66% av äldre expats saknar sjukvårdsförsäkring.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Skrämmande nog verksr 66% av dom äldre expats som stannar längre perioder i Thailand sakna försäkringsskydd, mer om detta i denna artikel ifrån Hua Hin Today.

Ex-Pat Group Health Insurance Coming Any Nationality, Any Age!
By Hua Hin Today
April 30, 2018

Ex-Pat Group Health Insurance Coming Any Nationality, Any Age!
If you are a foreign Thailand resident who doesn’t have health insurance because you are too old, because it does not cover pre-existing conditions or insurance is too expensive, you are not alone. A survey shows that 66% of long-term retirees in Thailand lack health insurance.

It is very expensive to insure when you are over 70, even if you do not have pre-existing medical conditions. The Thai healthcare system is also suffering from increased costs, as many uninsured foreigners do not have the means to pay for hospital care. SAMS; the Thailand Federation of Swedish Associations, has decided to do something about this important issue. Initially SAMS lobbied the Swedish government to express discontent about Swedish national health insurance not covering health services in Thailand. This has now resulted in the prospect of affordable health insurance for ex-pats of all nationalities, regardless of age or pre-existing medical conditions. The Swedish Association of Hua Hin has been at the forefront of this effort with Board Member Lars Olof Fagerström providing information to Hua Hin Today and eager to spread the news. Lars says “Expats or long-stayers are of course the target groups, especially if they are elderly or cannot get insurance in some other way.” Group health insurance is similar to the way in which big companies provide health insurance for their employees by negotiating with health insurance companies. A reputable insurance broker, Bangkok Insurance Brokers Co. Ltd (BIB), has indicated that basic health insurance may be available for as low as 2,000 THB per month to all ex-pats.

The Swedish Association of Hua Hin has health care of ex-pats on the radar with free medical checks being offered at a recent gathering of Members Expressions of interest are now being sought from those considering taking up such an offer. Around 2,000 registrations required to make the proposal a reality and to launch the largest health insurance group for foreigners in Thailand. This health insurance will not have age restrictions, will be a lifetime cover and will accept most pre-existing medical conditions. However as basic cover, only government hospitals will be included. In the future, the plan is to cooperate with the Thai Immigration Bureau to offer this insurance at all immigration offices in Thailand.

The Cha-Am hospital is just one regional government hospital Features of the Group Health Insurance Proposal

• This insurance only covers treatment in Thai Government hospitals for in-patient coverage.
  • Foreigners and Thai nationals of all ages will be accepted for membership.
  • Two levels of cover will be offered. Basic cover 500,000 THB annual limit and an optional 2nd level of cover (major medical) with an additional 500,000 THB, which covers 80% in excess of the basic cover.
  • The premium is estimated to be just over 2,000 THB
    per month for the basic level.
  • No cut-off age for older members with continued cover for life.
  • Full cover for accidents and most sicknesses.
  • Few exclusions with cover for most pre-existing medical conditions after standard waiting periods.
  • Standard exclusions will include, but not be limited to; accidents involving drugs and alcohol, suicide, drug abuse, cosmetic treatments, sexually transmitted diseases, AIDs/HIV, dangerous sports, congenital abnormalities/Birth defects, mental illness, criminal acts/ illegal activities. If you are interested in health insurance, expressions of interest are being registered without obligations at: www. insurance-in-thailand.com/affordable-health-insurance-foranyone-in-thailand.
http://www.huahintoday.com/local-news/ex-pat-group-health-insurance-coming-any-nationality-any-age/

Mvh Isan lover

Och Ubon har inte sagt att detta är bra eller dåligt, Ubon har sagt tidigare, i andra trådar, ge Ubon ett färdigt avtal för underskrift, Ubon vill först läsa detta med focus på undantagen/det finstilta, kanske ett alternativ till, ingen försäkring alls, kanske ett alternativ till det Thailändska myndigheternas förslag om att utlänningar som besöker Thailand ska ha en försäkring...

Och om det händer något första månaden så finns sparat 5000 Bath till eventuell sjukvård? ;) snyggt jobbat gunnarg ;)
Försäkring först spara under tiden tills man kommit upp i en summa så man känner sig hyfsat trygg, så gör jag.
Eller tror jag skall göra, än sålänge har jag min BUPA försäkring men är ju bara att se sanningen i vitögat den kommer bli skitdyr när man blir äldre.

Jag tror nog man ska titta på varje enskilt fall av person, om vi nu utgår ifrån att 66% inte har en försäkring, vad beror det på att ingen försäkring finns? kanske det är så illa att ekonomin inte räcker till att betala en försäkringspremie, då lär det inte heller finnas några pengar att spara till en buffert för en eventuell framtida sjukvård, efter vad jag läst mig till så lever många på marginalen, sitter fast i ekorrhjulet, inte i hemlandet, i Thailand, även om "bidraget" höjs ifrån hemlandet, så ökar priserna i snabbare takt, och ekorrhjulet snurrar snabbare...

Jag tror nog man ska titta på varje enskilt fall av person, om vi nu utgår ifrån att 66% inte har en försäkring, vad beror det på att ingen försäkring finns? kanske det är så illa att ekonomin inte räcker till att betala en försäkringspremie, då lär det inte heller finnas några pengar att spara till en buffert för en eventuell framtida sjukvård, efter vad jag läst mig till så lever många på marginalen, sitter fast i ekorrhjulet, inte i hemlandet, i Thailand, även om "bidraget" höjs ifrån hemlandet, så ökar priserna i snabbare takt, och ekorrhjulet snurrar snabbare...
Är mer förvånad om var tredje som bor i Thailand har en försäkring.
Jag skulle gått ”all in” i ett vad med höga belopp att det är max 10% som var försäkrade eller hade råd med försäkring.

Är mer förvånad om var tredje som bor i Thailand har en försäkring.
Jag skulle gått ”all in” i ett vad med höga belopp att det är max 10% som var försäkrade eller hade råd med försäkring.
För min del kostar det 36.000 baht om året men många gör kanske samma fel som jag gjorde dom första åren och inkluderade OPD och då hamnar den på närmare 60.000 baht.
OPD är ju så billigt här nere att betala för själv, det är ju bara förundersökningen så den skall man ju ta bort och bara försäkra sig mot vården vilket jag är nu.
Känner jag mig sjuk och går till läkaren så betalar jag för det, bedömmer han att jag behöver vård så betalar försäkringsbolaget för vården.

Jag har nu bott här i snart 10 år tycker det fungerar bra för alla rik som fattig utlänning. På någotvis löser det sig skillnaden mellan de olika sjukhusen är enorma. Jag tror många gånger vi oroar oss för mycket det gjorde jag själv när jag var ny här i Thailand. Det är enligt mig en svår balansgång detta med sjukvård när man är sjuk har man bara en önskan att bli frisk. Vilket gör att hamnar man i klorna på ett profiterande sjukhus är risken stor att man aldrig kommer därifrån förän pengarna är slut. Jag tror många här gör en grov fel bedömning denna försäkring skall gälla statliga sjukhus för allmänheten. Då motsvarar 500000, 5 miljoner på ett privat alternativ. Samtidigt är ett statligt sjukhus att jämföra med ett fält sjukhus från filmen MASH men detta betyder inte enligt mig att du kommer dö på grund av dålig vård. Vården är i stort det samma och de flesta läkarna har ofta två tjänster ett på statligt och det andra på ett privat. Jag som har stor erfarenhet av just detta med sjukhus och vård och hur pengar är inblandat både som profitör och patient välkomnar detta vilket skulle sätta enorm press och öka mitt förhandlings läge gentemot sjukhusen. Dessutom är det en upplevelse som slår det mesta att få uppleva ett fältsjukhus. Fast jag idag föredra eget rum och väljer själv sköterska efter mina kriterier.

Så även om ni inte vill eller behöver den är den enligt mig mycket värd just för att den gäller på statliga sjukhus.

Jag har nu bott här i snart 10 år tycker det fungerar bra för alla rik som fattig utlänning. På någotvis löser det sig skillnaden mellan de olika sjukhusen är enorma. Jag tror många gånger vi oroar oss för mycket det gjorde jag själv när jag var ny här i Thailand. Det är enligt mig en svår balansgång detta med sjukvård när man är sjuk har man bara en önskan att bli frisk. Vilket gör att hamnar man i klorna på ett profiterande sjukhus är risken stor att man aldrig kommer därifrån förän pengarna är slut. Jag tror många här gör en grov fel bedömning denna försäkring skall gälla statliga sjukhus för allmänheten. Då motsvarar 500000, 5 miljoner på ett privat alternativ. Samtidigt är ett statligt sjukhus att jämföra med ett fält sjukhus från filmen MASH men detta betyder inte enligt mig att du kommer dö på grund av dålig vård. Vården är i stort det samma och de flesta läkarna har ofta två tjänster ett på statligt och det andra på ett privat. Jag som har stor erfarenhet av just detta med sjukhus och vård och hur pengar är inblandat både som profitör och patient välkomnar detta vilket skulle sätta enorm press och öka mitt förhandlings läge gentemot sjukhusen. Dessutom är det en upplevelse som slår det mesta att få uppleva ett fältsjukhus. Fast jag idag föredra eget rum och väljer själv sköterska efter mina kriterier.
Det beror ju precis på vart du är hän i landet.
Sjukhuset där frugan kommer ifrån får du läkarbedömning men släkten tar hand om dom sjuka i salen.
Sen så är det vanlig sjukdom som är billig, får du hjärtfel, cancer etc. så får du betala för det även som Thai, statlig sjukvård inkluderar knappt vård för allvarligare sjukdomsfall.
Gammal och sjuk så blir du hemskickad till byn för att dö.
Gammelmormor sitter med njursvikt, får ingen vård, är inte inkluderat i allmänna sjukvården i Thailand, jag tog henne till Bangkok hospital iKhon Kaen för 2 år sen för hon var så dålig så hon knappt kunde gå, par dagar efter det var hon på benen, så även svärfar som jag tog till det sjukhuset samtidigt för deras vård på det statliga sjukhuset var 0 och ingenting.

Det beror ju precis på vart du är hän i landet.
Sjukhuset där frugan kommer ifrån får du läkarbedömning men släkten tar hand om dom sjuka i salen.
Sen så är det vanlig sjukdom som är billig, får du hjärtfel, cancer etc. så får du betala för det även som Thai, statlig sjukvård inkluderar knappt vård för allvarligare sjukdomsfall.
Gammal och sjuk så blir du hemskickad till byn för att dö.
Gammelmormor sitter med njursvikt, får ingen vård, är inte inkluderat i allmänna sjukvården i Thailand, jag tog henne till Bangkok hospital för 2 år sen för hon var så dålig så hon knappt kunde gå, par dagar efter det var hon på benen, så även svärfar som jag tog till det sjukhuset samtidigt för deras vård på det statliga sjukhuset var 0 och ingenting.

Hade de försäkring?

För min del kostar det 36.000 baht om året men många gör kanske samma fel som jag gjorde dom första åren och inkluderade OPD och då hamnar den på närmare 60.000 baht.
OPD är ju så billigt här nere att betala för själv, det är ju bara förundersökningen så den skall man ju ta bort och bara försäkra sig mot vården vilket jag är nu.
Känner jag mig sjuk och går till läkaren så betalar jag för det, bedömmer han att jag behöver vård så betalar försäkringsbolaget för vården.
Nu ingår du knappast i den grupp expats jag tänkte på, dels är du mycket yngre, du har försäkringar via ett aktivt jobb och bor bara halvtid i landet samt har råd. Inte ens i en riskgrupp med dyra premier.
Den stora oförsäkrade gruppen är nog pensionärer med lite eller mycket pengar på kontot.
Inte alla är fattiga och många tänker precis som du, känner jag mig sjuk så betalar jag för det. Krävs mer så har jag sparade medel. Den större gruppen som lever på marginalerna tar naturen hand om, knappast thaisläkten.....

Nu ingår du knappast i den grupp expats jag tänkte på, dels är du mycket yngre, du har försäkringar via ett aktivt jobb och bor bara halvtid i landet samt har råd. Inte ens i en riskgrupp med dyra premier.
Den stora oförsäkrade gruppen är nog pensionärer med lite eller mycket pengar på kontot.
Inte alla är fattiga och många tänker precis som du, känner jag mig sjuk så betalar jag för det. Krävs mer så har jag sparade medel. Den större gruppen som lever på marginalerna tar naturen hand om, knappast thaisläkten.....
Nu missade du min poäng med mitt inlägg, Många kanske gör misstaget som jag gjorde dom första åren och inkludera OPD, vilket är standard,, det är nästan dubbla kostnaden.
Läs vad jag skriver jag är fullt medveten om att jag inte tillhör majoritetsgruppen men jag kommer göra en dag och planerar för den.

Läkarundersökning på Bangkokhospital utan blodprover, bara samtal med läkaren kostar 200 baht, sen skall man ta prover så kommer det till men det är ju här försäkringsbolagen gör dom stora pengarna.
Folk betalar för OPD som kanske uppgår till max 2000 baht om året som gammal och för mig som yngre skulle den hamna på 400 baht under alla mina år här, det är OPD vad jag har utnyttjat under mina år.

Det var väl inte så konstigt att de inte fick hjälp om de inte hade försäkring. Sätt dig in i hur det fungerar.
Men herregud, jag vet ju hur det fungerar, det var ju det jag skrev!!!!!!
Jag skrev ju just det att det är så det fungerar, läste du ens??
Jag skrev ju att Thai får läkarbedömning men inte vården den kostar.

Men herregud, jag vet ju hur det fungerar, det var ju det jag skrev!!!!!!
Jag skrev ju just det att det är så det fungerar, läste du ens??
Jag skrev ju att Thai får läkarbedömning men inte vården den kostar.

Betal förden då och gnäll inte på den statliga sjukvården.

Det är konstigt att när vissa kommer till Thailand kan de inte klara sig utan eget rum och lyx när de blir sjuka.

Liknande trådar

T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar