Anledningen till att jag startar en ny tråd är att jag tycker alla bör få vetskap om detta och de flesta har väl tröttnat på coronadebatten/tråden.
Jag har nu bokstavligen plöjt igenom 50-70 vetenskapliga arbeten gällande D-vitamin och de flesta gäller även Corona infektionen.
Nu har forskningen kommit så långt så man kan konstatera att det finns inget tvivel överhuvudtaget på att D-vitamin har en positiv verkan på sjukdomsförloppet och kan till och med förhindra att man får sjukdomssymtom..
Ni som är i ett soligt land se till att sola 40-60 minuter varje dag. Ifall ni tar kosttillskott se till att få i er tillräckligt (men ej för mycket).
Dosen för en vuxen bör ligga på 5000 IE varje dag det är en säker nivå för långtidsanvändning. Ifall ni inte ätit D-vitamin tidigare (eller en låg dos) kan ni "kickstarta" idag genom att ta 10 000 IE i 1-2 veckor framöver och sedan gå ner till 5000 IE dagligen.
PDF | The world is in the grip of the COVID-19 pandemic. Public health measures that can reduce the risk of infection and death in addition to... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGate
www.researchgate.net
Citat "To reduce the risk of infection, it is recommended that people at risk of influenza and/or COVID-19 consider taking 10,000 IU/d of vitamin D3 for a few weeks to rapidly raise 25(OH)D concentrations, followed by 5000 IU/d. The goal should be to raise 25(OH)D concentrations above 40–60 ng/mL (100–150 nmol/L). For treatment of people who become infected with COVID-19, higher vitamin D3 doses might be useful. Randomized controlled trials and large population studies should be conducted to evaluate these recommendations."