Vet inte heller hur en ev. styrelse ser ut i leasing village, kommer förhoppningsvis aldrig bli intresserad av att göra leasingaffär.
Nu spekulerar jag lite men ja det borde varit dyr serviceavg. om det är få hus i villagen men det varierar ju naturligtvis med vilken service som ingår. Hur många vakter, trädgårds-poolanställda, löner till manager/admin, ev löner/ersättningar till styrelsen (om det nu finns i leasing), underhåll/ombyggnationer, reparationer av gemensamma ytor, elkostnader ja en herrans massa. Många fastighetsbolag sköter detta (och bidrar till utgifterna under ett visst antal år, troligen som selling point att inte serviceavgiften ska se för hög ut. Därför du i nya moobans ser fler vakter etc, det skärs ner senare i vanliga fall och många områden förfaller.
Allt måste ju budgeteras och betalas vilket görs av skötsamma boende, skiter några i det så blir bördan större på de som sköter sig och betalar. Löneläget på personal tror jag är en stor post som säkert kan vara högre än här, särskilt på populära turistorter.
Själv tycker jag att vi bor i ett bra skött mooban och vi betalar 24k/år, därför jag undrade vad som motiverar 70k/år.
/ SatanG