El i Thailand. TN-C eller TT system?

 
Å vad tänker och diskuterar.

I Thailand finns ett system.
L1, N, PE

Problemet är korkskallarna som installerar elen.

Nästa steg är:
L1, L2, L3, PEN(Protection, Earth, Neutral)

Basic electric..
Min herre är du alldeles införstådd med vad du skriver om.
Det du skriver om PEN är fel!
PEN står för Protective Earth (skyddsjord) + Neutral (Nolla) vilket inte är det samma som du skriver där du delat upp i tre olika delar.
PEN är alltså kombinerad Skyddsjord och Nolla i vad vi i Sverige kallar 4-ledarsystem i ex TN-C system.
I ett 5-ledarsystem TN-S är skyddsjord och nolla separerade, dvs exempelvis i 3-fassystem
L1, L2, L3, N och PE
Som jag beskrivet tidigare så är det mest vanligast med TT-system åtminstone ute på landsbygden med lokal jordning. I ett sådant systen kallas inte den jordade Nollan i inkommande för PEN utan enbart för N.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har bläddrat igenom den här tråden och som behörig elingenjör blir jag både förvånad och förfärad över vissa inlägg.

Precis som i Sverige så ska numera elektriker som gör husinstallationer vara behörig/certifierad, se länk nedan

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1000852-home-wiring-work-now-requires-a-ministry-licence/

och The Nation:

"Anyone whose work involves installing household power cables and electrical systems are now required to obtain a licence from the Labour Ministry."


upload_2017-9-12_16-53-59.png
Det helt förhärskande elsystemet i Thailand, åtminstone på landsbygden är TT-system.
Efter dialog med annan person så stryker vi följande:
Det helt förhärskande elsystemet i Thailand, åtminstone på landsbygden är TT-system. Strykes!!!
Efter se bild korrekt installation, inskrives: Bilden från PEA visar en hybrid av mellan TT, TN-C, TN-C-S om vi antager att neutralpunkten vid transformatorn är jordad.
 
Som jag beskrivet tidigare så är det mest vanligast med TT-system åtminstone ute på landsbygden med lokal jordning. I ett sådant systen kallas inte den jordade Nollan i inkommande för PEN utan enbart för N.
Följande text ändras: Som jag beskrivet tidigare så är det mest vanligast med TT-system åtminstone ute på landsbygden med lokal jordning. Strykes!!
Ny text: Vid TT-system anordnas lokal jordning.
 
På de flesta ställen
Följande text ändras: På de flesta ställen på landet Strykes!
Ändras till: På flera ställen på landet
Följande text ändras: Det som myndigheterna i Thailand förordar se bild i mitt första inlägg är lokal jord som jag beskrivet för TT-system.
Ändras till: Det som myndigheterna i Thailand visar i bilden i mitt första inlägg är en hybrid av TT, TN-C, TN-C-S om vi förutsätter att neutralpunkten är jordad vid transformatorn.
 
Det blev väldigt rörigt nu, kan du inte kopiera in din text och editera i den direkt så sista inlägget blir korrekt, sen kanske moderator kan flytta om?

Vad är förändringen? Är det att TT system inte är vanligast eller i varje fall inte enbart TT system?
 
Det blev väldigt rörigt nu, kan du inte kopiera in din text och editera i den direkt så sista inlägget blir korrekt, sen kanske moderator kan flytta om?

Vad är förändringen? Är det att TT system inte är vanligast eller i varje fall inte enbart TT system?
Alla bilder beskriver korrekt hur jordningssystemet fungerar. De system jag sett ute på landet har varit TT-system.
Jag blev osäkert på att det generellt är så på landet då jag av en annan person gjorde mig uppmärksam på hur PEA (jag kallar myndighet) i sin bild visar något annat. Därför redigerade jag texten till något jag vet med bestämdhet.

Du har helt rätt i att de få korrigeringarna i text borde in direkt, men jag har inte lyckats.
Är väldigt tacksam för råd hur det går till.
Ett annat alternativ är att jag gör nya inlägg med rätt text .
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp