Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Jag försökte att koka ärtor men det blev inte den ärtsoppa som jag är van att äta i Sverige. Jag vet inte om det var fel typ av ärtor eller min kokning. Vad jag minns var jag tvungen att koka i nära 3 timmar. Ärtorna var blötlagda. Ärtorna hittade jag på MAKRO.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag försökte att koka ärtor men det blev inte den ärtsoppa som jag är van att äta i Sverige. Jag vet inte om det var fel typ av ärtor eller min kokning. Vad jag minns var jag tvungen att koka i nära 3 timmar. Ärtorna var blötlagda. Ärtorna hittade jag på MAKRO.
Sist jag kokade ärtsoppa blev det misslyckat, jag blötlade de över natten och kokade i fler timmar mot vad jag skulle ändå var ärtorna stenhårda.
Jag utgår ifrån att ärtorna var för gamla. Jag trodde inte ärtor kunde bli gamla.
Denna paket köpte jag igår och det blev superbra.
I morgon tar jag med en portion till jobbet till lunch.

Sist jag kokade ärtsoppa blev det misslyckat, jag blötlade de över natten och kokade i fler timmar mot vad jag skulle ändå var ärtorna stenhårda.
Jag utgår ifrån att ärtorna var för gamla. Jag trodde inte ärtor kunde bli gamla.
Denna paket köpte jag igår och det blev superbra.
I morgon tar jag med en portion till jobbet till lunch.
Ärtsoppa med senap. Jummi. Min mor tål inte ens lukten av ärtsoppa så jag fick aldrig det hemma. I skolan passade jag på att sleva i mig :)

Har aldrig provat att göra själv. Endast köpt färdig att värma. Palt kan jag koka :) det har min gamla morfar lärt mig. Han var norrlänning men flydde till Stockholm som pojkspoling. 101år blev han. Gick bort för drygt ett år sedan. Han var frisk hela sitt liv förutom dom sista veckorna men det gick fort. Hoppas jag fått ärva det av honom.

Liknande trådar

Topp