Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Dagens middag:
Hämtkäk för 5 pers från närmaste Kinakrog. Gott och hyfsat billigt.

Dagens middag bestod av no mai moo tom, moo phat galamplee, blaa khem, khai khem, khanom chin, khao niaao, bpala sap, nam phrick dtaa deang.

De ni, gar inte av for hackor ;D Aloi

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Dagens middag bestod av no mai moo tom, moo phat galamplee, blaa khem, khai khem, khanom chin, khao niaao, bpala sap, nam phrick dtaa deang.

De ni, gar inte av for hackor ;D Aloi

Hade jag bara fattat vad allting är för något så... Vissa går bra men inte allt.

Här serverades...

Lunch: Biff Stroganoff
Middag: Fläskkotlett med grönsaker och sallad. Vattenmelon.

Lunch: Microkäk från Findus
Middag: Några kryddiga korvar på grillen (klart bättre än Findus..)

"Berralund " sa:
Hade jag bara fattat vad allting är för något så... Vissa går bra men inte allt.

Här serverades...

Lunch: Biff Stroganoff
Middag: Fläskkotlett med grönsaker och sallad. Vattenmelon.

hehe... jag ville grilla er lite...ok soppa pa flask och bambu, stekt vitkal men flaskkott, salt fisk, spaghetti, knaderis, salta kokta agg, chilipasta och bpala sap, den underbara isaanska delikatessen ni vet ;D

"Mats 49 " sa:
Idag blir 3 kroppkakor, lingon och skirat smör, lite vitkållssallad till det.
3 såna där klot lägger sig fint i kistan. :thumbsup:

Mats 49

:wai:

Hehe, 3 kroppkakor det blir som en cementklump det. Men gott är det!

Vi skall få:

Lunch: Stekt fiskfilé med potäter och sallad.

Middag: Kassler med tillbehör.

Dagens måltid blev: Köttfärslimpa,potatismos,grönpepparsås,morötter,kantareller och lingon.
Och ett glas mjölk. :)

Dessa läckerheter skall inom några få timmar öppnas för att släppa ut sin väldofter och intas med glupsk aptit tillsammans med potatis,tunnbröd och rödlök, dryck blir kall pilsner och förhoppningsvis något stärkande. :D

Visa bilaga 9380

Jag tankte ta tillfallet i akt att delge er min erfarenhet av denna mytomspunna bpla raa. Jag testade att smaka pa den tillredda delikatessen hos gode Legolas hem.

Jag for min del blev inte alls impad, jag har ju smakat bpla raa sap som ju ar hackade gronsaker och chili tillsammans med denna fisk (rutten ;D).

Legolas underbara fru forarade mig denna delikatess bpla raa sap nar jag skulle aka till Ban Phe och jag har inmundigat av densamma och fortfarande tycker jag att det inte var nagot att snacka om.

Smakar lite saltigt ratt, ungefar som surstromming, har man inget till den sa smakar det bara tja lite saltigt och ra fisk, lite unket kanske.

Sa for mig ar bpla raa eller bpla raa sap inget om man inte tillreder den, alltsa man har den tillsammans i nagon matratt som man tillagar och tillsammans med flaskkott eller kyckling blir det en extra kick.

Surstromming ar ju inte heller nagot utan sina tillbehor! Rysk kaviar ar ju en likadan sak, smakar bara lite salt havsvatten eller liknande, fruktansvart overreklammerat, enligt mig och kostar skjortan.

Kvällens lilla middag tillsammans med farsan(80år) blev kräftor med rostat bröd, lagrad ost och västerbottenpaj. Dessert, sockrade röda vinbär, honungsmelon, jordgubbar med lättvispad grädde. Nu kollar vi in Bond och karvar på en bit pata negra. Öl till mig, kaffe och vatten till farsan

Dagens lunch här hemma i Närke. Jag äter thai/Isan- mat 2-3 ggr/vecka. Har lärt mig att laga några enklare rätter, typ denna med alldeles egen blandning av innehåll.

Elmer

IMG_4034.webp

IMG_4035.webp

"elmer " sa:
Dagens lunch här hemma i Närke. Jag äter thai/Isan- mat 2-3 ggr/vecka. Har lärt mig att laga några enklare rätter, typ denna med alldeles egen blandning av innehåll.

Elmer

Sånt gillar jag, när man inte är rädd for att testa och skapa sina egna recept eller maträtter! Mång tror ju att man måste gora allt på kinesikt, thailändskt, javanesikt eller vad det nu är strikt men man kan väl laborera lite själv, men då med smaker från thailand t ex.

Jag har till och med gjort pannbiffar hemma i sverige med vitlok, limeblad, chili och en skvätt nam prik pao, jättegott.

"insayt " sa:
Sånt gillar jag, när man inte är rädd for att testa och skapa sina egna recept eller maträtter! Mång tror ju att man måste gora allt på kinesikt, thailändskt, javanesikt eller vad det nu är strikt men man kan väl laborera lite själv, men då med smaker från thailand t ex.

Jag har till och med gjort pannbiffar hemma i sverige med vitlok, limeblad, chili och en skvätt nam prik pao, jättegott.

Det har ja me gjort peter gott som attans nej man måste våga mixa me maten ja kör själv en ruskig blandning av falang o thai de funkar bra ;)

"glimten66 " sa:
Det har ja me gjort peter gott som attans nej man måste våga mixa me maten ja kör själv en ruskig blandning av falang o thai de funkar bra ;)

Vi verkar vara inne på samma linje alla. Jag har dessutom utvecklat ett slags beroende till chilin, måste få i mig mycket starkt helst ett par ggr/vecka
Jag ser på min fru (sambo) att hon är beroede av chili och tror att det är allmänt förekommande i Thailand.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar