varför västerländska turister minskar, den avgiften är väl en sak.
Men nu handlar det om turism inte fastboende eller gifta med Thai, västerländska turister kan få mycket bättre resmål närmare och billigare.
Thailand har inget direkt unikt att erbjuda längre längs turistområdena och det är inte billigt om man inkluderar resekostnad och leverne för en turistande barnfamilj i 2 veckor.

Sen att det läggs på priser på delfinariet nu tex 1000 baht för turister 200 baht för Thai och utlänningar boende här.
Thai priset stod såklart skrivet med Thaisiffror men detta är ju inget som lurar längre.
Jaja men jag gillar mitt Thailand:eek:
Men frugan vill flytta härifrån, mycket att fundera över:eek::eek::p
Sälja hela skiten och bosätta sig i Singapore.:eek::eek::eek::wai:
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan
@PanPan

Jaja men jag gillar mitt Thailand:eek:
Men frugan vill flytta härifrån, mycket att fundera över:eek::eek::p
Sälja hela skiten och bosätta sig i Singapore.:eek::eek::eek::wai:
@PanPan
Jag vill inte flytta trivs bra här, men som turist hade jag nog inte valt Thailand nu.

Thailand var exotiskt för oss när vi växte upp för det var ett nytt resmål som dök upp då.
Nu har våran generation varit här och jag vet inte om Thailand lockar den nya unga generationen så mycket?
Tycker inte det är ett dugg konstigt att västerländska turister minskar, och i sann Thaianda så gör man det värre med fler avgifter och hårdare regler för turister "det är för turisternas skull" som dom styrande säger.
Ja dom vet då verkligen inte hur västerländska turister tänker.

Har aldrig nämnt västerländska bargubbar. Tänkte på den lilla tanten som säljer khao pad eller liknande från sin vagn etc etc.

Hej

Sen tog man ju även upp andra saker än dom rent ekonomiska som uppförande, attityd och artighet, även här uppgav man ju i artikeln att västerlänningarna var annorlunda, här tror jag saknaden är minst lika stor som den ekonomiska.

Mvh isan lover

Kanske så att Kineserna köper sin resa "Allt ingår"..? Sett massvis av busslaster varje dag som kommer till hotellet i Phuket med kineser. När de äter frukost eller lunch så har de med sig väskor och plockar ner massvis med mat och tar med sig. De hamstrar precis som om det var sista dagen i livet.. Man ser inte några kineser på lokala restauranger. Bara västerlänningar. Men när de kommit så beställer de mat.. 15 personer.. Och sedan klagar de på maten och vägrar betala.. När de ätit färdigt.. Har vänner som har restaurang på Beachen.. Han kräver förskottsbetalning av kineser efter att blivit blåst av dem flera gånger. En garanti som avräknas på notan..
Antagligen ingår säkert en del sevärdheter i priset med mat betald, när de bokar en Thailandsresa.

Hej

Håller med, tror att dessa gruppresenärer har ett ganska snävt program att följa, måltider och sevärdheter avverkas på redan förutbestämda platser och tider med ett pressat schema, det finns nog inte mycket tid över för utflykter och shopping på egen hand, har full förståelse för att näringsidkare klagar.

Mvh isan lover

Nä skall man åka och bada vid stranden så hade inte Pattaya vart mitt val heller.
Och inte heller Hua Hin , då hade jag dragit söderut mot Kho Chang , NMax är bara avundsjuk , När liten strand säger att stor strand är ful stor sandhög , då är det avundsjuka , inget annat 555:p

Hej

Håller med, tror att dessa gruppresenärer har ett ganska snävt program att följa, måltider och sevärdheter avverkas på redan förutbestämda platser och tider med ett pressat schema, det finns nog inte mycket tid över för utflykter och shopping på egen hand, har full förståelse för att näringsidkare klagar.

Mvh isan lover
Precis så ser det ut i Pattis , de går dessutom helst med hela gruppen till större Kinesägda restauranger . Inte fasen har jag sett en grupp KIneser sitta på Harrys och käka frukost ,, bara ett exempel

Och inte heller Hua Hin , då hade jag dragit söderut mot Kho Chang , NMax är bara avundsjuk , När liten strand säger att stor strand är ful stor sandhög , då är det avundsjuka , inget annat 555:p
Koh Samet tycker jag är bättre än Koh Chang, HH uttalar jag mig inte om har inte vart där än.

Precis så ser det ut i Pattis , de går dessutom helst med hela gruppen till större Kinesägda restauranger . Inte fasen har jag sett en grupp KIneser sitta på Harrys och käka frukost ,, bara ett exempel
Nä och inte fan har jag sett en grupp Svenskar sitta käka frukost på ett Kinahak ;)
Däremot har jag sett mycket Kineser på Thaihak, Harrys är definitivt inget Thaihak.

Jag har promenerat (mycket) på stranden nära apberget i HH år 2019 det duger åt mig :-X

Nä och inte fan har jag sett en grupp Svenskar sitta käka frukost på ett Kinahak ;)
Däremot har jag sett mycket Kineser på Thaihak, Harrys är definitivt inget Thaihak.
Nä. men det är en nåringsidkare som drabbas om farangerna uteblir , och hans anställda Thai samt deras familjer blir drabbade när de ev skulle bli arbetslösa ,, så det gäller att tänka hela vägen ut, Och nog fn har jag sett en hel del Svenskar på Kina restauranger , inte alls ovanligt Pan Pan

Nä. men det är en nåringsidkare som drabbas om farangerna uteblir , och hans anställda Thai samt deras familjer blir drabbade när de ev skulle bli arbetslösa ,, så det gäller att tänka hela vägen ut, Och nog fn har jag sett en hel del Svenskar på Kina restauranger , inte alls ovanligt Pan Pan
Svenskar som käkat frukost på Kinarestauranger?
Jag har allt sen en del Kineser på västerländska restauranger käka middag, inte på några slafsiga hak som Harrys på en av Pattayas värsta gator när det kommer till barer och sexindustri, nä du hittar inte Kineser där.
Harrys tillhör ju den gruppen som drabbas av den här nya turismen, som sagt viss turism blomstrar som aldrig förr, annan går det sämre för.

Svenskar som käkat frukost på Kinarestauranger?
Jag har allt sen en del Kineser på västerländska restauranger käka middag, inte på några slafsiga hak som Harrys på en av Pattayas värsta gator när det kommer till barer och sexindustri, nä du hittar inte Kineser där.
Harrys tillhör ju den gruppen som drabbas av den här nya turismen, som sagt viss turism blomstrar som aldrig förr, annan går det sämre för.
Skrev jag verkligen frukost ??:)Inte lätt att diskutera med dig PanPan ,, 555:p

Sen dubbel prissättning, på delfinariet nu tex 1000 baht för turister 200 baht för Thai och utlänningar boende här.
Håller helt och hållet med. Thailand verkar inte inse att västvärldens flygskatter, kursutvecklingen av bath:en, konkurrens av andra billigare "exotiska" länder, Diskriminerande avgifter, politisk oro med mera innebär att Thailand för en turist inte är så lockande numera.

Liknande trådar

T
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp