Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har ju surrat med lite motor män ett antal år sedan 70 talet! Dom tyckte att den drog mycket soppa och var inte den bästa motorn på marknaden!
Men dom männen är väl döda nu så,,,,kan inte hänvisa till dom nått mera!
Har ju surrat med lite motor män ett antal år sedan 70 talet! Dom tyckte att den drog mycket soppa och var inte den bästa motorn på marknaden!
Men dom männen är väl döda nu så,,,,kan inte hänvisa till dom nått mera!
I går var jag i Gävle och tittade på järnvägsmuseet med frugan, ett barn och två tågintresserade barnbarn. Jag tycker att det är imponerande att gå runt oh titta på vad våra förfäder kunde göra. Vi var ju tidigt ute med bolag son Nohab, Asea mm. Tyvärr finns de inte kvar i dag men deras produkter har visat sig vara mycket bra och lever fortfarande. Förr i världen hade man snöslungor och annat för att få tågen att gå i alla väder. Det verkar i dag inte vara något prioriterat.
Min känsla är att vi var duktiga förr på tåg men i dag har vi avvecklat all tillverkning. Jag är stolt över förfäderna men inte nöjd med dagen.
Bilder redovisade jag förra gången. Tog inga kort i går. Barnbarnen var viktigare.
Har ju surrat med lite motor män ett antal år sedan 70 talet! Dom tyckte att den drog mycket soppa och var inte den bästa motorn på marknaden!
Men dom männen är väl döda nu så,,,,kan inte hänvisa till dom nått mera!
Då kör dom sista lasset till byn, dom är framme om någon timma.
Skönt att slippa köra den biten och mycket troligt att jag aldrig kommer köra dit upp igen.
Själva ligger vi och väntar på att dom skall jacka upp och sätta upp nästa vindkraftsverk.
Nohab var duktiga inom många områden t ex lok, motorer, turbiner och flygmotorer. Dessutom underleverantörer till andra företag. Trist att företaget inte lyckades överleva. En uppseende leverans var 500 ånglok till Lenin och grabbarna. Man fick betalt i guld. Beställningen var från början 1.000 lok.
Det byggdes bar 5st ångturbinlok i Sverige varav 4st såldes till Sovjet.
Det första byggdes i bröderna Ljungströms verkstad på Lidingö.
Övriga 4 blev byggda av olika verkstäder.
Jag är uppväxt nära den verkstan på Lidingö.
Byggnaden sprängdes 1973 när nya skulle byggas.
Nohab var duktiga inom många områden t ex lok, motorer, turbiner och flygmotorer. Dessutom underleverantörer till andra företag. Trist att företaget inte lyckades överleva. En uppseende leverans var 500 ånglok till Lenin och grabbarna. Man fick betalt i guld. Beställningen var från början 1.000 lok.
Volvo Aero och Saab är avknoppningar av Nohab men även Wärtsilä övertog alla aktier i Bofors-Nohab och Nohab Diesel, som namnändrades till Wärtsilä DieselAB.
Mycket intressant svensk verkstadshistoria i Nohab.
Nohab var duktiga inom många områden t ex lok, motorer, turbiner och flygmotorer. Dessutom underleverantörer till andra företag. Trist att företaget inte lyckades överleva. En uppseende leverans var 500 ånglok till Lenin och grabbarna. Man fick betalt i guld. Beställningen var från början 1.000 lok.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.