Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

Bänkskivan :wai::thumbsup::nod: Det räcker inte, den är helt underbar. Jag vill ha såna golv, fast jag funderar på olja eller lack på bänkskivan. För och nackdelar?

Inte så ovanligt som man kan tro med bastu här nere, till och med här nere där det är varmare så finner man bastu lite här och där, hade bastu i ena condominiumet som jag hyrde en condo i.

Man kan lära sig fast traditionen säger att man byggde bastu för att göra mat till djuren, alltså grisar och kor. Sedan kon hygienen in som idag, vem vill ha passet efter Rosa? tackar för mig.

Då är budgeten nådd!
Glömde den lilla detaljen med en elektriker...

Från huvudcentralen (från en 16A säkring) dras en 2,5mm kabel (15-20m, inköpt tidigare) till "mellan-rummet" där en central (inköpt tidigare) ska installeras. Därifrån splittas olika områden i 10A grupper.
Massa strömbrytare och kontakter skulle inhandlas, lampor och naturligtvis jordad 1,5mm kabel som skickar runt strömmen överallt. Fanns inte en 50 metersrulle, så det blev en 100m. Bara den gick på nästan 2.000 pengar.
Har jordade uttag överallt, utom belysning i taket (och fläktar på väggarna).

Kök och definitivt tvättstugan ute måste ha jordade uttag. Jag vet, det är inte vanligt förekommande här, men jag vill ha det.

Min huvudcentral är felkopplad (orkar inte gå in på detaljer)
Första elektrikern som kom sa att det inte var ngt fel. Han åkte ut.
Andra elektrikern ville koppla min 2,5mm kabel till huvudströmmen (inkommande):eek: (36A). UT!
Tredje elektrikern fattade inte vad jag menade.UUUT
Fjärde elektrikern tog på sig jobbet. Frågan är om han har fattat...

Jag som lekman verkar kunna mer om el än en "elektriker" här. Har försökt att ta reda på vilken utbildning som krävs för att kalla sig "elektriker".

För att inte tala om mitt förra hus när "elektrikern" (anställd av kommunen) försökte övertala mig att Chang 10A säkringar var bättre än den "konstiga" jordfelsbrytaren som jag tog med från Sverige (då fanns det inga JFB att få tag på här)

Då är det väl hög tid med bilder, eller?:)
Är själv glad att titta på andras.

Taket är på plats och igår förberett för gjutning av golv.
Gillar att dom lagt små klumpar på golvet så planerade nivån bibehålls. Kan inte minnas att jag sett det tidigare.

IMG_1040.JPG

IMG_1041.JPG

IMG_1042.JPG

IMG_1044.JPG

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
16 K
Anonymos
A