Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Blev ”frukost” strax före 3 på eftermiddagen, efter promenaden. En köttfärsbiff, lite salad och oliver till. Nam manao i glaset :)

IMG_2431.jpeg

En sak märker jag stor skillnad på.
När jag köpt köttfärs tex i Sverige och skall bryna den tar det inte lång stund föränns den flyter i sin egen vätska.
Så är det inte med köttet i Thailand, minimalt med vätska som kommer ut.
Köp en bit fin högrev och mal själv, håller med dig köper sällan färdigmald färs i Sverige. Frugan köper dock fläskfärs och enligt henne är den ok.

Jo @Einar jag har ost på pizzorna men jag har så mycket annat på så osten knappt syns och jag gör ju inte lövtunna skräppizzor som Pizza Company säljer.

Söndagsmiddag.

1737863625437.jpeg

1737863731890.jpeg
På pizza company väljer man vilken pizzabotten man vill ha så att säga lövtunna blir fel då det finns tjock med.
8 Olika pizzabottnar på Pizza company varav 1 är krispig tunn.

Vad är det som gör att den blir vattnig? Någon som vet? Är det ett trick att få upp vikten och således förtjänsten?
Köpte du köttfärs till middag?
Då blev du förmodligen lurad.
Expressens undersökning visar att branschen blandar ut färsen med fett och vatten för öka vinsterna.

Så verkar det inte vara i Thailand för här släpper köttfärsen jag köper iaf ingen vätska.
Är ju samma med falukorv i Sverige flera som släpper vätska medans inget vätskesläpp här.

Så fuskas kanske mer i Sverige inom matindustrin.

Ja bottnar kan man välja men jag gillar det som är på bottnen och det är inte mycket att jubla över.
Nej dom är inte prisvärda heller på Pizza Company.
Har en Pizza Company 2km från huset men jag åker till Pratumnak och Dom pizza när jag skall äta men är ju en bit bort så inte blivit på ett tag, hemlagad pizza gillar jag inte.

20241123_122242.jpg

Expressens undersökning visar att branschen blandar ut färsen med fett och vatten för öka vinsterna.

Så verkar det inte vara i Thailand för här släpper köttfärsen jag köper iaf ingen vätska.
Är ju samma med falukorv i Sverige flera som släpper vätska medans inget vätskesläpp här.

Undar om det har hänt något sedan artikeln skrevs
Screenshot_20250126_122345_Chrome.jpg

Undar om det har hänt något sedan artikeln skrevs
Screenshot_20250126_122345_Chrome.jpg
Tror jag inte för bara 2 veckor sen jag lagade köttfärssås i Sverige och exakt samma sak, massa vätska som kom ut och blev ju mer kokt än brynt.
Blandfärs inköpt på Maxi.
Det är inte olagligt med tillsatser och skrivits om många gånger, jag tog bara första bästa artikeln som dök upp.

Tror jag inte för bara 2 veckor sen jag lagade köttfärssås i Sverige och exakt samma sak, massa vätska som kom ut och blev ju mer kokt än brynt.
Blandfärs inköpt på Maxi.
Det är inte olagligt med tillsatser och skrivits om många gånger, jag tog bara första bästa artikeln som dök upp.
Blandfärs och fläskfärs, ja där är det fett.
Nötfärs 12 % eller mindre fett rinner inte.

Nja har inte direkt upplevt att köttfärsen släpper ifrån sig så mycket vatten men har heller ej köpt köttfärs i Thailand. Långeman köpte köttfärs en gång till Jul då vi rullade köttbullar.
Köpte ju 55kg nötkött (grass fed, ekologiskt) i höstas. Mycket av det är ju köttfärs. Detta kött går ju inte att jämföra med vad man hittar i affären. Jag gillar att lägga extrapengar på just kött. Annars köper jag endast köttfärs med svenskt ursprung men måste inte vara ekologiskt för tror inte så mycket på butikerna. Dom 55kg kommer från en mycket pålitlig källa. Köpte en laddning förra hösten också.

Ja pumpa in vatten i kött är ju en känd anledning till att höja vikten och således tjäna mer per kg. Mer fett i köttfärsen gör mig inget. Fläskytterfilé som är så poppis i Sverige köper jag aldrig. Riktigt skitkött som nästan alltid är preparat med vatten. Färdigmörat eller vad det brukar kallas. Samma med kyckling.

Artikeln är från 2006 bara så att du vet. ICA var inblandad i en stor skandal gällande just köttfärs.

Nja har inte direkt upplevt att köttfärsen släpper ifrån sig så mycket vatten men har heller ej köpt köttfärs i Thailand. Långeman köpte köttfärs en gång till Jul då vi rullade köttbullar.
Köpte ju 55kg nötkött (grass fed, ekologiskt) i höstas. Mycket av det är ju köttfärs. Detta kött går ju inte att jämföra med vad man hittar i affären. Jag gillar att lägga extrapengar på just kött. Annars köper jag endast köttfärs med svenskt ursprung men måste inte vara ekologiskt för tror inte så mycket på butikerna. Dom 55kg kommer från en mycket pålitlig källa. Köpte en laddning förra hösten också.

Ja pumpa in vatten i kött är ju en känd anledning till att höja vikten och således tjäna mer per kg. Mer fett i köttfärsen gör mig inget. Fläskytterfilé som är så poppis i Sverige köper jag aldrig. Riktigt skitkött som nästan alltid är preparat med vatten. Färdigmörat eller vad det brukar kallas. Samma med kyckling.

Artikeln är från 2006 bara så att du vet. ICA var inblandad i en stor skandal gällande just köttfärs.
Upplever inte att köttfärsen släpper ifrån sig något vatten här nere.
I Sverige släpper det så mycket så börjar koka och flyta i vätska och då köpte jag ändås dom märkta som låg fetthalt.

Jag lagar minst en köttfärssås varje gång jag är i Thailand och aldrig vätskesläpp på det sättet som i Sverige.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
19 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar