Expat tvättar bilar i Thailand.

Ja, hur det går för ett rattfyllo är totalt ointressant, i mina ögon kan dom lika gjärna köra ihjäl sig innan dom skadar någon annan.
Så säger som du, hoppas det går bra för mottrafikanterna.

Hej

Det är märkligt att en del tar för givet att alla som dricker en öl till maten är rattfyllon, klassar du trafiken i Frankrike, USA, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland och Danmark som farlig, i dessa länder ses alkohol i måttlig konsumtion lika naturligt som mat?

Själv tror jag som sagt att många Svenskars rädsla och fördömande av alkohol mer beror på Svenskarnas osunda dryckesvanor än den konsumtion som andra länder har.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag har ju jobbat runt om i Europa, Kanada och USA, rest mycket i Asien och ingenstans har jag träffat folk med en inställning till alkohol som liknar den i Sverige, det räcker med att åka över till Danmark så är skillnaden total, i vissa länder förstår dom knappt vad vi menar.

I städer som Paris, Rom, Milano, Frankfurt, München, Stuttgart, Nürnberg, Zürich, Geneve, Wien, Salzburg, Belgrad, Warzava, Moskva, Tallin, Madrid, Lissabon, Bombay, Los Angeles, San Francisco, Detroit, Miami, Phoenix, Montreal, m.fl så har jag själv via jobbet varit med folk på restaurang och krogen och dom har i samtliga fall druckit och kört egen bil, ibland har jag som Svensk frågat om detta med bilkörning och alkohol, dom tittar då på en som om man var ifrån en annan planet, på många platser är både lagar och folks tänk i dessa frågor väldigt olika dom som råder i Sverige, men jag tror även att folk dricker på ett annat sätt än många Svenskar, någon annan förklaring har inte jag, den annorlunda synen är förmodligen även kulturellt grundad.

Mvh isan lover

Nja, synen på starksprit och köra MC i Danmark är rätt så lik den i Sverige om inget har ändrats senaste 2-3 åren. Skillnaden är dock att du kan ta en öl mitt i veckan med barnvagnen i solen utan att någon ringer sociala eller ta 1-2 öl vid maten och köra hem utan att någon höjer på ögonbrynen. Eller så kommer väl jag från den enda släkten i Danmark som dricker öl backvis med öl men ändå inte kör omkring på fyllan. Inte ens vid stora släktmiddagar när folk bodde en kilometer bort så tog någon bilen hem utan den hämtades dagen efter, precis som i Sverige.

Du får det att låta som att hela världen förutom Sverige kör på fyllan från dagen de slutar med nappflaskan och så är inte fallet. Vi är rätt många på forumet som har rest runt i världen och det verkar inte vara många som delar synen att alkohol i trafiken är accepterat.

Lite som vid stenborden i Thailand när det sitter gubbar från Europa, helalkoliserade och alltid anser att ingen annan än just dessa kan köra i Thailand. Att i princip alla har ärr och historier om när de kört av vägen eller krockat på fyllan har givetvis inget med alkoholen att göra, dessa herrar är fenomenala förare.

Du kan ta 1-2 öl i Sverige och köra hem om du nu prompt vill göra detta. Men när du skriver så låter det mer som depåstopp med öl och sprit varannan kilometer och det är något helt annat.

En lista över alkoholgränser i olika länder

Har inte källkontrollerat alla men de jag vet sedan innan stämmer så jag antar att listan stämmer.

Sen att en del är kriminella och kör med en högre promillehalt är väl ingen hemlighet, det finns överallt. Precis som det finns kriminella av alla slag i alla länder.

"En sak som kan vara intressant att känna till är att i Ohio och Kalifornien kan rattfyllerister dömas till att köra med ett obligatoriskt tecken på registreringsskylten på alla hushållets bilar för att visa vad de är dömda för. "

Detta borde införas på fler ställen. Varna andra i trafiken när det kommer en idiot.

Nja, synen på starksprit och köra MC i Danmark är rätt så lik den i Sverige om inget har ändrats senaste 2-3 åren. Skillnaden är dock att du kan ta en öl mitt i veckan med barnvagnen i solen utan att någon ringer sociala eller ta 1-2 öl vid maten och köra hem utan att någon höjer på ögonbrynen. Eller så kommer väl jag från den enda släkten i Danmark som dricker öl backvis med öl men ändå inte kör omkring på fyllan. Inte ens vid stora släktmiddagar när folk bodde en kilometer bort så tog någon bilen hem utan den hämtades dagen efter, precis som i Sverige.

Du får det att låta som att hela världen förutom Sverige kör på fyllan från dagen de slutar med nappflaskan och så är inte fallet. Vi är rätt många på forumet som har rest runt i världen och det verkar inte vara många som delar synen att alkohol i trafiken är accepterat.

Lite som vid stenborden i Thailand när det sitter gubbar från Europa, helalkoliserade och alltid anser att ingen annan än just dessa kan köra i Thailand. Att i princip alla har ärr och historier om när de kört av vägen eller krockat på fyllan har givetvis inget med alkoholen att göra, dessa herrar är fenomenala förare.

Du kan ta 1-2 öl i Sverige och köra hem om du nu prompt vill göra detta. Men när du skriver så låter det mer som depåstopp med öl och sprit varannan kilometer och det är något helt annat.

Hej

Ja jag måste ha en väldig otur när jag är utomlands för min bild stämmer inte alls med din, ändå har jag jobbat 38 år inom flyget, där folk har hårda krav på sig, folk i andra länder dricker ju inte för att bli fulla utan för att ha något gott till maten och vara sociala, så fort man nämner vin, öl eller sprit så verkar många Svenskar ta för givet att det är någon midsommarfylla det handlar om, det finns faktiskt olika sätt att dricka något gott på i goda vänners sällskap.

Mina släktingar och vänner i Danmark dricker inte heller ”backvis” med öl varje dag, men jag har aldrig sett någon av dom ställa bilen för att vi har tagit några öl hemma eller besökt närmaste kro, vi var ju där nu i september och allt fungerade som vanligt, dom skrattar ju åt Svenskar och deras märkliga dryckesvanor där allt går ut på att beställa den starkaste ölen, dricka allt som finns och dricka sig så full som möjligt, en dansk tar ju allmendlig öl och kanske en lille en på 2 cl.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag måste ha en väldig otur när jag är utomlands för min bild stämmer inte alls med din, ändå har jag jobbat 38 år inom flyget, där folk har hårda krav på sig, folk i andra länder dricker ju inte för att bli fulla utan för att ha något gott till maten och vara sociala, så fort man nämner vin, öl eller sprit så verkar många Svenskar ta för givet att det är någon midsommarfylla det handlar om, det finns faktiskt olika sätt att dricka något gott på i goda vänners sällskap.

Mina släktingar och vänner i Danmark dricker inte heller ”backvis” med öl varje dag, men jag har aldrig sett någon av dom ställa bilen för att vi har tagit några öl hemma eller besökt närmaste kro, vi var ju där nu i september och allt fungerade som vanligt, dom skrattar ju åt Svenskar och deras märkliga dryckesvanor där allt går ut på att beställa den starkaste ölen, dricka allt som finns och dricka sig så full som möjligt, en dansk tar ju allmendlig öl och kanske en lille en på 2 cl.

Mvh isan lover

En öl till maten, det kan du ta även i Sverige. Men det stannar också vid en max två öl. Det brukar inte riktigt låta som att det blir en öl till maten när du skriver utan snarare öl och whiskey vid var och varannat stopp. Själv glorifierandet av att dricka vid körningen är det som låter illa.

Hade du skrivit "Vi var ute och käkade och jag tog en Leo till maten" så hade nog inte någon här inne reagerat något större.

Har inte källkontrollerat alla men de jag vet sedan innan stämmer så jag antar att listan stämmer.

Sen att en del är kriminella och kör med en högre promillehalt är väl ingen hemlighet, det finns överallt. Precis som det finns kriminella av alla slag i alla länder.

"En sak som kan vara intressant att känna till är att i Ohio och Kalifornien kan rattfyllerister dömas till att köra med ett obligatoriskt tecken på registreringsskylten på alla hushållets bilar för att visa vad de är dömda för. "

Detta borde införas på fler ställen. Varna andra i trafiken när det kommer en idiot.

Hej

Kunde inte annat än dra på smilbanden när jag läste denna lista med promillegränser, en rad östländer hade 0.0. I promillegräns och Ryssland 0.3, hoppas polisen aldrig tittar på youtube i dessa länder.

Mvh isan lover

En öl till maten, det kan du ta även i Sverige. Men det stannar också vid en max två öl. Det brukar inte riktigt låta som att det blir en öl till maten när du skriver utan snarare öl och whiskey vid var och varannat stopp. Själv glorifierandet av att dricka vid körningen är det som låter illa.

Hade du skrivit "Vi var ute och käkade och jag tog en Leo till maten" så hade nog inte någon här inne reagerat något större.

Hej

Det är nog andra som tänker i dom banorna, själv dricker jag inte sprit alls om jag ska köra bil i vare sig Sverige eller andra länder inklusive Thailand, men jag tar gärna en öl eller två eller kanske några glas vin precis som befolkningen i det land vi kanske befinner oss i då, men på landsbygden i Thailand har jag lite andra regler och där på dom små oskyltade grusvägarna bland risfälten så kan det bli både öl, någon whiskey och gin tonic precis som för andra bybor, men då handlar det om moppe eller Saleng.

Mvh isan lover

Hej

Vi borde åtminstone kunna enas om att vissa länder är överrepresenterade och jag tolkar det inte som någon direkt succé för deras på papperet låga promillenivåer.

Mvh isan lover

Ja vissa länder kontrollerar inte fylla direkt ofta eller alls på vägarna även om gränserna är snäva. När det blir en olycka så brukar det dock vara rätt så stränga straff om föraren var berusad.

Själv tycker jag att det är rätt korkat då vid en olycka är det redan försent men nu tillämpas lagar olika i olika länder. Precis som att stöld och inbrott är olagligt i Sverige men det utreds ej av polisen i normala fall. Gör det inte mer rätt för det.

Något av Baltländerna hade ett O först på regskylten för rattfylleristerna för några år sedan.

Hej

Vi borde åtminstone kunna enas om att vissa länder är överrepresenterade och jag tolkar det inte som någon direkt succé för deras på papperet låga promillenivåer.

Mvh isan lover

Man kanske har valt att sätta noll för att försöka påverka rattfyllona i rätt riktning.

Hej

Mvh isan lover

Mina senaste resor till Thailand så har det varit danskar som har hinkat i sej och blivit odrägligt fulla på planet.

Hej

Det gör det definitivt, dom har ännu inte påverkats alls på något negativt sätt och så är det tänkt att förbli.

Mvh isan lover
IL , tror du nu har sjunkit i förtroende hos de flesta här , detta var väääldigt lågt .. Du skriver "dom har ännu inte påverkats alls på något negativt sätt "
Oj oj ,, förstod att något var kopiöst fel i ditt sätt att resonera

IL , tror du nu har sjunkit i förtroende hos de flesta här , detta var väääldigt lågt .. Du skriver "dom har ännu inte påverkats alls på något negativt sätt "
Oj oj ,, förstod att något var kopiöst fel i ditt sätt att resonera

Hej

Det är mycket möjligt åtminstone bland dom som har fobier gällande öl och vin, detta räknas som livsmedel i stora delar av världen, själv tycker jag att människor i länder som Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal och USA för att nämna några har en mer sund och normal inställning till alkohol i samhället.

Jag är t.o.m så ovanlig och extrem att jag är för att Ica, Coop och andra livsmedelsbutiker borde få sälja öl, vin och sprit även i Sverige, men det är väl som att svära i kyrkan, statliga monopol ska det väl vara när det handlar om något så farligt.
Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
25