Köpa billiga och renovera upp billiga hus, för att hyra ut / försäljning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns nu massor av outhyrda hus samt Condon i Pattis , men inga Faranger som kan hyra ....snart kört med Turismen här ,egentligen vet jag inte varför ,själv gillar jag den nya PM han verkar vara en rakryggad militär ;)

mer ordning i landet nu än när det sitter en massa civilister och roffar åt sig , och oavsett partifärg ....

"Phonta " sa:
I Thailand ?? Tyckte du sade att du var fastighetsägare , inte att banken var fastighetsägare ... ;)

Nej i Sverige så har jag en hyresfastighet.
Och Ja jag har lån på den ca 65-70% av fastighetens värde.
Kommer att amortera på den fram tills feb nästa år sedan slutar jag amorterar för då tycker jag att jag har en rimlig skuldnivå på den.

Har ett hus i Thailand utan skuld.. men hoppas på att bygga våningshus och/eller radhus för uthyrning.. får se vad bankerna där nere säger.

Har även en villa i Sverige som jag köpte för 1,5 år sedan, den har jag idag en skuld på ca 60% av husets värde, men målet är om 7-10 år så är det huset betalt :)

Har inga andra skulder :)

"BaBoo " sa:
Kommer att amortera på den fram tills feb nästa år sedan slutar jag amorterar för då tycker jag att jag har en rimlig skuldnivå på den.

Så i feb nästa år så kan jag äntligen plocka ut några extra tusenlappar i månaden efter 4-5 års hårt amorterande :)

Synnerligen smart upplägg baboo, fastigheter i sverige är en bra pensionsförsäkring och idag när räntan är så låg blir det bra vinst på uthyrningen :)

"BaBoo " sa:

Har ett hus i Thailand utan skuld.. men hoppas på att bygga våningshus och/eller radhus för uthyrning.. får se vad bankerna där nere säger.

Har även en villa i Sverige som jag köpte för 1,5 år sedan, den har jag idag en skuld på ca 60% av husets värde, men målet är om 7-10 år så är det huset betalt :)

Har inga andra skulder :)

Varför ska du låna i Thailand. Det är nog ganska ofördelaktigt.
Då skulle det säkert löna sig att låna på både din hyresfastighet och eventuellt hus.
Har din fru jobb så kan hon dessutom göra avdrag och med lite trixing så kan du även göra avdrag i Norge på ditt huslån i Sverige.

"andrejsdenruskige " sa:
Varför ska du låna i Thailand. Det är nog ganska ofördelaktigt.
Då skulle det säkert löna sig att låna på både din hyresfastighet och eventuellt hus.
Har din fru jobb så kan hon dessutom göra avdrag och med lite trixing så kan du även göra avdrag i Norge på ditt huslån i Sverige.

Gjorde avdrag i Norge nu senast på lånen.

Är nog smartast att belåna husen i Sverige rent ekonomiskt men eftersom jag aldrig kan äga något själv i Thailand så är det inte så kul att sitta med onödiga lån i Sverige för något som jag inte äger i Thailand.

Nu har ju iofs frugan inga andra ungar än de hon har med mig så förr eller senare så blir det ju dem som kommer att äga det vi har i Thailand.

Förr eller senare så ändras säkert reglerna i Thailand så man som utlänning kan äga där.

I övrigt så har jag en ganska god kontakt med han på banken (som är företagsrådgivare där) och diskuterar med honom rätt ofta om olika idéer jag har :) (senast var det att köpa MPR) :)

"BaBoo " sa:
Gjorde avdrag i Norge nu senast på lånen.

Är nog smartast att belåna husen i Sverige rent ekonomiskt men eftersom jag aldrig kan äga något själv i Thailand så är det inte så kul att sitta med onödiga lån i Sverige för något som jag inte äger i Thailand.

Nu har ju iofs frugan inga andra ungar än de hon har med mig så förr eller senare så blir det ju dem som kommer att äga det vi har i Thailand.

Förr eller senare så ändras säkert reglerna i Thailand så man som utlänning kan äga där.

I övrigt så har jag en ganska god kontakt med han på banken (som är företagsrådgivare där) och diskuterar med honom rätt ofta om olika idéer jag har :) (senast var det att köpa MPR) :)

Ja, det är surt om man har lån i Sverige på något som man inte äger i Thailand. Man får nog ta en kalkylerad risk på det.
I Thailand köper jag allt kontant. Jag skulle inte ha någon vidare lust att betala på någonting som andra besitter vid en eventuell skilsmässa.

Vad kostare det att bygga ett hyreshus? Känns som att den stora marknaden är för thailändare, fast det är bara en känsla jag har.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, det är surt om man har lån i Sverige på något som man inte äger i Thailand. Man får nog ta en kalkylerad risk på det.
I Thailand köper jag allt kontant. Jag skulle inte ha någon vidare lust att betala på någonting som andra besitter vid en eventuell skilsmässa.

Vad kostare det att bygga ett hyreshus? Känns som att den stora marknaden är för thailändare, fast det är bara en känsla jag har.

Nästa gång jag åker ner skall en arkitekt titta på platsen jag eventuellt vill bygga på och även kolla med myndigheterna hur högt jag får bygga.

Platsen jag vill bygga på ligger mitt på Phuket, relativt långt från stranden så blir nog thailändare som blir hyresgäster.

Summan vet jag inte ännu.

I Hua Hin fyller dom hyres hus efter hyres hus, thai och div falanger vill gärna hyra små rum och pröjsar 5-6000/mån om det är fräsht och har en liten pool.
Verkar som om den lönsamma marknaden ligger i att bygga billiga bostäder, dyra villor köps av korkade falanger som inte kan sälja dem begagnade sen.
Hade min tjej haft huvud att sköta en sådan verksamhet så hade jag nog byggt något liknande, själv har jag inte tid att sköta det. Tror inte heller att det är så smart att skylta med att det är falang som äger hyreshuset, varken för hyresgäster eller andra.
Vad kostar mark mitt i Phuket?

"andrejsdenruskige " sa:

Får du ta lån i Sverige för att köpa något i Thailand ens? Innan när jag funderade på köp i Spanien godkände inte Svensk bank lån på köp av bostad utomlands tex. Swedbank hade sammarbete med Dansk bank som gav lån för köp i Spanien. Danska och Norska kan du få men när jag kollade runt för 4 år sen godkändes det inte i Svensk bank.

Tar du lån på att köpa i Thailand får du väl ta det på frugan i Thailand vid eventuell skillsmässa så är det hon som får stå för betalning på det hon äger och har lån på, som sagt du kan ju inte äga så varför skriva lånet i ditt namn.

"Jonas " sa:
Får du ta lån i Sverige för att köpa något i Thailand ens?

Jo om man tex har utrymme på sitt hus och belåna det så är det ju inga problem, eftersom huset borgar för lånesumman.

"BaBoo " sa:
Jo om man tex har utrymme på sitt hus och belåna det så är det ju inga problem, eftersom huset borgar för lånesumman.

Ja det hade ju inte jag.
Men då så hänvisade dom vidare till andra Nordiska sammarbetspartners för lån. Men kan ha förändrats nu, tex. Fastighetsbyrån hänvisar nu till Swedbanks utlandskontor på hemsidan för köp av bostad utomlands och inte till samma Danska bank som var Swedbanks sammarbetspartner som dom hänvisade till för fyra år sen

"BaBoo " sa:
Fast du lånar ju då inte specifikt för att köpa nåt i Thailand, så länge du har säkerheten i Sverige och kan betala så skiter ju banken i vad du köper.

"Jonas " sa:
Får du ta lån i Sverige för att köpa något i Thailand ens? Innan när jag funderade på köp i Spanien godkände inte Svensk bank lån på köp av bostad utomlands tex. Swedbank hade sammarbete med Dansk bank som gav lån för köp i Spanien. Danska och Norska kan du få men när jag kollade runt för 4 år sen godkändes det inte i Svensk bank.

Tar du lån på att köpa i Thailand får du väl ta det på frugan i Thailand vid eventuell skillsmässa så är det hon som får stå för betalning på det hon äger och har lån på, som sagt du kan ju inte äga så varför skriva lånet i ditt namn.

Det sista stycket är ett bra tips.

Man kan ta lån på hus i Thailand. MEN, då får man se till att ta det på det svenska huslånet eller ett vanligt lån.

"bson " sa:
Bara att gå ner 50% i pris ;-)

Nja.. är väl snarare så att mäklaren som skall sälja gör varken reklam eller annat, verkar som om i Thailand skall allt gå från mun till mun.

Kommer nog ta tag i det själv snart och lägga in annons på bathsold etc..

Är ett berg som vi vill sälja så e ju lite speciellt.. egentligen e jag typen som aldrig vill sälja utan hellre behålla men just i detta fallet så hade jag blivit glad om vi blivit av med skiten, de pengarna kan man ju bygga annat för om man vill.

"andrejsdenruskige " sa:
Det sista stycket är ett bra tips.

Man kan ta lån på hus i Thailand. MEN, då får man se till att ta det på det svenska huslånet eller ett vanligt lån.

Deppigt att de har så höga räntor i Thailand :(

"BaBoo " sa:
Deppigt att de har så höga räntor i Thailand :(

Ja, man blir blåst på en gång om man tar banklån i Thailand.
Så man får nästan överväga risken att bli blåst av sin fru, men man kommer nog billigare undan ändå.

Sedan så tror jag att man kanske känner sin fru tillräckligt för att veta om man ska våga låna i Sverige.
Men, man kan aldrig vara säker. Och det enda som är säkert i livet är att livet har ett slut.

Man får nog ha inställningen att stålar som man satsar ska man ha råd att förlora.
Utgår man ifrån värsta scenariot så är varje dag en bonus.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, man blir blåst på en gång om man tar banklån i Thailand.
Så man får nästan överväga risken att bli blåst av sin fru, men man kommer nog billigare undan ändå.

Sedan så tror jag att man kanske känner sin fru tillräckligt för att veta om man ska våga låna i Sverige.
Men, man kan aldrig vara säker. Och det enda som är säkert i livet är att livet har ett slut.

Man får nog ha inställningen att stålar som man satsar ska man ha råd att förlora.
Utgår man ifrån värsta scenariot så är varje dag en bonus.

Har svårt att se att det skulle ta slut mellan mig och frugan, hon är även en helt genomärlig person, men kan ju förändras :)

Samtidigt så skulle jag aldrig ha råd att köpa mark på Phuket eftersom de har rena fantasipriser där så kanske inte mer än rättvist att jag betalar för eventuella byggen där.

Vill man vara helt säker så går det säkert att skriva papper på att hon äger det i Thailand och jag det vi har i Sverige :)

Jag tycker det är extremt intressant med ekonomi och investeringar men samtidigt så kan man ju inte räkna allt i kronor och ören :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar