Advokatbyrå vid köp/försäljning av bostad i Thailand

Ja det gör det men en välskött village så ligger kostnaden på ca 15.000-20.000 årligen.
Jag har bott i 3 välskötta village och som i sista då ingick allt utan städning inne i huset med friköpta hus från 4 miljoner upp.
Alla jag hyrt i har varit village med friköpt mark samma här vi köpt, frugan har chanotte på marken.
Och det är i Pattaya inte en avkrok.

Nä det kan variera långt högre än så.

/ SatanG

Det beror ju också till stor del på hur många som betalar serviceavgiften. Om många husägare inte betalar serviceavgiften så går naturligtvis avgiften upp, ett ganska långdraget meckande att via domstol få ägare att tvingas betala.
I sådana fall så måste ju styrelsen, som är vald av husägarna, höja serviceavgiften för att budgeten ska gå ihop.

/ SatanG
Vet inte om det finns styrelse i leasing village?
Där kollegan köpt så är det diktatur från dom som leasar ut, fast dom är ju vänner med han och kan trycka på.
Sista jag hyrde var hyfsat stor village med få hus men stora tomter, så där borde det verkligen varit dyrt då ;)

Tror våran ligger på 11.000 om året här vi köpt, orkar inte springa upp och kolla i papprena.
Då har vi folk som sopar gatorna, vattnar gräsmattor, klipper häckar dagligen.
Dom går här från 08-16 hela dagen och sköter området och daglig sophämtning men vi har ingen pool.

Vet inte om det finns styrelse i leasing village?
Där kollegan köpt så är det diktatur från dom som leasar ut, fast dom är ju vänner med han och kan trycka på.
Sista jag hyrde var hyfsat stor village med få hus men stora tomter, så där borde det verkligen varit dyrt då ;)

Vet inte heller hur en ev. styrelse ser ut i leasing village, kommer förhoppningsvis aldrig bli intresserad av att göra leasingaffär.

Nu spekulerar jag lite men ja det borde varit dyr serviceavg. om det är få hus i villagen men det varierar ju naturligtvis med vilken service som ingår. Hur många vakter, trädgårds-poolanställda, löner till manager/admin, ev löner/ersättningar till styrelsen (om det nu finns i leasing), underhåll/ombyggnationer, reparationer av gemensamma ytor, elkostnader ja en herrans massa. Många fastighetsbolag sköter detta (och bidrar till utgifterna under ett visst antal år, troligen som selling point att inte serviceavgiften ska se för hög ut. Därför du i nya moobans ser fler vakter etc, det skärs ner senare i vanliga fall och många områden förfaller.
Allt måste ju budgeteras och betalas vilket görs av skötsamma boende, skiter några i det så blir bördan större på de som sköter sig och betalar. Löneläget på personal tror jag är en stor post som säkert kan vara högre än här, särskilt på populära turistorter.
Själv tycker jag att vi bor i ett bra skött mooban och vi betalar 24k/år, därför jag undrade vad som motiverar 70k/år.

/ SatanG

Vet inte heller hur en ev. styrelse ser ut i leasing village, kommer förhoppningsvis aldrig bli intresserad av att göra leasingaffär.

Nu spekulerar jag lite men ja det borde varit dyr serviceavg. om det är få hus i villagen men det varierar ju naturligtvis med vilken service som ingår. Hur många vakter, trädgårds-poolanställda, löner till manager/admin, ev löner/ersättningar till styrelsen (om det nu finns i leasing), underhåll/ombyggnationer, reparationer av gemensamma ytor, elkostnader ja en herrans massa. Många fastighetsbolag sköter detta (och bidrar till utgifterna under ett visst antal år, troligen som selling point att inte serviceavgiften ska se för hög ut. Därför du i nya moobans ser fler vakter etc, det skärs ner senare i vanliga fall och många områden förfaller.
Allt måste ju budgeteras och betalas vilket görs av skötsamma boende, skiter några i det så blir bördan större på de som sköter sig och betalar. Löneläget på personal tror jag är en stor post som säkert kan vara högre än här, särskilt på populära turistorter.
Själv tycker jag att vi bor i ett bra skött mooban och vi betalar 24k/år, därför jag undrade vad som motiverar 70k/år.

/ SatanG
Som jag skrev dessa village var så många Svenskar som kände sig blåsta och det blev ett helt program om det på kallafakta för ca 15 år sen.
Du köper ett hyresavtal precis som en insatslägenhet i Sverige med skillnaden att här har det en tidsbegränsning och går inte att ärva.
Dör du tar markägaren huset.
Avgifter kan innebära vad som helst och går oftast i någons ficka.

+30 år är en option ingen garanti, efter 30 år kan markägaren välja att inte förnya, va gör du fraktar bort huset.
2:ndra handsvärdet på dessa är lågt och @Nam Falang har haft tur.

Vi hyrde ju kollegans hus i chakpong förra året par dagar när farsan var här.
Kom ju den Svensk/Norske som leasar ut genom sin thaifru och ville sälja till farsan.
Jag kan ju lite om det så vi gick lite på han med frågor.
Vred sig som en orm och ljög som en med.

+30 år är en option ingen garanti, efter 30 år kan markägaren välja att inte förnya, va gör du fraktar bort huset.
2:ndra handsvärdet på dessa är lågt och @Nam Falang har haft tur.
Ja precis som du skriver så är +30 en option som markägaren kan komma undan hur lätt som helst med många trick. Har man ett hus som står på marken så är väl inte förhandlingsläget för ett ny leasingavtal för ytterligare 30 år till fördel för husägaren när man diskuterar pris.

Jag var och kollade ett hus där varje tomt var avstyckad på begäran av kommunen i området och redan friköpt så att den avgift som det hade blivit för att låta min sambo äga marken hade varit att lösa ut resterande tid på leasingavtalet. Eftersom rätt nära Bangkok och trevligt och tämligen säkert att det inte blir översvämmat, så tror jag att det hade potential att kunna vara en bra investering vilket jag sällan annars har kommit fram till. Min sambo vill bo kvar i Udon så det blev ingen affär...

Ja precis som du skriver så är +30 en option som markägaren kan komma undan hur lätt som helst med många trick. Har man ett hus som står på marken så är väl inte förhandlingsläget för ett ny leasingavtal för ytterligare 30 år till fördel för husägaren när man diskuterar pris.

Jag var och kollade ett hus där varje tomt var avstyckad på begäran av kommunen i området och redan friköpt så att den avgift som det hade blivit för att låta min sambo äga marken hade varit att lösa ut resterande tid på leasingavtalet. Eftersom rätt nära Bangkok och trevligt och tämligen säkert att det inte blir översvämmat, så tror jag att det hade potential att kunna vara en bra investering vilket jag sällan annars har kommit fram till. Min sambo vill bo kvar i Udon så det blev ingen affär...
Jo men regeringen gick ut hårt när militären styrde och 30+30+30 avtal var ogiltiga och det var ett +30 för mycket och kontrakten kunde då ogiltigförklaras som @nmax skriver jag vet dock inte om det blev nåt med det?

Jo men regeringen gick ut hårt när militären styrde och 30+30+30 avtal var ogiltiga och det var ett +30 för mycket och kontrakten kunde då ogiltigförklaras som @nmax skriver jag vet dock inte om det blev nåt med det?
Jag är heller inte säker på detta. Men vid leasing av mark så tittar jag på om det går att teckna ett nya 30 år som går att registrera på Land Office eller inte. Samt om Thai kan/får köpa i området eller inte? Samt om jag försöker bedömma om Thai kan över huvud taget kan vara intresserade av att köpa i området nu och i framtiden som en viktigt del av helheten.

Jag är heller inte säker på detta. Men vid leasing av mark så tittar jag på om det går att teckna ett nya 30 år som går att registrera på Land Office eller inte. Samt om Thai kan/får köpa i området eller inte? Samt om jag försöker bedömma om Thai kan över huvud taget kan vara intresserade av att köpa i området nu och i framtiden som en viktigt del av helheten.
Som jag skrev, finns tråd i ämnet när det gick ut på nyheterna, staten sa att det är förbjudet.
Även om det inte blev några tillslag har du ett ogiltigt kontrakt.
Det jag var osäker på var om några tillslag blev gjorda.

Jag hoppades på att detta skulle bli godkänt men det har tyvärr inte hänt något så långt

Fattar inte ens varför man köper på leasing, sämsta valet här nere, går inte att ärva och andrahandsvärdet är 0.
Riskerar jag hellre en skiljsmässa och barnen har ett arv.
På leasing går huset tillbaks till markägaren om man inte väljer att elda upp det eller frakta iväg det och han kan sälja det igen.
Håller förhållandet och man överlever frugan får hon 0.

Och inte hemskt, skall man köpa hus i Thailand gäller det att sätta sig in i vad som gäller innan.
Är det inte likt i Sverige, jag som utflyttad på det sättet jag är, har inte lov att äga hus i Sverige, jag får dock ha fritidshus.
Fast inte riktigt samma, det är ju pga skatt.
Vet inte hur det är för utom europeiska medborgare?

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
2 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar