Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Idag har frugan lagat mat hemma.

Messenger_creation_34a11ae6-75e3-4f70-8d84-21230b5f954b.jpeg

Messenger_creation_32676025-a1b6-4626-87d4-97ba209bceec.jpeg

Messenger_creation_4723fe83-33cb-4aca-9fb8-1d8bd65fe427.jpeg

Landade och kom till hovedbanegården i Köpenhamn. Ville ha mat innan man går till hotellet. Ser dem öppnat max. Inte ätit det på många år. Ska beställa på skärmen och ser priserna. 83-91 dkk.
Det är för fan 130-140 sek för EN burgare. Inte meny.
1000004506.jpg

Dags att mönstra igen på onsdag, då ville damen äta lunch ute på skatan efter kusten här hemma. Jag klippte till på en rimmad torsk med brynt smör och pepparrot, damen körde en fiskgryta och grabben moule frite men hans ville inte vara med på bild
IMG_5477.jpeg
IMG_5476.jpeg
Till middag gjorde jag baconlindad kycklingfilé fyllda med ost och prosciutto, färskpotatis och en smarrig svampsås.

IMG_5487.jpeg

Dags att mönstra igen på onsdag, då ville damen äta lunch ute på skatan efter kusten här hemma. Jag klippte till på en rimmad torsk med brynt smör och pepparrot, damen körde en fiskgryta och grabben moule frite men hans ville inte vara med på bild
IMG_5477.jpeg
IMG_5476.jpeg
Till middag gjorde jag baconlindad kycklingfilé fyllda med ost och prosciutto, färskpotatis och en smarrig svampsås.

IMG_5487.jpeg
Tack för att du delar med dig av vad du och familjen äter, kul att höra att samtliga avnjöt havets läckerheter på en kustnära restaurang!

IMG_5477.jpeg
IMG_5476.jpeg

IMG_5487.jpeg
Forumets gourmand! Man blir bra sugen när du postar mat alster :thumbsup: Tack

Forumets gourmand! Man blir bra sugen när du postar mat alster :thumbsup: Tack
Efter 8 år’s boende i Thailand var det rätt skönt att flytta tillbaka till Sverige rent mat mässigt. Var ju dock inte last gammal när jag bodde där. Det gick bra med thaimat ett par gånger om dagen också.Älskade mina år där, man fick dock bli lite kreativ med matlagningen. Grabben föddes här i Sverige, så vi blev kvar här. Får vänta in tills han roddar sig själv innan man eventuellt flyttar ner igen. Nu är man så gammal att god mat och ett gott vin är prioriterat jämfört med att partaja. Två dagar till sunk kock igen, vänta er inga bilder från det, har med mig proteinpulver till middag.

Havregryn blir till en härlig frukost. Nyttigt och gott. 86 bath för 800 gram det blir många billiga frukostar och har varit samma pris ända sedan jag flyttade till paradiset. De du @PanPan :thumbsup:

IMG_1991.JPG
Kanske, jag har inte kollat havrepriset men verkar som du sitter hemma medans frugan går och handlar när du inte ens märkt av prisökningen.
Kanske frugan som tar pensionen och sköter allt?
Utomhus en gång om året, får bara vatten och gröt av frugan då förstår jag att man inte märkt av prisökning på mat och bränsle, tror att man bor i Thailands soligaste plats när man bor i regnigaste och att man inte ser ryssar som alla andra vittnar om.
Nu var det rätt många fastboende på forumet som vittnade om en prisökning utöver dom där 2 turistpappegojorna du fick med dig.

Men med det sagt så säger jag inte att det är dyrt att leva här men priserna har gått upp.

Kanske, jag har inte kollat havrepriset men verkar som du sitter hemma medans frugan går och handlar när du inte ens märkt av prisökningen.
Kanske frugan som tar pensionen och sköter allt?
Utomhus en gång om året, får bara vatten och gröt av frugan då förstår jag att man inte märkt av prisökning på mat och bränsle, tror att man bor i Thailands soligaste plats när man bor i regnigaste och att man inte ser ryssar som alla andra vittnar om.
Nu var det rätt många fastboende på forumet som vittnade om en prisökning utöver dom där 2 turistpappegojorna du fick med dig.

Men med det sagt så säger jag inte att det är dyrt att leva här men priserna har gått upp.
Jag har inte påstått att det inte förekommit prishöjningar i Thailand men min pension har höjts varje år ock kompenserat för dom måttliga prisökningar som sker. Hetsa inte upp dig det är inte bra för hjärtat. Jag och älsklingen lever gott på min pension. :thumbsup:

Jag har inte påstått att det inte förekommit prishöjningar i Thailand men min pension har höjts varje år ock kompenserat för dom måttliga prisökningar som sker. Hetsa inte upp dig det är inte bra för hjärtat. Jag och älsklingen lever gott på min pension. :thumbsup:
Du påstod visst att priserna stått still och med växelkursen så har din pension i baht gått ner inte upp.
Du verkar ju ha noll koll?

Sista middagen hemma denna ledighet.
Då önskade grabben oxfilé med pommes och pepparsås. Fick knyta upp några rejäla bitar och ge dem lite grillränder innan de fick gå klart i pannan med lite vitlök och rosmarin.
En sallad med burrata som tillbehör.

IMG_5488.jpeg
IMG_5491.jpeg
IMG_5494.jpeg
IMG_5495.jpeg
IMG_5497.jpeg
Yummi, nu är det bara att vänta tills det är dags att borda nattåget söderut.

Sista middagen hemma denna ledighet.
Då önskade grabben oxfilé med pommes och pepparsås. Fick knyta upp några rejäla bitar och ge dem lite grillränder innan de fick gå klart i pannan med lite vitlök och rosmarin.
En sallad med burrata som tillbehör.

IMG_5488.jpeg
IMG_5491.jpeg
IMG_5494.jpeg
IMG_5495.jpeg
IMG_5497.jpeg
Yummi, nu är det bara att vänta tills det är dags att borda nattåget söderut.
Dig man skulle haft som kock ombord istället.

Själv har jag fammos "Kalops" i åtanke att tillreda av en nötbog på ca. 1,1kg.
Har stekt grytbitarna och sen lagt dem i slowcookern så nu får de gå färdigt på hög värme och 4 tim.
Kryddning just nu, Svartpeppar, Sichuan peppar, 2st. klyftade lökar, 1 msk. kalvbuljong, 1,5 msk. grönsaksbuljong, 1 msk. HP-sås, 1 msk. Worcestershiresås och lite stänk av Sherry vinäger.
Efter tre timmar, så åker morötter & Ättiksgurka i för att sen smaka av och slut krydda maträtten.

Nu! Kanske ni reagerar "ÄTTIKSGURKA" vaf--n! har karln blivit mer eller mindre senildement.
Näe, fammo hade alltid "Saltgurka" i sin kalops och varje gång den blev serverad, så satt jag och pillade bort gurkbitarna och än till denna dag så avskyr jag saltgurka.
Men en dag så gjorde jag en kalops och bytte ut saltgurka mot ättiksgurka och det gifte sig bra i kalopsen.

@JBK.Ltd. (Bild kommer vid färdigställande)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar