95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Not my business men du har faktiskt tidigare, långt tillbaka, förklarat att du/ni betalade daglönare samma löner som grannarna gjorde. Då var det "marknadsmässiga" löner som låg under 300B vilket då var lagliga minimilön. Det fanns gott om folk från grannlandet som kom o skapade lönedumpning, så förstod jag det iaf.
Rätta gärna om det inte stämmer så får vi den diskussionen ur världen.

/ SatanG

Hej

Det påståendet får du gärna styrka eftersom det saknar verklighetsförankring.

Så länge svärfar levde var det han som skaffade arbetskraft och gjorde upp om löner vid ex.vis skörd av ris, då valde han folk som han kände och gillade, detta lade jag mig personligen aldrig i, innan 300 bahts reformen låg lönerna på 150 baht om dagen för outbildad arbetskraft, men det dröjde inte länge innan det blev 300 baht som gällde även för daglönare efter det att beslutet om höjd minimilön togs.

Mvh isan lover

Hej

Mer om dom hårt skuldsatta arbetarna ifrån ännu en artikel i Bangkok Post.
Den här gången visar man med en graf hur läget ser ut, arbetarnas skulder är dom högsta på 11 år, bara ifrån 2018 har skuldsättningen ökat med ca 15%.

Thai workers' debt has surged to the highest in 11 years, driven by higher living costs and easier access to loans. The latest survey by the University of the Thai Chamber of Commerce (UTCC) had 1,200 respondents whose income is 15,000 baht per month or less. It found 95% of them were in debt.
The survey estimated average debt per household at 158,855 baht, the highest level in 11 years, up by almost 15% from 2018. Some 86% of respondents have no savings, mostly because of higher debt resulting in increased expenses, rising product prices, and higher housing and car loans. ”

.

1556943502546.jpeg

Debt reaches 11-year high

Mvh isan lover

Svågern hjälper frugan. Säger hjälper för han kommer och går som han vill. Han har en gammal skrotbil han betalar 6000B per månad för. Jag gav han sist 9k när han skulle åka hem för att betala bilen samt bränsle och mat till familjen. Han sa han kommer tillbaka om tre dagar.
Problemet är väl att han skiter i att betala bilen och stannar två veckor istället. Sedan kommer han och klagar när bilen skall lämnas tillbaka till handlaren. Då e det så dax att be om hjälp igen... tyvärr en mentalitet här att vi har det bra idag så varför bry sig om morgondagen. Inget som en löneökning kan ställa till rätta med, snarare förvärra.
Nä framförhållning är inte deras starka sida, har väl en del att göra med deras generellt sett låga utbildning. När jag förklarar för tjejen att det kan vara bra att spara lite för kommande tider, att man inte måste shoppa bara för att det finns pengar i fickan så är hon inte riktigt med i matchen.
Shoppa e ju kul ju... Typ skitkul.

Men Svenskar är väl inte bättre, mitt x bar ut saker ur huset enbart för att göra plats så hon kunde shoppa nytt, inte för att det var nåt fel på det hon bar ut.
Jag bar in igen å så höll vi på.
En av anl till att jag aldrig ska ha delad ekonomi igen, fruntimmer kan inte hålla i pengar.
Men laga mat kan dom :D

Som tur är så ligger tjejens shopping på en helt annan prisnivå än x:ts så lite får hon hålla på. Är ju inte som andra gubbar som tycker att tjejen ska va glad över en t-shirt i julklapp.
Nu blir det nog regn här snart.

Med så dåliga erfarenheter i bagaget förstår jag din negativa inställning, men ge inte upp för det finns ett ordspråk som säger ”tredje gången gillt”.

Gemensam ekonomi gör en kvinna mer ansvarsfull än lön , annars byter man bara till en ny.
Hundratusentals står i kö.

En vanlig stenbordskommentar i HH.
För oss har det varit en process. Har nog inte bara med utbildning eller intelligens att göra. Frugan har nu lika stort ansvar som jag i firman. Hon säljer och jag köper in. Hon har hand om de anställda. Hon vet hur mycket varje bath är värd för hon har själv dragit in dom till kassan. Jag tror det blir annorlunda ju mer ansvar en person får.

Med så dåliga erfarenheter i bagaget förstår jag din negativa inställning, men ge inte upp för det finns ett ordspråk som säger ”tredje gången gillt”.

Gemensam ekonomi gör en kvinna mer ansvarsfull än lön , annars byter man bara till en ny.
Hundratusentals står i kö.

En vanlig stenbordskommentar i HH.

Hahaha :-)

Vet inte om jag är så sugen på de som springer och ställer sig i kö, är du?

/ SatanG

För oss har det varit en process. Har nog inte bara med utbildning eller intelligens att göra. Frugan har nu lika stort ansvar som jag i firman. Hon säljer och jag köper in. Hon har hand om de anställda. Hon vet hur mycket varje bath är värd för hon har själv dragit in dom till kassan. Jag tror det blir annorlunda ju mer ansvar en person får.
Min erfarenhet också, dom växer med ansvaret. Det finns andra intelligenser än bara utbildning.
Ger man inte utrymme för eget ansvar så blir det en ohållbar relation över tid.

Hahaha :)

/ SatanG
Det tiden är förbi, men den är också avverkad.
Stå stilla i en kvart på Soi Binthabat eller Beachroad och se hur värdefull du är. :):):):)
Lätt fångat, lätt förgånget heter det ju.

Nä framförhållning är inte deras starka sida, har väl en del att göra med deras generellt sett låga utbildning. När jag förklarar för tjejen att det kan vara bra att spara lite för kommande tider, att man inte måste shoppa bara för att det finns pengar i fickan så är hon inte riktigt med i matchen.
Shoppa e ju kul ju... Typ skitkul.

Men Svenskar är väl inte bättre, mitt x bar ut saker ur huset enbart för att göra plats så hon kunde shoppa nytt, inte för att det var nåt fel på det hon bar ut.
Jag bar in igen å så höll vi på.
En av anl till att jag aldrig ska ha delad ekonomi igen, fruntimmer kan inte hålla i pengar.
Men laga mat kan dom :D

Som tur är så ligger tjejens shopping på en helt annan prisnivå än x:ts så lite får hon hålla på. Är ju inte som andra gubbar som tycker att tjejen ska va glad över en t-shirt i julklapp.
Nu blir det nog regn här snart.
Nu vet jag att du inte menar fruntimmer generellt, men måste ändå skriva här.
Fruntimmer kan visst hålla i pengar.
Du kan inte jämnföra ditt x med din nuvarande när det gäller shopping, jag utgår ifrån att ditt x jobbade och hade en normal lön, då har hon väl åndå rätt till att shoppa lite?

Jag som svensk blir sur på en del av er här.
Jag jobbar 40/Tim/veckan på fabrik. (Precis som sambon)
Jag kommer hem och städar,diskar mm.
Jag är trött efter en arbetsvecka så mitt humör är kanske inte alltid ett leende.
Men döm inte ut alla kvinnor efter ditt/erat x.
Nu ska jag gå ner i källaren och hänga upp tvätten som är färdig. :)

Du kan inte jämnföra ditt x med din nuvarande när det gäller shopping, jag utgår ifrån att ditt x jobbade och hade en normal lön, då har hon väl åndå rätt till att shoppa lite?

Jag är trött efter en arbetsvecka så mitt humör är kanske inte alltid ett leende.
Bästa inlägget den sista månaden.... :):)

Generaliseringar is da shit :)
Självklart är ni kvinnor inte likadana och gissningsvis är ni bättre på att hålla i pengarna än de flesta av oss män.
Gäller nog förresten alla, oavsett bakgrund, som lärt sig att det kostar att tjäna pengar.

/ SatanG

Undrar om samma statistik finns för Sverige? Dvs lågavlönades skuldsättning. Jag har inte hittat det.

Skuldsättningen har annars ökat i Sverige också, fast kanske av delvis andra orsaker.
Hushållens skulder - Ekonomifakta

Sen kan man ju se att tillgångarna ökat också, men detta är i genomsnitt så det säger inget om en del bara har fått högre skulder.
Troligen beror både de ökade skulderna och ökade tillgångarna på de kraftigt ökade bostadspriserna.

Det finns en (den enda kanske) långsiktig och inte enkel lösning till färre lågavlönade i Thailand, och det är bra skolor till alla eller åtminstone de som har förutsättningar att klara av dem.

Undras om inte attityden till lån har med det hela och göra.
Gumman pratade om att bli borgenär till en som vi knappt känner men där fick hon ge sig.
Uppdagades senare att det finns borgenärer som inte kan åka till Thailand bara för det.
Känner ni Thai som inte vill åka till Thailand så finns här en möjlig orsak som det hålls tyst om.

Senast ändrad:

Hej

Håller med, själv tror jag att många tjejer är bättre på att ta ansvar och hantera pengar än män, i vårt fall är det frugan som hanterar ekonomin, betalar räkningar och håller reda på alla papper o.s.v, detta har nog inget med kön att göra.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar nog inte så mycket om att ”blåsa mer stålar” när man försörjer en hel familj på 300 baht om dagen, det handlar nog mer om att vrida och vända på varje baht för att klara mat på bordet och pengar till skolskjuts nästa dag.

Blir någon sjuk eller om man åker på någon oförutsedd utgift ligger nog ett lån nära tillhands om man är fattig och beviljas ett lån, att fattiga och lågavlönade har det svårt i extremt ojämlika u-länder är ju inte ovanligt.

Mvh isan lover

Om båda jobbar så har man 600/dag, alltså det dubbla.

Undrar om samma statistik finns för Sverige? Dvs lågavlönades skuldsättning. Jag har inte hittat det.

Skuldsättningen har annars ökat i Sverige också, fast kanske av delvis andra orsaker.
Hushållens skulder - Ekonomifakta

Den dagen räntan sticker iväg kan nog vi som inte är skuldsatta gå och köpa loss hus, lägenhet eller bil kontant från folk som hamnat i konkurs. Skilsmässor ökar dessutom under dåliga tider så det kommer finnas mycket kul att köpa om man väntar in dåliga tider.

Som Just-D sjöng, "dåliga tider är roliga tider" ;)

Om båda jobbar så har man 600/dag, alltså det dubbla.

Hej

Det förutsätter att det finns jobb och att man inte har barn i en ålder som innebär att dom behöver tas om hand, på landsbygden är det främst säsongsarbete och tillfälliga jobb man försörjer sig på förutom sin egen lilla markbit, så man kan absolut inte räkna med att ha 300 baht om dagen hela året och än mindre 600 baht.

Mvh isan lover

Läs igen.
Mitt x slängde saker bara för att få plats med att köpa nytt..
Det var ju Våra pengar som gick till detta, dvs även mina. Dessutom tjänade jag betydligt mer än henne.
Så nej jag håller inte med om hennes rätt till detta överdrivna shoppande.

Hej

Det förutsätter att det finns jobb och att man inte har barn i en ålder som innebär att dom behöver tas om hand, på landsbygden är det främst säsongsarbete och tillfälliga jobb man försörjer sig på förutom sin egen lilla markbit, så man kan absolut inte räkna med att ha 300 baht om dagen hela året och än mindre 600 baht.

Mvh isan lover

Jag har svårt att klara mig på min potatisodling här i norr. Skördetiden är allt för kort.

Hahaha :)

/ SatanG
Va en gubbe som ville lära ut ett trix.
Ha sa att när kön är slut så välj en tjej som dom andra gubbarna ratat, hon blir lojal och trogen.
Han är lyckligt gift nu så det stämmer nog.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp