Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

I går var jag i Gävle och tittade på järnvägsmuseet med frugan, ett barn och två tågintresserade barnbarn. Jag tycker att det är imponerande att gå runt oh titta på vad våra förfäder kunde göra. Vi var ju tidigt ute med bolag son Nohab, Asea mm. Tyvärr finns de inte kvar i dag men deras produkter har visat sig vara mycket bra och lever fortfarande. Förr i världen hade man snöslungor och annat för att få tågen att gå i alla väder. Det verkar i dag inte vara något prioriterat.
Min känsla är att vi var duktiga förr på tåg men i dag har vi avvecklat all tillverkning. Jag är stolt över förfäderna men inte nöjd med dagen.

Bilder redovisade jag förra gången. Tog inga kort i går. Barnbarnen var viktigare.
Det finns/fanns ett trevlig lokmuseum i Grängesberg.
Där finns det enda bevarade loket med ångturbin byggt efter ritningar av bröderna Ljungström.

Har ju surrat med lite motor män ett antal år sedan 70 talet! Dom tyckte att den drog mycket soppa och var inte den bästa motorn på marknaden!
Men dom männen är väl döda nu så,,,,kan inte hänvisa till dom nått mera!o_O
Ja större bränsleförbrukning blev viktigt på 70 talet efter oljekrisen och påskyndade utfasningen av omoderna motorer.

Finns en grupp på Facebook för intresserade.

Screenshot_20250808_193048_Facebook.webp

Nohab levererade mycket dieselmotorer till stora fartyg också.

Världsklass på den tiden.
Nohab var duktiga inom många områden t ex lok, motorer, turbiner och flygmotorer. Dessutom underleverantörer till andra företag. Trist att företaget inte lyckades överleva. En uppseende leverans var 500 ånglok till Lenin och grabbarna. Man fick betalt i guld. Beställningen var från början 1.000 lok.

Jänkarna försökte ju också få fram lok med ångturbin men det gick inte så bra och de gick över till diesel och fasade ut ångloken.
Det byggdes bar 5st ångturbinlok i Sverige varav 4st såldes till Sovjet.
Det första byggdes i bröderna Ljungströms verkstad på Lidingö.
Övriga 4 blev byggda av olika verkstäder.
Jag är uppväxt nära den verkstan på Lidingö.
Byggnaden sprängdes 1973 när nya skulle byggas.

Nohab var duktiga inom många områden t ex lok, motorer, turbiner och flygmotorer. Dessutom underleverantörer till andra företag. Trist att företaget inte lyckades överleva. En uppseende leverans var 500 ånglok till Lenin och grabbarna. Man fick betalt i guld. Beställningen var från början 1.000 lok.
Volvo Aero och Saab är avknoppningar av Nohab men även Wärtsilä övertog alla aktier i Bofors-Nohab och Nohab Diesel, som namnändrades till Wärtsilä Diesel AB.

Mycket intressant svensk verkstadshistoria i Nohab.

Här är loket som står i grängesberg ,,byggt av Nohab på 30talet
3-dec-eva-2.webp
ngesberg,,byggt av No
Och en bild på den vackra industribyggnaden på Lidingö.
lok.webp

Gåshaga varv i bakgrunden.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7