Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Men chilifrukterna är inte bara en krydda, de anses också vara nyttiga. De innehåller A-, B- (framför allt B6) och C-vitamin, kalium, magnesium och järn. Det finns studier som visar att chili kan bidra till ökad fettförbränning, och att kapsaicinet leder till längre liv.
Chili har länge betraktats som en av världens bästa naturmediciner. Den sätter fart på endorfinerna i kroppen, ökar ämnesomsättningen och har höga värden av A- och C-vitamin. Chili är dessutom en stark antioxidant och verkar kärlutvidgande vilket är bra för människor med till exempel kärlkramp

Blev en liten kylskåpsrensning ikväll 3 kokta potatisar,en bit bacon,1 halv lök,några skivor salami & ett ägg. Inte några jalapeños denna gången heller :)
Stektes ihop med ett ägg,en enkel bukfylla.

20241201_191026.jpg

Hänt i veckan är gott.

Vi hade alltid Pytt i Panna till lunch på fredagarna på ett fartyg jag jobbade på. Kallades "hänt i veckan" och innehöll rester från veckans luncher/middagar så kunde innehålla allt möjligt både vanligt och extra fint.

Kockarna behövde rensa kylarna inför helgen när de flesta i besättningen inte var kvar ombord.

I dag bei det spagetti med reker , blekkfisk og lok en fantastisk god smak i maten . Vi har det godt her i Thailand , meg god middag servert hver dag .

P1150497.JPG

Hmm?
Min fru, uppvuxen i Chonburi åt aldrig "Stark"mat när hon var ung, när vi träffades för 15 år sen så talade hon om hur hon älskade "het"mat och hade just börjat med att äta Chilli kryddad mat, efter 15 år tillsammans så börjar det visa sig att den där "heta"maten är inte så förbaskat bra, hon får olika bekymmer efter ätit just "HET"mat eller"Spicy".
Enda skillnaden & problematik är att mamma hennes är från Isaan och så också "morbror"(som fortfarande bor kvar, Prang kue), när vi kommer på besök hos morbror så är det definitivt inte någon typ av "HET" mat, visst!
Chilli, finns i maten, men inte mängden, visst smakfullt och gott och alla i familjen kan äta, inklusive mig.
Och en annan sak, som du inte nämner @Einar är att cancer i magsäck har katrastofalt har ökat i Thailand, har inte "siffran" i huvudet, i runda tal en ca. 20-30% ökning, läkare och doktorer tror sig att veta/ana att det kommer ifrån intagande av "Chili".
Jag tror att äta Chilli, ska ske med moderation, 1-2 chilli, helt okej.
Men när vi börjar närma oss 10-20 chilli, i en maträtt! Då har bussen gått...

@Einar, ditt utbrott ang. ät "Chilli" och lev längre!
Är i mina ögon och läst text är i slutändan,(here it comes) BullShit!!

M.v.h.
@JBK.Ltd.

Det är nog annat än chili som skapar cancer

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
19 K
magnusjansson
M
R