Et sterk isaan-mat og lev lengre .
En stor studie på omkring en halv miljon kineser visar att den som ofta äter stark mat kan öka sin livslängd.
www.doktorn.com
Hmm?
Min fru, uppvuxen i Chonburi åt aldrig "Stark"mat när hon var ung, när vi träffades för 15 år sen så talade hon om hur hon älskade "het"mat och hade just börjat med att äta Chilli kryddad mat, efter 15 år tillsammans så börjar det visa sig att den där "heta"maten är inte så förbaskat bra, hon får olika bekymmer efter ätit just "HET"mat eller"Spicy".
Enda skillnaden & problematik är att mamma hennes är från Isaan och så också "morbror"(som fortfarande bor kvar, Prang kue), när vi kommer på besök hos morbror så är det definitivt inte någon typ av "HET" mat, visst!
Chilli, finns i maten, men inte mängden, visst smakfullt och gott och alla i familjen kan äta, inklusive mig.
Och en annan sak, som du inte nämner
@Einar är att cancer i magsäck har katrastofalt har ökat i Thailand, har inte "siffran" i huvudet, i runda tal en ca. 20-30% ökning, läkare och doktorer tror sig att veta/ana att det kommer ifrån intagande av "Chili".
Jag tror att äta Chilli, ska ske med moderation, 1-2 chilli, helt okej.
Men när vi börjar närma oss 10-20 chilli, i en maträtt! Då har bussen gått...
Så
@Einar, ditt utbrott ang. ät "Chilli" och lev längre!
Är i mina ögon och läst text är i slutändan,(here it comes) BullShit!!
M.v.h.
@JBK.Ltd.