Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag tänkte i denna tråden berätta lite om våra erfarenheter när det gäller att ta hem barn till Sverige. Min fru och jag har gjort detta nu, och det är en del hinder på vägen som måste passeras. Jag börjar med vad som hände nere i Thailand.

Till att börja med så måste man söka UT precis som vanligt även för barn, och dom skall percis som vuxna till ambassaden i Bangkok för att intervjuas. Min fru var med under intervjun, och allt gick smidigt. Efter detta tog det ca två månader innan UT blev beviljat av Migrationsverket. De viktigaste handlingarna som skall med är födelseattesterna samt medgivande från den biologiska fadern att modern har hela vårdnaden. Detta gick lätt i vårt fall eftersom han aldrig har brytt sig om sina barn.

Sen måste man precis som vanligt återigen besöka ambassaden för att hämta UT-korten som har tillverkats i Sverige. Detta tar max tre veckor. Den biometriska informationen inkl foto ordnas säkert vid intervjun nuförtiden, vi var tvungna att ta dom till Bangkok en extra gång för att fixa detta. Men nu är allt klart och dom är i Sverige, fortsättning följer.

Så hamnade vi då på flyget till Köpenhamn och barnen sov som stockar nästan hela tiden vilket jag och frugan inte gjorde. Deras sömn var orolig så man fick sig en och annan spark i sidan med ojämna mellanrum.

Väl på Kastrup så hade jag redan innan avresan beställt en stor taxi, det hade blivit lite väl bökigt med barn och allt bagage på tåget med byte etc. Dyrt men värt pengarna. Vi hann inte ur bilen förrän ungarna var på lekplatsen utanför dörren och härjade runt. Dom var ju pigga och utvilade.

Efter lite uppackning gav vi oss iväg till Skatteverkets servicekontor i Lund för att lämna in ansökan om personnummer för barnen. Ingenting fungerar ju i Sverige utan dessa, så det är viktigt att ordna detta omgående. Observera nu - för Folkbokföringens skull vill Skatteverket se alla handlingar i ORIGINAL, dvs födelseattester och bevis på att mamman har ensam vårdnad. Min fru hade glömt originalen på attesterna i Thailand, så hon fick ringa och få dom skickade hit med post vilket tog 4 dagar. Sen blev det då ytterligare en tur in till Lund för att visa upp dessa.

Personnummren kom efter en vecka, ganska OK. Så nu gäller det att gå igång med att anmäla till Försäkringskassan, dom måste ju in i deras system snarast. Vi lämnade också in ansökan om namnändring - vi vill att barnen skall ha ett svenskt förnamn som tillägg samt mitt efternamn. Det tyckte rektorn på skolan var en god idé, namnen var lite krångliga annars.

Eftersom barnen skall börja i skolan krävs en läkarundersökning. Jag har ordnat med detta nu. Först skall dom till Infektionskliniken och ta ett prov för koll av resistenta bakterier. Därefter till Barnkliniken för tuberkulinprov samt blodprov för bl a HIV-test. När alla provsvaren är klara är det så dags att träffa barnläkaren.

Jag återkommer med mera detaljer om detta när allt är klart och även om förberedelserna inför skolstarten.

Tack för det!

Jag tänkte att denna tråden kanske skall kunna vara till hjälp för dom som eventuellt kommer i samma situation som vi. Då naturligtvis med förbehåll för förändringar i regelverket.

Det kommer att bli ett par väldigt spännande månader framöver när skolan börjar och sedan därefter om hur det går med barnens anpassning. Det är något som man måste vara mycket vaksam på, det lär kräva ett och annat samtal med deras resp klassföreståndare.

Jag återkommer som sagt när läkarundersökningen är avklarad.

Bra Initiativ Berrman,

Jag tror detta kan bli en bra tråd med råd till många nyblivna swe-thai familjer . :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

"ledarn " sa:
Namnändring ? Men det går ju inte på deras Thai pass...

Så ni ska ha 2 olika namn på barnen ? Ett för Thai bruk och ett för Svenskt bruk...

Vi försökte få till namnändring på frugans dotter till vårat Svenska efternamn... Icke sa nicke !!
Det gick utmärkt att ändra sitt efternamn i Thailand så länge namnet är Thai... Inte falang namn.. Då måste man adoptera ! (Tar ca: 2 år)

Säger du det? Det hade jag ingen aning om. Ja, papperen är inskickade till Skatteverket, får se vad dom svarar. Men förnamnen är kanske OK i alla fall.

Jag trodde att det skulle gå bra med efternamnen eftersom det då blir samma som frugans. Blir det nej är det ju ingen katastrof. ??? :-\

"ledarn " sa:
Det är i Thailand som man inte kan ändra efternamn... Här kanske det går.
Men om ni ändrar deras namn i Sverige så stämmer det inte med deras Thai-pass... Men det kanske inte gör något ?

Hoppas inte det. Men när frugan har varit här i tre år så kommer vi säkert att söka svenskt medborgarskap för henne och då följer dom säkert med. Så då bör ju det problemet vara ur världen. :)

Vi har inte tänkt att vi skall åka till Thailand igen förrän om tre år utan svärföräldrarna skall komma hit istället nästa år och sedan frugans syster. Får se om man kan hålla sig ifrån LOS så länge. :-\

Nu har barnen varit på de första provtagningarna inför besöket hos barnläkaren. Det är ganska många prover som skall tas. Idag var det tuberkulinprov samt blodprov. Och dom var jätteduktiga när det var dags för injektion och blodprov, inte ett pip hördes och ingen tår fälldes. Mycket bra!

Sen har min fru fått en del provbehållare med sig hem för urin- och avföringsprover. Så det är verkligen en grundlig genomgång dom får. Och det är absolut inget fel i det.

När alla provsvar sen är klara skickar barnkliniken en kallelse till besöket hos barnläkaren. Jag återkommer om detta när allting är klart.

Som belöning för att dom var så duktiga fick dom var sitt glas med inbyggt sugrör av sköterskan. Jättetrevligt och mycket uppskattat.

Tack för att du vill berätta om detta ämne.
Det låter som om det är en riktig grundlig hälsokontroll, lite överdrivet i våran värld. Men som du säger, inget fel i det. Det är ju bra att barnen får en riktig hälsokontroll.

Det är bara att hylla den svenska sjukvården. Suveränt att dom kollar upp så att inga konstigheter slinker emellan som kan komma surt efter. :thumbsup:

"Bond " sa:
Det är bara att hylla den svenska sjukvården. Suveränt att dom kollar upp så att inga konstigheter slinker emellan som kan komma surt efter. :thumbsup:

Visst är det så. Och alla parter, framför allt barnen och vi, tjänar ju på att veta att allt är OK.

Det stämmer precis som du säger där, ledarn. Frugan har ingen aning heller om vad dom har fått för vaccinationer. Så dom lär ju säkert få polio, samt övriga grundvaccinationer inkl mässling som ju börjar bli aktuellt nu. Skolsköterskan lär ta hand om en hel del av detta.

Och helt klart som du säger där, Bond. All heder åt den svenska sjukvården, hittills har dom varit jättetrevliga och tillmötesgående. :thumbsup: :thumbsup:

Nu närmar sig skolstarten med raska steg. Flickan skall till skolan på torsdag, då skall dom säkerligen kolla vad hon kan innan i t ex matematik. Frugn skall med och en thailändsk tolk kommer också dit. Det skall bli spännande att höra vad dom kommer fram till på det mötet.

Läkarundersökningen kommer att bli av i slutet på månaden, det fanns tydligen ingen tid tidigare. Jag har varit i mailkontakt med skolsköterskan idag, och det är inga problem med det. Sen blir det ett besök hos skolläkaren också, han kommer då bl a att bestämma vilka vaccinationer som skall ges.

Jag återkommer när skolstarten har varit om hur det går för dom i skolan.

Berralund ska barnen även läsa sitt modersmål med eller ska de bara läsa svenska,vi var på möte igår och där fråga dom om han ville läsa Thailänska en timme i veckan.

Tack för dom orden, Mats och Lego det värmer skall ni veta.

Jag har ju inga barn sen tidigare, men bättre sent än aldrig som den gamla klyschan säger. Det är härliga ungar båda två, mina svärföräldrar har verkligen gjort ett gott jobb med att uppfostra dom.

Den främsta anledningen till att jag startade denna tråden var att jag inte vill att folk skall bli avskräckta för att göra samma sak. Det är egentligen inte så svårt, men ett kärt besvär.

Ett tips som killen som intervjuade ungarna på ambassaden gav mig är dock (för att göra det hela enklare): Lämna in ansökan om UT för barnen samtidigt med ansökan för mamman. Man måste inte ta hem barnen till Sverige direkt bara för att det finns ett beviljat UT. Men man slipper att resa till Bangkok och gå igenom alltihopa ytterligare en gång.

"Birger LKPG " sa:
Berralund ska barnen även läsa sitt modersmål med eller ska de bara läsa svenska,vi var på möte igår och där fråga dom om han ville läsa Thailänska en timme i veckan.

Det vet jag faktiskt inte, vi får se vad dom säger på mötet som frugan skall gå på i övermorgon. Men självklart skall dom läsa thai, men det bör kanske inte inkräkta på svenskan för mycket i början.

Här har dom ta mig tusan inte hemspråk. Dotterskrället har istället lärt sig sig kinesiska i en rasande fart. Kan kanske mellan 5000 till 10000 tecken och studerar numera på universitet i SHANGHAI.

"Hansui " sa:
Här har dom ta mig tusan inte hemspråk. Dotterskrället har istället lärt sig sig kinesiska i en rasande fart. Kan kanske mellan 5000 till 10000 tecken och studerar numera på universitet i SHANGHAI.

Hansui! Tog du inte i lite val mycket dar nu, nar man endast behover 3,500 tecken for att beharska 99.5% av den moderna kinesiskan och det ar ju inte lite det, tar ju en stund det med ;), eller laser hon till Sinolog

Det finns tydligen 80 000 tecken, men dar bara ett par tre tusen anvands i den moderna kinesiskan.

Se har Hansui! http://chineseculture.about.com/library/symbol/blccbasics.htm

Hej alla forresten!!

Mvh Peter :wai:

Hej Peter och all andra!

Trevligt att ni engagerar er i min tråd. Intressant ämne det här med hemspråk, jag är inte särskilt insatt i detta, har mycket att lära. Det är också roligt att höra hur det fungerar i andra länder.

Men jag är tacksam om vi i huvudsak kan hålla oss till sakfrågan i denna tråden - Att ta thailändska barn till Sverige. Lite utvikningar är naturligtvis OK, men...

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar