Å leve ökonomisk i Thailand kan vi läre noe av en Thai ???

Hej

Att leva naturnära av det som man kan odla, fånga, plocka och fiska själv är ju mer en livsstil än ett sätt att spara pengar på, den eventuella besparingen är väl mer en bieffekt, själv tycker jag att den moderna människan har mycket att lära av ”fattiga” Thailändare och deras lite ålderdomliga sätt att leva.

Mvh isan lover

Det håller jag helt med om men det har ju inget med trådstarten att göra. "Vår" by är bara 1.5 timme från Bangkok men många ur den äldre generationen lever fortfarande på ett väldigt enkelt sätt; bra nära självhushållning. Jag kan absolut se en charm i det och gillar själv att vara där och påta i trädgården. Det är dock inte ett liv jag vill leva 365 dagar om året även om det funkade bra under Thailands långa lock-down.

TS bor i en relativt stor stad och hans mantra handlar om att köpa begagnade skor och åka Bahttaxi och den typen av råd ger jag noll för. Väljer man att bo i en stad så måste man givetvis ha råd med det som är vitsen med en stad, dvs restauranger etc. Ute på landet kan man leva ett gott liv till små pengar men för ett bra liv i en stad så ska man ha pengar, annars är det inte mycket till liv.

Ja visst släpp all ting fritt där folk får jaga villebråd precis var de vill och när de vill året om, alltså inga privata jaktmarker. Ta bort fiskeförbud mot vissa utrotningshotade fiskar och ta upp skaldjur oavsett storlek.

Hur ska man kunna hämta diverse grödor i skog och natur med det klimatet som är i Sverige? Kolonilotter och andra grönområden i städerna tas bort för att det ska byggas hus.

Vilka örter rötter och blad finns i Sverige som är bra till medicinskt syfte?
Hej

Ja kan ju bsra tala för mig själv och vår familj, vi lever ganska mycket av och med naturen och följer säsongerna, vi odlar vår egen potatis för hela året, vi har egna morötter, gurka, tomater, pumpor, bönor, dill, persilja, rädisor, koriander, chili och en massa andra grönsaker.

Vi har egna jordgubbar, hallon, vinbär, rabarber, krusbär, vindruvor, amerikanska blåbär, Japanska hallon, smultron och björnbär, som vi äter under säsongen, vi fryser ned, gör sylt, sagt och gelé m.m.

Vi har olika sorters äpplen, päron, körsbär och plommon som vi äter och använder under säsongen.

Vi plockar karljohan svamp, kantareller, taggsvmp, ängschampinjoner och trattkantareller i skogen.

Vi fiskar krabbor, hummer, torsk, plattfisk och makrill under säsongen, plockar. musslor m.m, jag har kompisar som levererar havskräftor, bläckfisk och räkor, så vi har det mesta ifrån havet.

Vi skjuter rådjur här på ön och jag har kompisar som jagar och förser mig kött ifrån vildsvin, änder, kronhjort, dovhjort, fasaner och ibland älgkött, allt efter säsong.

Mvh isan lover

Hej

Ja kan ju bsra tala för mig själv och vår familj, vi lever ganska mycket av och med naturen och följer säsongerna, vi odlar vår egen potatis för hela året, vi har egna morötter, gurka, tomater, pumpor, bönor, dill, persilja, rädisor, koriander, chili och en massa andra grönsaker.

Vi har egna jordgubbar, hallon, vinbär, rabarber, krusbär, vindruvor, amerikanska blåbär, Japanska hallon, smultron och björnbär, som vi äter under säsongen, vi fryser ned, gör sylt, sagt och gelé m.m.

Vi har olika sorters äpplen, päron, körsbär och plommon som vi äter och använder under säsongen.

Vi plockar karljohan svamp, kantareller, taggsvmp, ängschampinjoner och trattkantareller i skogen.

Vi fiskar krabbor, hummer, torsk, plattfisk och makrill under säsongen, plockar. musslor m.m, jag har kompisar som levererar havskräftor, bläckfisk och räkor, så vi har det mesta ifrån havet.

Vi skjuter rådjur här på ön och jag har kompisar som jagar och förser mig kött ifrån vildsvin, änder, kronhjort, dovhjort, fasaner och ibland älgkött, allt efter säsong.

Mvh isan lover
Och allt det där har du lärt dig av dina thailändska ikoner, eller du tror inte att de som har tid och lust håller på med sånt om de kan?

Hur ska de göra som bor i betonggetton, de som vill men inte kan för det finns ingen stans att odla jaga och fiska?

Nej du, jag har nog bott här i byn en sammanlagd tid av 13-14 år men jag kan inte minnas något som jag lärt mig av thai.

Och allt det där har du lärt dig av dina thailändska ikoner, eller du tror inte att de som har tid och lust håller på med sånt om de kan?

Hur ska de göra som bor i betonggetton, de som vill men inte kan för det finns ingen stans att odla jaga och fiska?

Nej du, jag har nog bott här i byn en sammanlagd tid av 13-14 år men jag kan inte minnas något som jag lärt mig av thai.
Hej

Nej men jag ser stora likheter i det liv vi lever här i Sverige och det liv dom lever i byn, man följer säsongerna och äter det som finns beroende på årstiden, man odlar det mesta man behöver själv, fångar sin egen fisk, jagar dom djur som finns, samlar snäckor, fångar krabbor och räkor, plockar det som växer i skogen som svamp och ätbara knölar och rötter o.s.v.

Det dom kan lära mig är vad som är ätbart där, vad dom odlar, hur dom odlar det, vad man gör man om man blir stungen av en giftig fisk, vad man gör om man blir stungen av en skorpion, vad som hjälper mot vissa besvär, hur man mörar kött som inte har hängt, vad man använder olika trädslag till, vad det är för spår man ser i naturen, vilka fiskar och insekter som är giftiga, vad man gör om man har fått en hårig larv på sig som ger klåda, vad man agnar med för att få vissa fiskar, hur man sätter ut fällor, åltinor och andra redskap, var det närmaste stället finns som har serum om man blir ormbiten o.s.v, för att nämna något.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nej men jag ser stora likheter i det liv vi lever här i Sverige och det liv dom lever i byn, man följer säsongerna och äter det som finns beroende på årstiden, man odlar det mesta man behöver själv, fångar sin egen fisk, jagar dom djur som finns, samlar snäckor, fångar krabbor och räkor, plockar det som växer i skogen som svamp och ätbara knölar och rötter o.s.v.

Det dom kan lära mig är vad som är ätbart där, vad dom odlar, hur dom odlar det, vad man gör man om man blir stungen av en giftig fisk, vad man gör om man blir stungen av en skorpion, vad som hjälper mot vissa besvär, hur man mörar kött som inte har hängt, vad man använder olika trädslag till, vad det är för spår man ser i naturen, vilka fiskar och insekter som är giftiga, vad man gör om man har fått en hårig larv på sig som ger klåda, vad man agnar med för att få vissa fiskar, hur man sätter ut fällor, åltinor och andra redskap, var det närmaste stället finns som har serum om man blir ormbiten o.s.v, för att nämna något.

Mvh isan lover

Det är för att du kan och har marker men hur skall de göra som vill men inte kan för de bor inte i landsbygden?

Om jag blir biten av något djur eller insekt tar jag mig till lasarettet. Hur mörar thailändare i byn kött?

På det spørsmålet har jeg et generelt svar og det er nei. Thaiene tror dem vet og kan alt, men det som dem bygger har knapt nok en rett vinkel eller et vannrett gulv og takene lekker så mye at man tror at det regner innendørs. 555.

Tankegangen deres er den at dess mindre penger hun bruker dess mere penger blir det igjen på dem selv. Bare se på deres reaksjon dersom man kjøper noe kostbart. Øynene går trill rundt i skallen på dem mens dem tenker så det knaker på at disse pengene skulle egentlig dem hatt. 555.
Du skriver : Thaiene tror dem vet og kan alt , Fordi om kjerringen din er slik du skriv , så er ikke alle Thaier like , Kjerringen min er svärt sparsom med pengene , der har jeg mye å läre av henne , Og Thai-damerna diskutera seg i mellom hvor det er billigste plassen og handle både klär -og mat .

Du skriver : Thaiene tror dem vet og kan alt , Fordi om kjerringen din er slik du skriv , så er ikke alle Thaier like , Kjerringen min er svärt sparsom med pengene , der har jeg mye å läre av henne , Og Thai-damerna diskutera seg i mellom hvor det er billigste plassen og handle både klär -og mat .
Ju mer din kärring sparar desto mer får hon när du dör. :cool:

Du svarar en medlem som inte finns kvar på forumet sen lång tid.

Vad jag har sett under min tid i Thailand så är de många thai helt ointresserade av ekonomisk planering. Nu förstår jag i och för sig att fattiga inte har så stora marginaler. Men om man alltid lever efter ur hand i mun principen lär man aldrig förbättra sin situation.

Köper gärna på avbetalning med så låg månadskostnad som möjligt, utan att fundera över totalkostnaden.

Service och underhåll är onödiga utgifter. Grejerna går ju i alla fall sönder snart.

Investera på lång sikt lika med osäker investering.
Du svarar en medlem som inte finns kvar på forumet sen lång tid.
Men då kanske man får sista ordet.

Det är för att du kan och har marker men hur skall de göra som vill men inte kan för de bor inte i landsbygden?

Om jag blir biten av något djur eller insekt tar jag mig till lasarettet. Hur mörar thailändare i byn kött?
Hej

Att bo på landet eller i staden är ju ett val man gör och för min del märkte jag redan som barn att jag trivdes bättre på landet hos mormor och morfar ute på ön än i den stad mina föräldrar var bosatta och där jag gick i skolan..

Min pappa och min bror är precis raka motsatsen till mig, gillar inte att fiska och kan förmodligen knappt rensa en fisk, skulle aldrig kunna tänka sig att vara med på jakt och än mindre ta ur, flå och stycka ett djur, samma sak med att elda med ved som dom också bara tycker innebär jobb är ett besvär, fjärrvärme ska det vara.

Odling gillar dom inte heller, dom blir smutsiga, svettiga och vill absolut inte odla potatis och grönsaker, det ska man köpa i affären och låta andra jobba med, dom gillar inte att gå ut i skogen, plocka bär och svamp m.m, naturen kan man se på TV.

Varför vissa människor dras till landet och naturen medans andra ser det som ett straff och plåga att vistas där är något jag har funderat på många gånger, samma sak med prylar och standard där skiljer jag mig också åt mot min far och bror, jag reagerar inte alls på om någon har en bil för 1-1.5 miljoner eller en gammal Dacia för 25 000 kr, för mig är båda bara en bil som ska ta någon mellan A och B.

Jag gillade att ta hand om morfars och mormors kor, höns och får redan som barn, mockade koskit i ladugården, gav korna vatten i hinkar när dom var tjudrade på grönbete, medans min far och bror tyckte det luktade illa och inte ville vistas i ladugården överhuvudtaget, djuren vågade dom inte komma nära eller lära känna heller o.s.v.

På något sätt verkar vi människor nästan vara programmerade för att leva olika liv och gilla olika saker, vad tror ni andra om det här?

Själv tror jag att det är detta jag tog upp ovan som gör att jag trivs på landet i Isaan och har sökt mig till naturfolk, fiskare och bönder i dom länder jag har besökt, det är ju deras enkla vardag, deras naturnära liv och mer utmanande och traditionella liv, deras erfarenheter och kunskap som intresserar mig och dessa människor som jag känner gemenskap med. En tjänstemans liv och vardag i en lägenhet i staden eller i en villa i någon förort är ju inte speciellt unik eller spännande.

Köttet mörar man i byn med ananas som man smörjer in med dess fruktkött eftersom man inte kan hänga kött i värmen, det fungerar fantastiskt bra och sjölv blev jag väldigt överraskad över detta första gången jag var med om det, nu vet jag att det fungerar och att man sen bara sköljer av fruktköttet innan tillagning, det finns efter tillagning ingen smak av själva ananasen alls.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
En Thai sparer mange miljarder i fond , med god avkastning , så smart er ikke vi faranger .

saving1.jpg

P1160730.JPG

Men lägg ned nu. Du gör dig bra dum mest hela tiden. Thai är ökända för att inte planera ekonomiskt.
Undrar om du vet vad du skriver, klart dom måste tänka ekonomiskt men inte på ditt tanke sätt utan hur folk tänker i Asien
en dj skillnad. Du tänker svensk eller Europas ekonomi, Fast där är det skillnad också, England, polen Tyskland tnker inte som vi

Undrar om du vet vad du skriver, klart dom måste tänka ekonomiskt men inte på ditt tanke sätt utan hur folk tänker i Asien
en dj skillnad. Du tänker svensk eller Europas ekonomi, Fast där är det skillnad också, England, polen Tyskland tnker inte som vi
Hej

Det ligger nog något i det där, i fattigare länder där 3-4 generationer lever tillsammans under samma tak, inkomsterna är små och ojämnt fördelade över året, äldreomsorg saknas o.s.v skulle nog inte vårt sätt att tänka och resonera kanske inte fungera så bra.

Mvh isan loer

Hej

Det ligger nog något i det där, i fattigare länder där 3-4 generationer lever tillsammans under samma tak, inkomsterna är små och ojämnt fördelade över året, äldreomsorg saknas o.s.v skulle nog inte vårt sätt att tänka och resonera kanske inte fungera så bra.

Mvh isan loer
Finns inget generellt svensk modell för hur man tänker. Snarare en generations- och läggnings fråga.

Jag har blivit idiotförkarad, när jag hävdade för några yngre personer, att det var bra att amortera på bostadslånen. Korkad utgift tyckte de. Då hade man inte hade råd att låna lika mycket som om man tog amorteringsfria lån.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp