95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Hej

Att studielån är relativt okänt ute bland byarna i vårt område beror sannolikt på att der är en lyx som väldigt få kan ta del av, det räcker att åka runt lite på landsbygden så förstår man nog varför.

Att en del människor ändå lyckas bra och t.o.m riktigt bra är sant, min fru tillhör också den skaran tack vare stipendium till universitetsstudier ifrån ett Japanskt företag och en Japansk VD som mentor, men det är väldigt få som har den turen.

Dom flesta får tyvärr aldrig chansen, visst har säkerligen en och annan delvis sig själv att skylla o.s.v, men i stort sett är problemen dom samma i alla u-länder, barn i fattiga familjer som tillhandahålls bristfällig utbildning hsr sämre möjligheter, så är det bara hur gärna vi än önskar att det vore annorlunda.

Speciellt besvärligt är det förmodligen i ett utpräglat rojalistiskt klassamhälle där etnicitet och familjetillhörighet spelar stor roll, att ensidigt beskylla fattiga för den situation dom befinner sig i är inte vare sig logiskt eller rätt i mina ögon.

Mvh isan lover

Just motsatsen är det ju, studielån får du bara om du kan visa/intygas att du tillhör de som har det sämst ställt och behöver det.
Du var så inställd på att verkligen kolla upp detta själv för ett halvår sedan, behöver vi verkligen ta samma sak igen?

/ SatanG

Får man studielån hur lätt som helst i Thai tror du, tror inte det, även i sverige får du inte studielån hur lätt som helst det måste vara
rätt skola, kurs så dom tror man kan betala tillbakas lånet. Fattiga thai föräldrar kan inte borga för nåt lån därför ganska svårt att få

Nja i Sverige är det inga som helst krav på att det ska vara en kurs som resulterar i något arbete eller en lön som gör att du kan betala tillbaka. Du kan ta studielån för att studera "Kalle Anka ur ett genusperspektiv" eller Harry Potter böcker...

I Thailand är studielånen utformade för de allra fattigaste. Det finns redan en tråd med information om detta på TS. Har själv en thaivän som kommer från ren misär som tog sig vidare på grund av detta, @SatanG har en fru som nyttjade detta.

Du har rätt i att alla inte har möjlighet till studielån, det är endast för de absolut fattigaste då det är en begränsad summa som lånas ut varje år och det följer en massa krav på att man ska sköta sig exemplariskt. Inte begå brott, supa och en del annat som är listat i den andra tråden.

Oavsett hur lätt/svårt det är så är fortfarande utgångsläget att det är oerhört mycket bättre att försöka och kanske inte få lånet än att sitta hemma och inte göra något och sedan beklaga sig över att man inte kan studera vidare. Har man inte försökt eller om man vägrar informera folk som är fattiga utan hellre bara sitter och tittar på dem så kommer givetvis inte någon och dumpar en lastbil med pengar över dig.

Jag förstår inte att den här diskussionen kan fortgå i evighet. Fattiga människor har inte samma resurser och möjligheter som bättre beställda..

Trots det lyckas många fattiga människor ge sina barn en utbildning även på universitetsnivå. De gör allt för sina barn för att de skall få en utbildning och få ett bättre liv..

Men fattiga personer har i allmänhet en svårare "startposition" här i livet...

Ifall man har den inställningen att det bara är upp till den enskilde att lösa sin situation så skall man nog sätta sig ner och kontemplera över vilken tur man haft här i livet som aldrig stött på fattigdom, sjukdom, krig, våld, arbetslöshet och allt annat elände. Min absoluta övertygelse efter att ha arbetat många, många år med människor som befinner sig i svåra situationer är att de allra flesta gör vad de kan för att ta sig ur situationen men det är inte så lätt många gånger.

Det går så väldigt lätt att raljera, klaga och ha bestämda åsikter om hur man skall göra för att lösa situationen. Jag hoppas att ni aldrig behöver komma i i en situation ni inte kan lösa...

Får man studielån hur lätt som helst i Thai tror du, tror inte det, även i sverige får du inte studielån hur lätt som helst det måste vara
rätt skola, kurs så dom tror man kan betala tillbakas lånet. Fattiga thai föräldrar kan inte borga för nåt lån därför ganska svårt att få
Måste en svensk förälder gå i borgen för att en svensk student ska få CSN-lån?

Måste en svensk förälder gå i borgen för att en svensk student ska få CSN-lån?
jag skrev väl Thaiföräldrar, om det inte finns en liten gnutta garanti bakåt tror du Thai barnen får låna då till studier. Om dom inte klarar kursen, skolan vem betalar tillbaka pengarna. Systerdotter till min fru fick inte, jobbar som tusan med läxorna och är duktig men hennes far gör
ingenting, mamman liten inkomst bara för att leva. Vilken garanti finns där om det skulle skita sej för flickan

Hon bör börja med kursen i att förstå sig själv innan hon avancerar vidare.
Kvinnor kan vara svåra att förstå sig på. Men ja hävdar nog att jag förstår frugan bättre än hon själv.

När ja har en dålig dag så biter ja ihop och ingen märker.
När hon har en dålig dag låter hon det gå ut över alla andra på ett sätt som jag själv önskade ibland jag kunde göra.
Sen kommer hon o säger att hon inte visste varför hon betedde sig så.
-Jag vet varför.. svarar jag lågmält

Om du nu engagerat dig i skolan i en massa år och åkt runt bland byarna och dess skolor under denna tiden... Hur kan det då fortfarande vara okänt för dessa att det finns studielån? Det är ju rent ut sagt elakt att bara titta på folk som har det dåligt om man sitter inne med information som kan hjälpa dessa.

Hej

Helt enkelt p.g.a att jag aldrig har hört talas om någon i vår by eller närliggande som har sökt detta, fattiga människor prioriterar nog av nöd andra saker i livet, är du säker på att barn i utfattiga familjer utan fast inkomst får dessa studielån?

Själv ser jag nog att den statliga skolan borde stå för information som rör skolan och studier, att lägga detta på falanger tycker jag verkar lite konstigt.

Själv har jag flera frågor runt detta med dessa studielån, förutom att undrar om även utfattiga är berättigade till dessa studielån så undrar jag vad som händer om lånen inte betalas i tid, om låntagaren slutar betala sina studielån helt o.s.v, kommer då hela familjen att drabbas ekonomiskt eller bara eleven?

Mvh isan lover

Hej

Jag har samma tankar, skulle så vara fallet misstänker jag att varenda fattig familj i byn skulle ta dessa studielån, låter lite för bra för att vara sant.

Mvh isan lover

Hej

Helt enkelt p.g.a att jag aldrig har hört talas om någon i vår by eller närliggande som har sökt detta, fattiga människor prioriterar nog av nöd andra saker i livet, är du säker på att barn i utfattiga familjer utan fast inkomst får dessa studielån?

Själv ser jag nog att den statliga skolan borde stå för information som rör skolan och studier, att lägga detta på falanger tycker jag verkar lite konstigt.

Själv har jag flera frågor runt detta med dessa studielån, förutom att undrar om även utfattiga är berättigade till dessa studielån så undrar jag vad som händer om lånen inte betalas i tid, om låntagaren slutar betala sina studielån helt o.s.v, kommer då hela familjen att drabbas ekonomiskt eller bara eleven?

Mvh isan lover
Du är helt otrolig. Tips är att du fortsätter med din cassava eller vad du nu odlar på västkusten där du befinner dig mestadelen av året och skiter i att hämta lättillgänglig information om studentlån i byarna i Thailand, stanna i Sverige.

Du är helt blind.

Du är helt otrolig. Tips är att du fortsätter med din cassava eller vad du nu odlar på västkusten där du befinner dig mestadelen av året och skiter i att hämta lättillgänglig information om studentlån i byarna i Thailand, stanna i Sverige.

Du är helt blind.

Hej

Själv rekommenderar jag att du låter andra sköta sina liv och ägnar dig åt att sköta ditt eget liv.

Jag har klarat mig bra i byarna i nästan 35 år nu och känner mig bara road när andra falanger talar om för mig vad jag borde göra eller tycka, jag överlåter åt byborna själva att sätta betyg på mig och det jag gör, vad falanger på ett forum som jag aldrig har träffat tycker om mig och det jag gör väger väldigt lätt om något alls i såna här sammanhang.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Information angående studielån som du fick av både @SatanG och mig samt även andra vill jag minnas var vilken bank, vart du vänder dig, vilka det är till för, hur man går tillväga och vilka krav som ställs. Nästa gång frågan om studielån kommer upp så börjar du svamla om analfabeter och fan vet vad.

Jag köper att du har missat att det finns. Ibland missar man saker, det gör vi alla. Jag köper att dina grannar har missat att det finns av samma anledning och dessutom sämre förutsättningar att leta efter saker de kanske inte ens trodde fanns. Det jag inte köper är att du istället för att ens på 6 månader ha orkat ta tag i det själv konstant bara letar efter något negativt att gnälla om, någon ursäkt till att misslyckas eller byter ämne. Det tyder snarare på antingen ett totalt ointresse eller en motvilja av någon outgrundlig anledning...

Håller givetvis med dig om att den statliga skolan borde varit på hugget och stått för informationen i första hand. Nu är inte världen perfekt, då får man faktiskt arbeta med det man har. Ser inte alls något konstigt i att en falang som är så djupt insatt i skolan och skolsystemet i Thailand samt sitter i byråd och är vise kampanjchef för Thaksin skulle informera byborna om detta. Inte ens i Sverige är du garanterad att någon letar upp dig i skolan för att gå igenom hur du skall finansiera dina vidare studier... Här är det dock något de flesta vet om.

Hej

Själv rekommenderar jag att du låter andra sköta sina liv och ägnar dig åt att sköta ditt eget liv.

Jag har klarat mig bra i byarna i nästan 35 år nu och känner mig bara road när andra falanger talar om för mig vad jag borde göra eller tycka, jag överlåter åt byborna själva att sätta betyg på mig och det jag gör, vad falanger på ett forum som jag aldrig har träffat tycker om mig och det jag gör väger väldigt lätt om något alls i såna här sammanhang.

Mvh isan lover
Ja då är du väl medveten om studentlån, eller? Mer troligt så är du helt ovetandes som vanligt, precis som vanligt när det gäller dig och Thailand. Inte lätt när man lever på västkusten och andra som jag lever här i Thailand.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp