Tack för alla svar (även om vi inte är färdig ännu

Så för att summera frågeställningen om jag förstått det rätt.
1.
Är det TT system eller TN-C med PEN ledare i Thailand?
Det är ett TN-C med högst tvivelaktig jordning i PEN ledaren.
2.
Att bygga om TT till TN-C är vad jag vet vansinne.
Om man läser mellan raderna så, ja. Men det är inte aktuellt här.
3.
Om PEN ledaren är tveksam (som den är här), så är det säkrare att köra med TT?
Här råder lite delade meningar.
Att göra om till TT är fördel men torra jordspett kan göra det hela lönlöst.
Fortsätta med TN-C och använda ojordade uttag i hemmet
4. Om JFB inte löser ut med testknappen, är det mekaniskt fel på JFB, eller kan det vara felkoppat i skåpet?
Här kommer problemet troligtvis att lösas genom att det blir rätt kopplat i skåpet (nollan skiljs från jord)
Så vad jag kommer fram till är att först och främst (åter igen, det är
inte jag som ska göra det) så ska inkommande nolla bort från jordskenan och direkt in i huvudbrytaren på sin plats. Kabeln mellan huvudbrytaren och nollan ska naturligtvis kastas bort.
Detta kommer då troligtvis lösa problemet med JFB.
Mäta kabeln (den gröna som övergick till rött) som jag misstänker går till jordspettet, eller ännu bättre, dra en ny kabel till spättet. Kabeln ska fästas på sin märkta plats på jordskenan.
Det är ganska enkelt att hålla marken fuktig vid spettet. Mitt är nerslaget (1,5m kopparspett avsett för ändamålet) där kondensvattnet från ac'n rinner ut. En annan plats man kan använda är i rabatten där man dagligen vattnar. Så att hålla marken fuktig är det absolut minsta bekymret.
Att använda en egen transformator vore lite småhäftigt men vi måste tänka realistiska/ praktiskt brukliga lösningar
Så vad tycker ni om detta? Har jag missat ngt?
Som jag skrev innan, jag vill veta av er som kan, så om "el"killen kommer och säger att allt ser bra ut som det är, så vet jag att han inte är seriös. Om ngn kommer o ändrar allt till så som jag skrev och ni tycker det är ok, så vet jag att han har koll på läget och behåller hans telefonnr. Duktigt folk växer inte på träd här nere.