Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Lämnar aldrig Heiligenhafen utan en Spätta, Darlingen tog naturligtvis musslor..
20240511_145332.jpg

20240511_145335.jpg

Middagen min i går , reker og blekkfisk med gronsaker . Vi har det godt i Thailand med den gode maten dei lager til oss faranger .

P1150128.JPG

I alla fall bläckfisk, fy fan så vedervärdigt men det duger att agna fiskekrokar med.
Jeg horer att du har ikke greia på god mat . Det er mange som ikke kan tilbreda blekkfisk , den blir seig å spise . Det er ei seig hinna , skinnet som man må ta av får tilberedning ,ellers blir den seig . Det er ein spesiel teknikk for å ta av skinnet , og det tar ca, en minutt og fjerne de. Då blir den fantastisk god å spise . Er det noen på forumet som kan tilbrede blekkfisk ?????

Jeg horer att du har ikke greia på god mat . Det er mange som ikke kan tilbreda blekkfisk , den blir seig å spise . Det er ei seig hinna , skinnet som man må ta av får tilberedning ,ellers blir den seig . Det er ein spesiel teknikk for å ta av skinnet , og det tar ca, en minutt og fjerne de. Då blir den fantastisk god å spise . Er det noen på forumet som kan tilbrede blekkfisk ?????
Fråga istället om någon äter något som inte ens fattiga thailändare äter. :thumbsdown:

Fråga istället om någon äter något som inte ens fattiga thailändare äter. :thumbsdown:
Fattige Thailendare eller fattige svensker spiser ikke bleckfisk ,den koster Skr 398,- for ett halvt kilo i Sverige ,Så jeg forstår att det er ikke mange svensker som har smakt bleckfisk , Men vi baggar har fult av den i Norska-havet , og der er den gratis , Nordmennene kaller den Akkar på norsk -

P1150130.JPG

Fattige Thailendare eller fattige svensker spiser ikke bleckfisk ,den koster Skr 398,- for ett halvt kilo i Sverige ,Så jeg forstår att det er ikke mange svensker som har smakt bleckfisk , Men vi baggar har fult av den i Norska-havet , og der er den gratis , Nordmennene kaller den Akkar på norsk -

P1150130.JPG
Svenskar i Thailand äter inte bläckfisk utan oxfilé men den är för dyr fattiga norrbaggar.

Jeg trur ikke du finner oxfile på menyen på noen Restaurant som svensker går på i Pattaya . Faranger i Pattaya bor og spiser der det er billig .
Nu ligger ju inte Thailand i Pattaya, det är helt tvärt om men många verkar inte veta det. Jag har köpt en bit oxfilé hos Tops i Sakon Nakhon och den staden ligger långt från Pattaya, omkring 70 mil.

Dagens lunch blev Tom Yam Gai - Soppa på hel kyckling som vi köper av en kompis som jobbar på Guldfågeln.
Till kaffet på maten nybakad äppelkaka och se vad som skrivs på TS :)

Ett underbart väder som gör att man inte vill vara inomhus, men fick ta på en tröja då det är en lite kall pålandsvind från havet för stunden. Skall strax it och ta en promenad i skogen och frugan väntar på att en kompis skall dyka upp och håller på att göra ”svensk Som Tam:rolleyes: ” då hon använder gurka istället för papaya som en av det som hamnar i bonka bonka skålen…

IMG_1270.jpeg

IMG_7589.jpeg

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar