Att ta hem barn från Thailand till Sverige

 
:offtopic:
Måste fråga, hur och när kom detta med lördagsgodis in i det svenska språket när jag var liten fanns det inte född-48
 
Vet inte Rolf men det har allti hetat så sen ja föddes -66

Även min tant tillämpar bara lördags godis till våran grabb fast han e i thailand detta lärde hon sig när hon va här första gången funkar jätte bra som dom flesta vet så får ju ungarna i thailand lite bathingar varje da till kanom men grabben har lärt sig att spara dom pengarna varje dag mot att när ja kommer ner så lägger ja de dubbla mot va han sparat på hans spar konto en liten peng för mig men stort för honom Ket säger att han nästan varje dag räknar sina bathingar o räknar in va ja ska ge honom :)


glimten66 :wai:
 
"Lotus86 " sa:
Det är verkligen jätte intressant att läsa detta eftersom vi ska ta hem min sambos son när vi åker till Thailand nästa gång och jag har fått många tips och blir lite förberedd av vad som komma skall när han väl kommer hit man tänker ju inte på alla läkarbesök och tandläkaren m.m. Jag får många idéer och tankar själv så det har verkligen varit givande...

Intressant också det där med godiset...
Leo bor med sin farmor som gärna skämmer bort honom med godis varje dag märkligt egentligen att man inte ser sambandet mellan dåliga tänder och godis, till exempel drack han otroliga mängder cola för ett par år sen och hade då två helt sönderfrätta och bruna framtänder som nu visserligen har trillat ur(mjölktänder) men det får nog verkligen bli samma regler här när han kommer. Endast lördagsgodis !! :)


Trevligt att du uppskattar min tråd. Du är välkommen att fråga om det är något du undrar över. Jag skall göra mitt bästa för att svara. :)
 
Nu har barnen varit på lungröntgen följt av återbesök hos barnläkaren på lasarettet i Lund. Eftersom den var tveksam reaktion på tuberkulintestet så skall dom på ytterligare en lungröntgen i månadsskiftet februari/mars. Därefter blir det troligen BCG-vaccination för flickan som inte hade någon reaktion alls. Det är ju bra att ta den då eftersom det kan vara två månaders läkning. Och då kan man ju inte bada.

Så nu återstår "bara" tandläkaren, och där finns det som sagt en hel del att göra.
 
När jag växte upp så fick vi endast äta godis på lördagar. Då fick jag och syrrorna var sin krona av morsan och farsan, gick till tobaksaffären 300 m bort och handlade. Oftast köpte man då 100 1-öres lakrits (ja, det fanns faktiskt så gammal är jag) bara för att det skulle räcka längre och för att jäklas med kärringen i affären, hon fick ju räkna en massa då.

Tilläggas bör kanske att man gick i skolan på lördagsförmiddagar under mina första skolår, då hade man roliga timmen. Sen väntade godiset eller enkronan därhemma efter lunch när skolan var slut.

Detta var lite nostalgi, men det kan ju också vara trevligt ibland.
 
"Rolf " sa:
:offtopic:
Måste fråga, hur och när kom detta med lördagsgodis in i det svenska språket när jag var liten fanns det inte född-48

Rolf, heter din pappa Josef Fritzl ? ;D

(stulen text) : Lördagsgodis blev under 1950- och 60-talen ett begrepp för föräldrars och andra målsmäns bestämmelser att barn bara får äta godis under lördagarna. Genom att barnens godisätande begränsades till en enda dag i veckan vållade det inte lika omfattande kariesangrepp som dagligt småätande.
Detta baserades på Medicinalstyrelsens riktlinjer efter fynden från Vipeholmsexperimenten.
 
Ja det var det nog :laugh: :laugh:
Gazton: Vipeholmsexperimenten var ett känt medicinskt experiment på personer med utvecklingsstörning som pågick på Vipeholms anstalt för utvecklingsstörda i Lund åren 1945-1955, och som i efterhand blivit upphov för en forskningsdebatt i medicinsk etik.

Det låter inte seriöst ??? Min föräldrar antog väl att jag inte tillhörde den kategorin :D
 
Du Berra har knoddarna haft någon hemlängtan sen dom kom? Vad säger dom om alla dessa undersökningar
 
Inte ett ljud om att vilja åka tillbaka till Thailand faktiskt, vilket känns som ett bra betyg och är jätteroligt. :)

Och undersökningarna har heller inte varit några problem, snälla doktorer + att det finns lekrum överallt. Då går det som en dans! :laugh:
 
"Berralund " sa:
Inte ett ljud om att vilja åka tillbaka till Thailand faktiskt, vilket känns som ett bra betyg och är jätteroligt. :)

Och undersökningarna har heller inte varit några problem, snälla doktorer + att det finns lekrun överallt. Då går det som en dans! :laugh:
Ett stort GRATTIS då :thumbsup: :thumbsup:
 
"Berralund " sa:
Ja, jag vet precis hur det går till i Thailand vad gäller tänder. Men faktum är att det är gratis för barn på sjukhusets tandklinik hemma i byn. Så båda två har lagningar sedan tidigare. Men det ständiga godisätandet där nere har satt sina spår.

Tilläggas bör att hygienisten på Folktandvården faktiskt känner till förhållandena i Thailand. Om det beror på ett eget intresse hos henne eller det beror på utbildning vet jag inte, men det är klart positivt i alla fall.
Värre än godis är i många fall all läsk som de får i sig. Coka cola fräter något grymt. Kombinerat med dåliga kunskaper i hur barn ska borsta tänderna är det förödande. T.ex ibland borstar de (tar tandborsten in och ur munnen) för att lite senare dricka dricka innan de lägger sig. Ofta är tandvården i Thailand inte mycket att hänga i granen heller.
 
"legolas " sa:
Bra där Berra!! Du gör ett grandiost jobb. var inte orolig för tänderna. Se bara till att du håller kollen på ungarna och din fru så de sköter om dem via tandläkaren och kontroll/åtgärd vareviga år.

Thai prioriterar ICKE alls att LAGA sina tänder. De absolut flesta i Thailand (Isaan) vägrar helt enkelt att laga sina tänder, de drar helt enkelt ut dem som har hål, så slipper de den extrakostnaen för det är ju mycket billigare att tandläkaren bara sätter in tången i käften och drar ut tanden än att reparera densamma....

Så håll kollen Berra.. mycket viktigt!!! För din familj kommer garanterat att ta med sig en del avarter till Sverige varken du vill eller inte... Good luck.... :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Detta blir inte bättre av att den allmänna tandvården i Thailand inte har den bästa personalen. Ofta är det tandläkaren som föreslår att de ska dra ut tänderna för att det är enklare än att laga. Mindre efterjobb i varje fall.

Skräckexemplet nr ett är när de föreslår att du ska sätta in stifttänder i stället för att laga. Behövs inte ens stora hål för att de ska föreslå något sådant. Detta kan de motivera med att det inte blir några problem med den tanden i framtiden.

Det som är svårt att begripa är om de gör det pga dålig kunskap eller av någon annan anledning. Det kan vara så att det är de som säljer stifttänder som övertygar dåligt utbildade tandläkare om det förträffliga i att sätta in stifttänder. Det kan vara så att det är status i att ha stifttand, har inte forskat så mycket i fenomenet men jag vet att det förekommer.

Den stora bakomliggande orsaken är nog den dåliga tandläkarutbildningen i landet. Det har varit lätt att få jobb på den privata marknaden för de kompetenta utlandsutbildade tandläkarna. Där tjänar de mycket mera än om de arbetar i offentligvården. Därför är det också svårt för utbildningsväsendet att behålla de duktiga tandläkarna som har kompetens att utbilda på ett riktigt sätt.
 
Nu har barnen varit nästan ett halvår i Sverige så det känns som att en liten "summering" kan vara på sin plats.

Nummer ett är att skolan fungerar alldeles utmärkt. Båda två trivs som fisken i vattnet och det fungerar bra med lärare, kompisar och skolmaten. Vi har varit på utvecklingssamtal med båda två, lärarna var positiva och tyckte att utvecklingen följer den normala "planen".

När jag kom hem förra gången efter ett 4 veckors arbetspass var det mycket svårt att få ett enda ord på svenska ur dom. Men sedan dess har utvecklingen gått i en rasande fart måste jag säga. Språket kom mer och mer under de 4 veckorna jag var hemma och nu är det ännu bättre. Det går t o m att föra en enkel konversation i telefonen nu med dom. En härlig utveckling som gör allt ännu roligare än vad det redan är.

Och nu stundar den första julen för dom. Man hade ju hört talas om "kristmas" och "Santaklaus", men vet ju inte vad detta innebär riktigt. Men dom har ju gått en del i min skola också, så det har skrivits önskelistor till tomten med stor noggrannhet. Och mina syrror och föräldrar har fått ta del av önskelistorna, så jag är övertygad om att det kommer att bli en väldigt lyckad julafton.

I Thailand har jag varit med familjen många gånger på templet hemma i byn, och nu blir det dags för både min kära hustru och barnen att stifta bekantskap med den Svenska kyrkan. På juldagsmorgonen blir det till att stiga upp tidigt och promenera iväg till julottan. Jag kan inte tänka mig ett bättre tillfälle till denna bekantskap, mycket ljus högtidligt och vackert. Inte för att jag på något vis vill att dom skall bli kristna, utan detta är i rent allmänbildande syfte. Dessutom gillar jag själv att gå på julottan. Det hade ju varit trist om första bekantskapen med kyrkan skulle bli på en begravning t ex.

Så sammanfattningsvis vill jag bara säga till er som funderar på att ta thailändska barn till Sverige - tveka inte när beslutet skall tagas. Det är inte så svårt som man gärna föreställer sig. Inte ens kylan har fått barnen att vilja åka tillbaka till Thailand. Flickan sa till och med till mormor idag i telefon: "Mormor, du skulle trivas i Sverige. Här är inte så förfärligt varmt".
 
 

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar
748
Mike t d
M
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
P
Svar
56
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp