Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Fel tråd sannolikt och inte viktigt!

Men en liten undran hur medlemsstatus sätts eller bestäms från Nykomling, Medlem, Aktiv medlem, Forumsveteran eller Forumsräv?

Är det Räven som vinner som brukligt haha :D

Kanske bara moderatorerna eller forumsvärden som vet?
 
Fel tråd sannolikt och inte viktigt!

Men en liten undran hur medlemsstatus sätts eller bestäms från Nykomling, Medlem, Aktiv medlem, Forumsveteran eller Forumsräv?

Är det Räven som vinner som brukligt haha :D

Kanske bara moderatorerna eller forumsvärden som vet?
Admin sitter på dom inställningarna men jag vet att det i första hand beror på antal inlägg samt även likes till en del. Sköts automatiskt, inget vi gör aktivt. Forumvärd och moderator är samma sak här, vi föredrar det förstnämnda. Vissa saker kan enbart Administratören dvs @Kycklingen utföra.
 
Ikväll blir det tidigt i säng, jag skall köra iväg med bilen till service i Lund imorgon bitti, skall infinna mig där kl 07.00. Och det skall bli riktigt yselt väder med snö- och halkrisk.
 
Kaffe vid uppstigandet med läsa nyheterna rutinen och nu också lite frukost avklarad medans frugan fortfarande ligger och sover. Har ringt och pratat direkt med konditorn på ett litet bageri som var uppe långt tidigare än jag och beställt två olika sorters tårtor till fikat då vi samlas hemma efter vigsel och efterföljande middag på en restaurang. En passionsmoussetårta och en klassisk jordgubbsgräddtårta och med gravyr dagen till ära som vi hämtar på lördag morgon så att tårtorna är gjorda samma dag som vi gifter oss. Alla förberedelse klara och hoppas på hyggligt väder på lördag så att det går att ta lite foton även utomhus. Min äldsta syster har fått igång Zoom på sin mobil och skall hjälpa min mor också med att få igång Zoom så att hon förhoppningsvis kan vara med via videolänk under vigseln och då vi kommit hem. Mor är 89 år och kände att hon inte orkar att följa med och det är en bra bit mellan oss men är annars fortfarande klar i huvudet och vi pratade senast igår.
 
På tisdag när jag hittat en ledig parkering så var enda möjligheten att betala genom att ladda ner en Aimo App (enda alternativet som fanns) och registrera och det såg ut som parkeringsautomaten varit ur bruk länge. Okej när jag registrerade kom det upp ett meddelande om jag önskade att hämta uppgifter från en annan parkerings app och den niten gick jag på. Igår kom ett meddelande att nu kommer parkeringsappen som är mycket mera använd än Aimo i stan kommer att bli avstängd. Det var då ett jävla sätt tänkte jag och ringde direkt till den parkeringsapp och bolag jag vill ha kvar och de sa att mitt konto hos dem kommer att ligga kvar. Jag skrev sedan också till Aimo och cc kopia till andra parkerings bolaget för att göra dem medvetna hur Aimo beter sig och de kan missa kunder därav samt även skriftligt tala om att jag vill vara kvar. Ja sa upp kontot hos Aimo direkt också men måste nu vänta till parkeringssumman har blivit dragits från det kort jag angav vilket tar någon månad innan jag för alltid är av med Aimo! Från Aimo kom bara ett nonsens autogenererat svar tillbaka om att proceduren att överklaga om man fått parkeringsböter och inget mera som förväntat och ni vet ju att oddsen för att vinna ett case är lika med noll..Jag bor utanför en liten stad och det är i.a.f. 5 olika parkeringsappar som finns. Det är bra att apparna finns för parkeringsautomaterna är ofta ur funktion eller så kan det vara kö till dessa. Bra även att om man t.ex. betalar med en app för 2 timmar och bara står parkerad 1 timme då inte betalar mer än för en timme samt kan starta en ny parkering om tiden gått ut via apparna.
 
Bilservice avklarad, snart dags att ta tåget till Malmö. Man får försöka stå ut med skitvädret, det blåser, ösregnar och är 4 grader. Huva!

Var också och servade svägerskans Subaru idag på märkesverkstaden

Byte av olja och filter i motor, olja i CVT-växellådan, differentialolja, kupéluftfilter, bromsolja, bromsrengöring, koll i allmänhet av bilen, luft i däcken etc etc kostade totalt 12000 baht

Dessutom hittade dom 6 garantiåtgärdspunkter som ska göras på bilen men dom behövde beställa hem grejor först. Kostnad noll baht för dom åtgärderna

Extra varmt, 30 grader idag och tryckande värme, ev regn ikväll.
 
Var också och servade svägerskans Subaru idag på märkesverkstaden

Byte av olja och filter i motor, olja i CVT-växellådan, differentialolja, kupéluftfilter, bromsolja, bromsrengöring, koll i allmänhet av bilen, luft i däcken etc etc kostade totalt 12000 baht

Dessutom hittade dom 6 garantiåtgärdspunkter som ska göras på bilen men dom behövde beställa hem grejor först. Kostnad noll baht för dom åtgärderna

Extra varmt, 30 grader idag och tryckande värme, ev regn ikväll.
Har väldigt bra erfarenheter av Subaru fast i Sverige. Först köpte jag en begagnad Legacy 3.0 automat 2006.a med få mil till min dotter som var en bra dragbil med den utmärkta 4-hjuls driften för att dra en hästtransport som hon körde med länge. Men så fick också min son körkort och då hittade jag en Forester XT automat som gått ca 10.000 mil som min dotter fick ta då den har hög markfrigång och funkade bättre på gropiga platser då legacyn har rätt låg markfrigång. Min son tog då istället över Legacyn som han har kvar ännu och som går hur bra som helst. Forestern något svagare hästkraftsmässigt med 230 hk men urstark med 2.5 liter turbo boxer jämfört med Legacyn 244 hk 3.0 liter boxer sexa. Har hjälpt till med att se till att båda bilarna blivit servade ordentligt och har full historik sparat i en pärm. När dottern senare köpte en lite nyare begagnad bil så köpte jag Forestern av henne som reservbil till mig och mina barn för deras bilar är ju inte nya och de är beroende av dessa mycket. Jag ser till att köra med Forestern regelbundet och när det är skitigt med snöslask etc. så kör jag Forrestern för att spara min nyare bil. Jag är rätt impad av hur lite problem det varit med Subaru i vår familj under nu många år. T.o.m. rena slitdetaljer som bromsskivor har hållit otroligt länge jämfört med andra bilar vilket är förvånande då det borde varit samma som för andra bilar som passerat. Jag är gymnasieutbildad bilmekaniker och jobbade på bilverkstad till jag gick till sjöss och tycker Subaru har egenskaper som tilltalar mig personligen samt kör sedan länge inget annat än bilar med 4-hjulsdrift samt automat oavsett märke. Har även tittat och provkört Subaru i Thailand men då nya då jag inte gärna köper begagnad bil i Thailand och tycker begagnade bilar är alldeles för dyra i Thailand. Men det lutar mot köp av annan billigare bil i Thailand som passar bra för huvudsakligen körning i stadstrafik samt är lite högbyggd för bra runtomsikt och lätt att ta sig in och ur från för mig.
 
Att lämna svarta plastskor i stekande tropisk sol är inte att rekommendera.
Dom krympte från storlek 45 ner till 39.

Nu är dom tillbaka till gångbart skick igen.
Verktyget är kokhett vatten och våld.



IMG_20231116_175324.jpg
 
Har väldigt bra erfarenheter av Subaru fast i Sverige. Först köpte jag en begagnad Legacy 3.0 automat 2006.a med få mil till min dotter som var en bra dragbil med den utmärkta 4-hjuls driften för att dra en hästtransport som hon körde med länge. Men så fick också min son körkort och då hittade jag en Forester XT automat som gått ca 10.000 mil som min dotter fick ta då den har hög markfrigång och funkade bättre på gropiga platser då legacyn har rätt låg markfrigång. Min son tog då istället över Legacyn som han har kvar ännu och som går hur bra som helst. Forestern något svagare hästkraftsmässigt med 230 hk men urstark med 2.5 liter turbo boxer jämfört med Legacyn 244 hk 3.0 liter boxer sexa. Har hjälpt till med att se till att båda bilarna blivit servade ordentligt och har full historik sparat i en pärm. När dottern senare köpte en lite nyare begagnad bil så köpte jag Forestern av henne som reservbil till mig och mina barn för deras bilar är ju inte nya och de är beroende av dessa mycket. Jag ser till att köra med Forestern regelbundet och när det är skitigt med snöslask etc. så kör jag Forrestern för att spara min nyare bil. Jag är rätt impad av hur lite problem det varit med Subaru i vår familj under nu många år. T.o.m. rena slitdetaljer som bromsskivor har hållit otroligt länge jämfört med andra bilar vilket är förvånande då det borde varit samma som för andra bilar som passerat. Jag är gymnasieutbildad bilmekaniker och jobbade på bilverkstad till jag gick till sjöss och tycker Subaru har egenskaper som tilltalar mig personligen samt kör sedan länge inget annat än bilar med 4-hjulsdrift samt automat oavsett märke. Har även tittat och provkört Subaru i Thailand men då nya då jag inte gärna köper begagnad bil i Thailand och tycker begagnade bilar är alldeles för dyra i Thailand. Men det lutar mot köp av annan billigare bil i Thailand som passar bra för huvudsakligen körning i stadstrafik samt är lite högbyggd för bra runtomsikt och lätt att ta sig in och ur från för mig.

Samma erfarenhet här. Världens tråkigaste jobb måste vara bilmek på Subaruverkstad för det är mestadels bara service som behövs på dom

Har tidigare haft 9 st Subaru (6 Forester, 2 Legacy och en Outback), svägerskan kör en XV och jag ska till Bangkok imorgon bitti och hämta min 10:e Subaru (en Forester)

Subaru kanske inte är de roligaste bilarna med extremt trygga och säkra driftmässigt. Det är inte för inte som Subaru alltid ligger bland topp 3 med nöjda bilägare (hörde reklam nyligen att dom vunnit 7 av de senaste 15 åren)
Dom ligger alltid i topp också hos bilprovningen på minst fel.

IMG_20230107_162140.jpg
 
Samma erfarenhet här. Världens tråkigaste jobb måste vara bilmek på Subaruverkstad för det är mestadels bara service som behövs på dom

Har tidigare haft 9 st Subaru (6 Forester, 2 Legacy och en Outback), svägerskan kör en XV och jag ska till Bangkok imorgon bitti och hämta min 10:e Subaru (en Forester)

Subaru kanske inte är de roligaste bilarna med extremt trygga och säkra driftmässigt. Det är inte för inte som Subaru alltid ligger bland topp 3 med nöjda bilägare (hörde reklam nyligen att dom vunnit 7 av de senaste 15 åren)
Dom ligger alltid i topp också hos bilprovningen på minst fel.

IMG_20230107_162140.jpg
Kommer du ihåg deras rallybilar?
 
Samma erfarenhet här. Världens tråkigaste jobb måste vara bilmek på Subaruverkstad för det är mestadels bara service som behövs på dom

Har tidigare haft 9 st Subaru (6 Forester, 2 Legacy och en Outback), svägerskan kör en XV och jag ska till Bangkok imorgon bitti och hämta min 10:e Subaru (en Forester)

Subaru kanske inte är de roligaste bilarna med extremt trygga och säkra driftmässigt. Det är inte för inte som Subaru alltid ligger bland topp 3 med nöjda bilägare (hörde reklam nyligen att dom vunnit 7 av de senaste 15 åren)
Dom ligger alltid i topp också hos bilprovningen på minst fel.

IMG_20230107_162140.jpg
Jag kan hålla med om att Subaru kanske inte är de som sticker ut i ögonen för att ha de lyxigaste inredningarna och alltid de senaste nya finesserna mm som fångar mångas intresse vid val av ny bil och heller inte är i topp vad gäller hästkrafter för pengarna. Men chassina och deras fantastiska 4-hjuls system mm är saker som märks när man kör bilarna. De finesser de har är väl utprovade och fungerar och deras säkerhetssystem som t.ex. Eyesight systemet sägs vara väldigt bra men har inte testat detta själv ännu. Vid en krock så åker boxermotorn nedåt och under bilen istället för bakåt och in i kupén och Subaru ligger väldigt bra till vad det gäller chansen att klara sig vid olyckor både vid test som från verkliga olyckor. Kanske dock inte saker som de flesta tittar på vid köp av bil men i Sverige så är det vanligt att Subaru ägare gärna också går från en Subaru till en ny Subaru. I Thailand så känner jag dock att för våra förhållanden så det funkar det tillräckligt bra med bara 2-hjuls drift men i Sverige vill jag inte vara utan.

Båda Subaru'n i familjen är gamla 2006 årsmodeller som nu gått lite under eller över 20.000 mil. På Forestern har klimatanläggningen slutat att fungera och det beror på att kondensorn har rostat sönder (kompressorn går fortfarande dock) och fick ett rep. förslag på ca 7000 kronor för att laga. Men tror jag låter det vara och kör med vindrutorna lite öppna istället och har ju en nyare bil jag hellre kör om det är varmt och speciellt om jag skall åka långt. Värmen kommer snabbt i båda bilarna när det är kallt och de startar på ett kick. Båda bilarna får dra 2000 kg med mitt körkort och Legacyn får dra 1470 kg med vanligt B-kort resp. 1500 kg på Forestern och klarat också i verkligheten att dra tungt utan problem eller gå sönder. Min dotter har dock nu lagt av med hästar och sålt av hästtransporten mm då det är fullt upp med barnen mm.
 
Har varit en lugn dag med revelj 04.50 för att frugan ville ta del av ett program som började 05.00. Har varit en lugn men varm dag. I morgon blir det också tidig revelj. Kl 9 kommer en av frugans väninnor och hämtar oss. Vi ska åka i väg med ett gäng tantanuttor, som älskar att prata, laga mat och dricka öl. De dricker alltid Leo om inte jag får välja och bestämma. Jag har funderat över om Leo är det ledande tant ölet i Thailand. Frugan har en negativ inställning till öl och dricker bara rött. Jag ska beväpna mig med dator och några böcker och hoppas på en slapp tillvaro efter reveljen 04.50. Eventuellt kommer damerna att dra en spader och då blir det sent tapto om inte ölen tar slut tidigt. Det är sällan som falangen får lägga sig i inköpen. Tanter vet bäst även om det kan ta lång tid ibland.
 
Har varit en lugn dag med revelj 04.50 för att frugan ville ta del av ett program som började 05.00. Har varit en lugn men varm dag. I morgon blir det också tidig revelj. Kl 9 kommer en av frugans väninnor och hämtar oss. Vi ska åka i väg med ett gäng tantanuttor, som älskar att prata, laga mat och dricka öl. De dricker alltid Leo om inte jag får välja och bestämma. Jag har funderat över om Leo är det ledande tant ölet i Thailand. Frugan har en negativ inställning till öl och dricker bara rött. Jag ska beväpna mig med dator och några böcker och hoppas på en slapp tillvaro efter reveljen 04.50. Eventuellt kommer damerna att dra en spader och då blir det sent tapto om inte ölen tar slut tidigt. Det är sällan som falangen får lägga sig i inköpen. Tanter vet bäst även om det kan ta lång tid ibland.
Bra där Kapten!:beer:
 
Jag kan hålla med om att Subaru kanske inte är de som sticker ut i ögonen för att ha de lyxigaste inredningarna och alltid de senaste nya finesserna mm som fångar mångas intresse vid val av ny bil och heller inte är i topp vad gäller hästkrafter för pengarna. Men chassina och deras fantastiska 4-hjuls system mm är saker som märks när man kör bilarna. De finesser de har är väl utprovade och fungerar och deras säkerhetssystem som t.ex. Eyesight systemet sägs vara väldigt bra men har inte testat detta själv ännu. Vid en krock så åker boxermotorn nedåt och under bilen istället för bakåt och in i kupén och Subaru ligger väldigt bra till vad det gäller chansen att klara sig vid olyckor både vid test som från verkliga olyckor. Kanske dock inte saker som de flesta tittar på vid köp av bil men i Sverige så är det vanligt att Subaru ägare gärna också går från en Subaru till en ny Subaru. I Thailand så känner jag dock att för våra förhållanden så det funkar det tillräckligt bra med bara 2-hjuls drift men i Sverige vill jag inte vara utan.

Båda Subaru'n i familjen är gamla 2006 årsmodeller som nu gått lite under eller över 20.000 mil. På Forestern har klimatanläggningen slutat att fungera och det beror på att kondensorn har rostat sönder (kompressorn går fortfarande dock) och fick ett rep. förslag på ca 7000 kronor för att laga. Men tror jag låter det vara och kör med vindrutorna lite öppna istället och har ju en nyare bil jag hellre kör om det är varmt och speciellt om jag skall åka långt. Värmen kommer snabbt i båda bilarna när det är kallt och de startar på ett kick. Båda bilarna får dra 2000 kg med mitt körkort och Legacyn får dra 1470 kg med vanligt B-kort resp. 1500 kg på Forestern och klarat också i verkligheten att dra tungt utan problem eller gå sönder. Min dotter har dock nu lagt av med hästar och sålt av hästtransporten mm då det är fullt upp med barnen mm.
Är det inte så lite vem som äger, sköter om bilen, Tar du hand om bilen spelar det nog inte nån roll vilket märke det är. Har en peagut
ärsmodell 04 funkar felfritt. oljan är helt felfri mellan bytena ! år så att säga att den bilen är bättre än de andra beror nog på ägaren
Min Ford Taunus från -81 är bäst tycker jag, startar altid vilket väder det än är:unsure:
 
 

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp