Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Kyckling & ris

20241020_185950.jpg

Det här är i isaan till o med.

IMG_20241014_205954.jpg
Hade dom suttit och bott så utan dig?
I svärföräldrarnas by sitter dom och äter som @Einar skriver, hos svärföräldrarna och grannarna existerar inga stolar eller bord och man äter oftast med händerna.
Vissa rätter kräver dock sked så det har man med men man äter ur samma skålar.
Men med det sagt så äter och sitter inte alla så men är ju inget ovanligt i byarna ute bland risfälten.
Hos svärföräldrarna sitter man, äter och sover på golvet, finns en bänk och det är enda möbeln, den har jag aldrig sett någon sitta på.
Också nåt bänkbord på utsidan man också sitter och äter på.

Till lunch blev det idag Gai Pad Kratiem Prik Thai - Kao Dao (stekt kyckling med vitlök och chilli samt ett stekt ägg) och en klar soppa som ingår. Tycker om att krydda lite extra då jag tycker färsk chilli ger en god smak. Döremot så försöker jag vara lite varsam med att äta upp själva chillin men några brukar allt slinka men har inga större problem med lite starkt i lagom mängder. Döremot så gillar jag inte alls chillipulver dörför att jag tycker inte detta ger en god smak och då kan man ju vara utan…

IMG_1810.jpeg

Hej

Här blev det stekt Vitling till middag idag, frugan serverade det tillsammans med klibbris och grönsaker, det var riktigt stor Vitling som var trålad förstås, på meta får vi ingen Vitling här längre, den kostade 59 kr kilot, dom hade även hel Rödspätta för 49 kr kilot här i närmaste fiskaffär.

Mvh isan lover

Idag blev det efter vi varit på Home Pro och kollat på diverse saker en pepparstek gjord på en fläskkotlett och pommes fritt och visste att man oftast får väldigt lite av det senare så beställde extra. Nu hemma igen och det fick bli en kopp starkt kaffe med donuts.

IMG_1824.jpeg

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
19 K
magnusjansson
M
R
Svar
37