Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

P

Pjodd

Gäst
Då är det spikat att gamla köket (29 m2) ska rivas (nästan helt) och byggas upp igen, samt att en tvättstuga ska byggas till.
Rivningen påbörjades idag. Bilder skickar jag från mobilen i nästa inlägg.

Budgeten är som sagt 100.000B
I princip är allt inköpt, pengar avsatta till byggarna och det finns fortfarande 20k Baht kvar för finliret.

Golvet ska höjas ca 1dm, muren/väggen (se bilder) behålls. och det kommer vara myggnät/galler upp till tak.
Tror det kallas "open air" fast i egen design:D. Det var ngt liknande tidigare och väldigt skönt med luftgenomströmningen men jobbigt med myggen.

Taket var plåt och så kommer det bli nu med.
Vi beställde plåten hos en firma som trycker takplåt på beställning. 0.20 för 55B/m2 men vi valde 0.30 för 75B/m2 (denna valde vi). Det var ngn legering med 10 års rostgaranti. Sedan valde vi till isolering till plåten som är "påklistrad". Priset på det kan jag inte nu.
Den enda anledningen att jag valde plåt (med isolering) är att det strålar inte värme som vanligt plåttak gör. Hade jag inte upplevt det hos en bekant hade jag aldrig trott att det var så effektivt. Ännu en anledning till plåttaket är att hålla kostnaden nere då vi kommer bara att bo kvar i typ 5 år. Det är inte falang som kommer köpa huset, så varför bry sig;).

Nedsänkt 3.lågig gasolspis
Kyl/frys behöver vi inte köpa då vi köpte en ny i fjol.
Inte mycket gammalt som ska in igen.
På motsatta (kort) sidan av spisen ska det bli en "bar" med en halvö som sticker ut (2m). Den ska fungera som en enklare matplats som tex frukost eller lunch. Det är även tänkt att ha ett barskåp/vitrinskåp med finare alkoholhaltiga drycker samt olika glas till dessa drycker. Det hamnar utanför budget:eek:.

Både i Sverige och här så är köket en samlingsplats, iaf bland mina vänner. När tjejerna (eller för all del vi killar) lagar mat så finns det en plats att sitta och umgås tillsammans och ta en drink ihop, myggfritt med en svag bris. Köket ligger på norrsidan så det är den svalare delen av huset.

Ställ gärna frågor så ska jag besvara så gott det går.

Senast redigerad av en moderator:
Första bilden visar var tvättstugan ska byggas

Andra bilden från andra hörnet

Tredje bilden från andra hörnet fast närmre huset

Fjärde bilden visar huset på ett vis jag aldrig sett husets norrsida tidigare eftersom det först nu vi river taket i köket. Tomten är inte jättestor så jag kan bara gå ett par meter till bakåt.

IMG_0965.JPG

IMG_0960.JPG

IMG_0958.JPG

IMG_0957.JPG

På bild 2 och 3 syns "gapet" där den gamla dörren fanns. Detta kommer att muras igen och en ny dörr kommer hamna till tvättstugan (bild 4 och 1)

Denn dörren är inköpt sedan tidigare och inte inkluderad i budgeten

Då är det spikat att gamla köket (29 m2) ska rivas (nästan helt) och byggas upp igen, samt att en tvättstuga ska byggas till.
Rivningen påbörjades idag. Bilder skickar jag från mobilen i nästa inlägg.

Budgeten är som sagt 100.000B
I princip är allt inköpt, pengar avsatta till byggarna och det finns fortfarande 20k Baht kvar för finliret.

Golvet ska höjas ca 1dm, muren/väggen (se bilder) behålls. och det kommer vara myggnät/galler upp till tak.
Tror det kallas "open air" fast i egen design:D. Det var ngt liknande tidigare och väldigt skönt med luftgenomströmningen men jobbigt med myggen.

Taket var plåt och så kommer det bli nu med.
Vi beställde plåten hos en firma som trycker takplåt på beställning. 0.20 för 55B/m2 men vi valde 0.30 för 75B/m2 (denna valde vi). Det var ngn legering med 10 års rostgaranti. Sedan valde vi till isolering till plåten som är "påklistrad". Priset på det kan jag inte nu.
Den enda anledningen att jag valde plåt (med isolering) är att det strålar inte värme som vanligt plåttak gör. Hade jag inte upplevt det hos en bekant hade jag aldrig trott att det var så effektivt. Ännu en anledning till plåttaket är att hålla kostnaden nere då vi kommer bara att bo kvar i typ 5 år. Det är inte falang som kommer köpa huset, så varför bry sig;).

Nedsänkt 3.lågig gasolspis
Kyl/frys behöver vi inte köpa då vi köpte en ny i fjol.
Inte mycket gammalt som ska in igen.
På motsatta (kort) sidan av spisen ska det bli en "bar" med en halvö som sticker ut (2m). Den ska fungera som en enklare matplats som tex frukost eller lunch. Det är även tänkt att ha ett barskåp/vitrinskåp med finare alkoholhaltiga drycker samt olika glas till dessa drycker. Det hamnar utanför budget:eek:.

Både i Sverige och här så är köket en samlingsplats, iaf bland mina vänner. När tjejerna (eller för all del vi killar) lagar mat så finns det en plats att sitta och umgås tillsammans och ta en drink ihop, myggfritt med en svag bris. Köket ligger på norrsidan så det är den svalare delen av huset.

Ställ gärna frågor så ska jag besvara så gott det går.
Känns oerhört genomtänkt:wai: Köket är hjärtat i alla hus;) Något som bromsar mycket av mina design ideér är oron för inbrott, fönster luckor till open air designen? Eller bor du i ett inhägnat område?
Jag är också nyfiken på den där sprutisoleringen (polyuretanskum tror jag, fogskum typ) som finns att sätta på undersidan av plåttak, kollade du lamda-värde kontra pris på det? Jag blir imponerad men inte förvånad om du gjort det:D

Känns oerhört genomtänkt:wai: Köket är hjärtat i alla hus;) Något som bromsar mycket av mina design ideér är oron för inbrott, fönster luckor till open air designen? Eller bor du i ett inhägnat område?
Jag är också nyfiken på den där sprutisoleringen (polyuretanskum tror jag, fogskum typ) som finns att sätta på undersidan av plåttak, kollade du lamda-värde kontra pris på det? Jag blir imponerad men inte förvånad om du gjort det:D

Tack, skönt att fler tycker samma:)

Vad gäller inbrott så får man titta på den svagaste punkten, I vårt hus så är det en glasdörr, så ett tjockare "hönsnät" som inte går att klippa upp med vanlig tång känns rätt ok. Dessutom så finns en dörr till innan man kommer in i huset (glas den också, syns på bild 4 ovan).
Vi har vanlig mur runt tomten i ett typ villakvarter. Runt om i området är de flesta husen fina och vissa riktigt påkostade, så vårt sticker inte ut i mängden på ngt sätt.

Isoleringen är en typ matta av något slag med aluminiumfolie (ska ta bild när leveransen kommer) på ena sidan. Lamda-värdet är -När jag står under isolerade plåttaket när solen lyser, blir jag inte varm:D.
Kostnaden på isoleringen är 60B M2 vilket enligt mig är guld värt. Utan isolering förvandlas taket till en infravärmare:oops:. Isoleringen är tunn och ser inte mycket ut men det är väl aluminiumet som reflekterar värmestrålningen så effektivt.

OBS!!! Jag skrev fel tidigare i första inlägget. 0,30 plåten kostar 85B inte 75 som jag skrev.

Måste rätta mig själv ang pris. Det blir inte m2 när plåten blivit tryckt, utan löpmeter. Därför att den är nu 0,85m bred.
Tycker det är en viktig detalj om nu ngn skulle räkna pris i m2 på sitt tak;)

Vi har byggt 240 kvm tak med sådan plåt. Tyvärr har aluminium färgen bleknat på några ställen. Det är tak runt huset. Jag gillar skugga :)

555 skugga är guld:)
Misströsta inte, för när man sitter under taket så syns det inte;)

Efter hur lång tid började det blekna?

Inga fler leveranser, så detta blev gjort istället. Inte mycket men vad ska man göra när varorna inte kommer:/

IMG_0980.JPG

Det som är i bakgrunden är "farsans" projekt. Det är ett "lager" (godkänt och inspekterat av ngn myndighet, tydligen mycket viktigt) där han sparar riset och säljer först när priserna går upp efter ett tag. Smart gubbe:). Eftersom vi inte är i behov av pengar så fort skörden är klar, så är det bättre att vänta;)

IMG_0982.JPG

Eftersom det inte händer så mycket idag så kan jag bjuda på framsidan av huset som byggdes 2015-2016.
5 sovrum, vardagsrum, utrymmet mellan köket och huset (som jag inte vet vad jag ska kalla det för) och kök (+ nu snart tvättstuga).

Lite över millen lokala pengar för ca 200 m2.

Vill ni veta mer om huset så kan jag berätta. Har lite udda lösningar på vissa saker:)

IMG_0985.JPG

Ang carporten så är min tanke att skala av 1dm (fallet utåt finns redan) och fylla på med "grus". Det finns en tydlig gräns till växtligheten till höger med en minimur. Tanken är att detta område under regnperioden inte ska bli geggig. Är tveksam till att lägga ner pengar för att gjuta en platta men klagar ni för mycket över mitt val så kanske jag överväger beslutet;)

Ha i tanken att jag/vi kommer att flytta "snart". Det kan bli snarare än planerat, för "syrran" som redan har en kotte som springer runt o pajar allt är gravid igen... Men visst, kanske ska kolla prisskillnaden mellan att gjuta eller grus. Är den inte stor så ser det bättre ut med gjuten platta.

LEAN-produktion som vi pratade om i en annan tråd har mycket med ledarskap att göra...
I'm gonna lean on my comfy chair and watch 'em working :D:D:D

Rätt intressant med alla projekt just nu när jag bygger för fullt. Eller byggarna har lämnat huset. Målarna betalade jag i förväg bara de inte kommer tillbaka. Lite krav skall man ha. Fast de blev glada och mera jobb för mig men det gör inget, Noi jobbar fem år till i Nan så vi kommer inte bo permanent här ännu ett tag.
Lägger in ett par bilder från mitt udda kök. Den har jag designat och gjort alldeles själv :cool:
Jag tänkte såhär thai kan varken kök eller tvättstuga så jag gör det själv.
Det som är skönt i Thailand att man kan rita konstruera och t om bygga själv Oman vill.
Ok apropå kök jag tänkte såhär, mat är detviktigaste i Thailand och jag är livs ingenjör så det blir husets hjärta och första rum alltså inte ute. Det blir kök/allrum i ett sådär fyrtio kvm. Det finns gott om fönster köksfläkt och riktigt stora dörrar in i huset. Lite som i gamla lanthus i Sverige.
Kan säga att folk har vallfärdat hit för kvinnorna gillar detta skarpt, deras domän inte längre på golvet utan på första parkett.
Jag kommer att lägga bilder sedan på en egen tråd men kan pytsa in två från det halvfärdiga köket.
Gjorde stommen i lättbetongblock, sedan träram, hyllor. En tunn faner på stommen senare och Nois systers familj gör dörrar i rätt röd teak som hade stått 83 år på det gamla huset som stod på tomten. Jag tror det blir rätt snyggt, rätt mycket arbete men ingen Ikeafolie.
Vi hade en diskussion här om gas inne eller ute och i bilden ser ni min lösning, gas inne men ventil direkt ut vilket eliminerar den enda risken egentligen nämligen gasutsläpp.
Behöver jag säga att jag gjöt bänken själv i betong i två stycken, bänken är 3,5 meter och det skall bli ett lager till polyurethan på när det har lugnat sig runt om.
e7171dc8809eab612647cdde42a4b90c.0.jpg
72c372d675845c89f41acbcb9904968e.0.jpg

Rätt intressant med alla projekt just nu när jag bygger för fullt. Eller byggarna har lämnat huset. Målarna betalade jag i förväg bara de inte kommer tillbaka. Lite krav skall man ha. Fast de blev glada och mera jobb för mig men det gör inget, Noi jobbar fem år till i Nan så vi kommer inte bo permanent här ännu ett tag.
Lägger in ett par bilder från mitt udda kök. Den har jag designat och gjort alldeles själv :cool:
Jag tänkte såhär thai kan varken kök eller tvättstuga så jag gör det själv.
Det som är skönt i Thailand att man kan rita konstruera och t om bygga själv Oman vill.
Ok apropå kök jag tänkte såhär, mat är detviktigaste i Thailand och jag är livs ingenjör så det blir husets hjärta och första rum alltså inte ute. Det blir kök/allrum i ett sådär fyrtio kvm. Det finns gott om fönster köksfläkt och riktigt stora dörrar in i huset. Lite som i gamla lanthus i Sverige.
Kan säga att folk har vallfärdat hit för kvinnorna gillar detta skarpt, deras domän inte längre på golvet utan på första parkett.
Jag kommer att lägga bilder sedan på en egen tråd men kan pytsa in två från det halvfärdiga köket.
Gjorde stommen i lättbetongblock, sedan träram, hyllor. En tunn faner på stommen senare och Nois systers familj gör dörrar i rätt röd teak som hade stått 83 år på det gamla huset som stod på tomten. Jag tror det blir rätt snyggt, rätt mycket arbete men ingen Ikeafolie.
Vi hade en diskussion här om gas inne eller ute och i bilden ser ni min lösning, gas inne men ventil direkt ut vilket eliminerar den enda risken egentligen nämligen gasutsläpp.
Behöver jag säga att jag gjöt bänken själv i betong i två stycken, bänken är 3,5 meter och det skall bli ett lager till polyurethan på när det har lugnat sig runt om.
e7171dc8809eab612647cdde42a4b90c.0.jpg
72c372d675845c89f41acbcb9904968e.0.jpg

Så jäkla bra med forum att snacka med andra och få inspiration!!!
Lite småkul att vi kommer ha en liknande gasolspis med 3 brännare (samma här, den är nersänkt):)
Ventilationen var det som jag fastnade för. Kommer också att ha gasoltuben inne. Det jag kommer att ändra på blir du kanske dock inte så glad över;). Gasol är tyngre än luft, så jag kopierar din ide, men kommer lägga ventilationen längst ner. Men tanken på ventilation hade jag glömt, TACK!

Samma vasken som ska vara nersänkt.

Visst är det en speciell känsla att få kunna (för relativt små pengar) designa och bygga som man vill. Det går att bygga ett hus (om man har marken) för mindre pengar än vad det kostar att koppla in el och v/a i Sverige

Men nu vill jag bli lite arg på dig... Varför har du inte startat en tråd om ditt bygge? Jag personligen älskar att läsa om andras projekt. Finns mycket man kan lära av varandra. Särskilt här nere.

Spännande o snygg klinkers på väggarna. Börjar tvivla på mitt val...

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
16 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar