Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Lunch i Jönköping.

IMG_20241018_114028.jpg

Varit nyss i Töcksfors och sett alla norskreggade bilar som handlade svenska pizzor hos pizza turken på orten.
Ganska eller väligt smaklösa var de men det var väl en 100-150 sorter de hade från margherita till någon snask variant med Nutella på
Ja som norrmännen beställed 10-15 st av för att forsla över gränsen..
Ja norrmän är ju kända för sin smak…
Bara för det kokar jag upp en gäng portioner ärtsoppa för är så trött på all snabbmat.

IMG_1214.jpeg

Varit nyss i Töcksfors och sett alla norskreggade bilar som handlade svenska pizzor hos pizza turken på orten.
Ganska eller väligt smaklösa var de men det var väl en 100-150 sorter de hade från margherita till någon snask variant med Nutella på
Ja som norrmännen beställed 10-15 st av för att forsla över gränsen..
Ja norrmän är ju kända för sin smak…
Bara för det kokar jag upp en gäng portioner ärtsoppa för är så trött på all snabbmat.

IMG_1214.jpeg
Hmm en riktigt god ärtsoppa från min mormor , Kokas länge med en fläsklägg och en bit kallrökt fläskbit mycket med timjan och framförallt skall ärtsoppan vara tunn ...

Hmm en riktigt god ärtsoppa från min mormor , Kokas länge med en fläsklägg och en bit kallrökt fläskbit mycket med timjan och framförallt skall ärtsoppan vara tunn ...
Fläsklägg var det med timjan, mejram, stoppade i några kryddnejlikor i gullöken också.
Blötlade ärtorna igår.
Men jag tycker den ska var rätt tjock inget vattenspad för min del.
Tog sin modiga tid att kocka.

Dagens lunch på restaurangen inte många steg bort ifrån det tillfälliga hyrboendet blev Khao Pad Moo - Kai Dao (Stekt vanligt ris med griskött och med ett stekt ägg till) Väldigt gott och rejäla portioner så att man blir ordentligt mätt och en Tom (Soppa) som är gott kryddad med bl.a. svartpeppar ingår alltid. 50 Baht för allt inklusive en liten flaska vatten är ju inte mycket att orda om :)

När jag kom så blev det också lite choklad glass med en dubbel espresso :)

IMG_1795.jpeg

Idag så åt vi på Moo Jum Cheese på västra sidan av centrum av Udon Thani och nöra genomfartsgatan Posri Rd. Det kostar 259 baht per person att grilla/steka och man går och hämtar själv det man vill äta och dricka (men öl ingår inte). Gillar konceptet med ett utsug direkt över gasolbrännaren så att det mesta av matoset går rätt upp i utsuget och det är air condition och fläktar lite hör och var.

IMG_1804.jpeg

IMG_1803.jpeg

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar