Expat tvättar bilar i Thailand.

Hej

Det är mycket möjligt åtminstone bland dom som har fobier gällande öl och vin, detta räknas som livsmedel i stora delar av världen, själv tycker jag att människor i länder som Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal och USA för att nämna några har en mer sund och normal inställning till alkohol i samhället.

Jag är t.o.m så ovanlig och extrem att jag är för att Ica, Coop och andra livsmedelsbutiker borde få sälja öl, vin och sprit även i Sverige, men det är väl som att svära i kyrkan, statliga monopol ska det väl vara när det handlar om något så farligt.
Mvh isan lover
Är även jag , jag är emot förstatligande , men vad fn har det med fyllekörningar att göra ??;)

Vi kan kallt konstatera att det är vetenskapligt bevisat att alkohol, även i små mängder, sätter ner omdömet samt reaktionsförmågan. Jag skulle inte överleva det dåliga samvete jag skulle fått om jag hade skadat / dödat någon i trafiken. Därför gäller inte ens 0,2 promille för min del, det är 0,0.

Vi har förresten 0,2 promille ombord också och än har det inte inträffat att någon har blåst positivt vid oannonserad kontroll. Vi har dessutom ingen alkohol ombord och det finns en anledning till detta.

Är även jag , jag är emot förstatligande , men vad fn har det med fyllekörningar att göra ??;)

Hej

Har du rest runt i Europa och övriga världen borde du ha noterat att dom har en annan inställning till alkohol i andra kulturer, samt att det finns olika sätt att dricka på, det är vi Svenskar som är avvikande och inte övriga länder, i dom andra länderna dricker folk på ett annat sätt än Svenskar som bara verkar ha ett läge, antingen dricker man sig lika full som på midsommar eller så dricker man inte alls, så ser det inte ut i många andra länder, möjligtvis undantaget dom forna öststaterna.

Att en Svensk med sina erfarenheter av alkohol utesluter att folk kan arbeta, köra ett fordon eller gå på ett affärsmöte och föra sig i offentliga sammanhang efter intag av några öl eller glas vin underben dag stämmer ju inte alls med normen i övriga Europa och stora delar av den övriga världen.

I Sverige verkar man tro att folk som tar ett glas öl eller vin till maten tappar all vett och sans samt blir oförmögna till allt, i värsta fall går dom väl hem och misshandlar kärringen och har ijhäl grannarna o.s.v, det finns så mycket negativa tankar hos Svenskar runt ämnet alkohol att man tar sig för pannan och undrar hur det kan ha blivit så här, är det staten eller kyrkan som ligger bakom dom Svenska fobierna i ämnet.

Mvh isan lover

Vi kan kallt konstatera att det är vetenskapligt bevisat att alkohol, även i små mängder, sätter ner omdömet samt reaktionsförmågan. Jag skulle inte överleva det dåliga samvete jag skulle fått om jag hade skadat / dödat någon i trafiken. Därför gäller inte ens 0,2 promille för min del, det är 0,0.

Vi har förresten 0,2 promille ombord också och än har det inte inträffat att någon har blåst positivt vid oannonserad kontroll. Vi har dessutom ingen alkohol ombord och det finns en anledning till detta.

Hej

Absolut och det har jag förståelse för, men även på sjön har länder olika syn på det här med alkohol.

Alkohol har ju helt klart både positiva och negativa effekter, men i mina ögon fokuserar Sverige och många Svenskar ensidigt allt för mycket på dom negativa effekterna, medans man i andra länder ser mer positivt på detta, i Sverige ser vi traditionellt väldigt negativt på alkohol, i andra länder är det en naturlig del av vardagen som berikar och utgör en positiv del av livet.

Själv har jag blivit mer och mer intresserad av goda viner, lär mig mer om dom olika ländernas produktion, gillar vinprovningar, gillar att äta goda ostar och skinkor till goda viner, detta är förmodligen en yrkesskada efter 38 års jobb i olika länder där vin och öl ingår i livet och vardagen på ett mer naturligts sätt än i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Absolut och det har jag förståelse för, men även på sjön har länder olika syn på det här med alkohol.

Alkohol har ju helt klart både positiva och negativa effekter, men i mina ögon fokuserar Sverige och många Svenskar ensidigt allt för mycket på dom negativa effekterna, medans man i andra länder ser mer positivt på detta, i Sverige ser vi traditionellt väldigt negativt på alkohol, i andra länder är det en naturlig del av vardagen som berikar och utgör en positiv del av livet.

Själv har jag blivit mer och mer intresserad av goda viner, lär mig mer om dom olika ländernas produktion, gillar vinprovningar, gillar att äta goda ostar och skinkor till goda viner, detta är förmodligen en yrkesskada efter 38 års jobb i olika länder där vin och öl ingår i livet och vardagen på ett mer naturligts sätt än i Sverige.

Mvh isan lover

Varför skulle man inte kunna gilla öl, vin, whiskey och annat men låta bli att framföra fordon när man är påverkad? Jag gillar öl men jag får inte abstinens av att åka till jobbet utan att dricka...

Spelar ingen roll vilket land du åker till där alkohol nyttjas så står också alkoholen för en stor del av dödsolyckor och svåra olyckor. Kultur påverkar inte din reaktionsförmåga, möjligtvis omdöme om du tror att du återföds imorgon vilket gör döden mindre skrämmande.

Varför skulle man inte kunna gilla öl, vin, whiskey och annat men låta bli att framföra fordon när man är påverkad? Jag gillar öl men jag får inte abstinens av att åka till jobbet utan att dricka...

Spelar ingen roll vilket land du åker till där alkohol nyttjas så står också alkoholen för en stor del av dödsolyckor och svåra olyckor. Kultur påverkar inte din reaktionsförmåga, möjligtvis omdöme om du tror att du återföds imorgon vilket gör döden mindre skrämmande.

Hej

Här tar du upp en i mina ögon avgörande skillnad i hur Svenskar och övriga européer ser på alkohol, du pratar direkt om abstinens och att du inte behöver någon alkohol på jobbet o.s.v, 100 tals miljoner anställda i Europa ser helt annorlunda på detta, för dom är det onaturliga att som Svenskar vänta till helgen och sen dricka upp allt på en gång med fylla och huvudvärk följd märkligt och ologiskt.

I andra länder i Europa dricker man inte mer på helgen alls utan fördelar sitt drickande dagligen under veckan, man är i princip aldrig full på det sätt dom Svenskar verkar sammankoppla med alla former av drickande.

Själv gillar jag mer dom kontinentala vanorna, jag ser det som både positivt och njutningsfullt att käka lunch med en Dansk eller Tysk, trafitionell husmanskost med ett par goda öl sitter fint även mitt på dagen, likaså en lunch i Italien, Spanien eller Portugal med deras lokala specialiteter och några glas lokalt vin under vinrankorna på en bodega eller lantgård.

Likaså i Frankrike, Österrike eller Schweiz där man har precis samma inställning och vanor, öl eller vi dricks även på lunchen till fantastiskt god mat i härlig miljö, men man ser sällan berusade människor som i Sverige.

Att folk i dessa länder sen tar bilen tillbaka till jobbet efter avslutad lunch har jag aldrig hört någon uttala som ett problem i dessa länder, frågan är mer om lunchen var god, vinet eller ölen smakade bra o.s.v, t.o.m tullpersonal, poliser, kontorister och flygande besättningar äter och dricker samma saker.

Så skillnader finns och det är Sverige som avviker ifrån övriga Europa och inte tvärtom.

Mvh isan lover

Hej

Här tar du upp en i mina ögon avgörande skillnad i hur Svenskar och övriga européer ser på alkohol, du pratar direkt om abstinens och att du inte behöver någon alkohol på jobbet o.s.v, 100 tals miljoner anställda i Europa ser helt annorlunda på detta, för dom är det onaturliga att som Svenskar vänta till helgen och sen dricka upp allt på en gång med fylla och huvudvärk följd märkligt och ologiskt.

I andra länder i Europa dricker man inte mer på helgen alls utan fördelar sitt drickande dagligen under veckan, man är i princip aldrig full på det sätt dom Svenskar verkar sammankoppla med alla former av drickande.

Själv gillar jag mer dom kontinentala vanorna, jag ser det som både positivt och njutningsfullt att käka lunch med en Dansk eller Tysk, trafitionell husmanskost med ett par goda öl sitter fint även mitt på dagen, likaså en lunch i Italien, Spanien eller Portugal med deras lokala specialiteter och några glas lokalt vin under vinrankorna på en bodega eller lantgård.

Likaså i Frankrike, Österrike eller Schweiz där man har precis samma inställning och vanor, öl eller vi dricks även på lunchen till fantastiskt god mat i härlig miljö, men man ser sällan berusade människor som i Sverige.

Att folk i dessa länder sen tar bilen tillbaka till jobbet efter avslutad lunch har jag aldrig hört någon uttala som ett problem i dessa länder, frågan är mer om lunchen var god, vinet eller ölen smakade bra o.s.v, t.o.m tullpersonal, poliser, kontorister och flygande besättningar äter och dricker samma saker.

Så skillnader finns och det är Sverige som avviker ifrån övriga Europa och inte tvärtom.

Mvh isan lover

Du verkar undvika poängen att alkohol också är en stor faktor i dessa länders olyckor i trafiken.

Sverige ligger bättre till när det kommer till dödsolyckor i trafiken. I alla fall något vi kan vara stolta över och gärna fortsätta arbetet med att minska dessa.

Du verkar undvika poängen att alkohol också är en stor faktor i dessa länders olyckor i trafiken.

Sverige ligger bättre till när det kommer till dödsolyckor i trafiken. I alla fall något vi kan vara stolta över och gärna fortsätta arbetet med att minska dessa.
Exakt, alkoholen påverkar omdöme mm lika mycket vare sig det är kultur att kröka eller inte. Jag kör inte i något land med alkohol i blodet. Tycker man att det är fel eller försvarar fyllekörningar med att det är kultur är man helt fel ute. Det ståndpunkten kommer jag aldrig någonsin att rucka på.

Hej

Så är det men den Svenska ordningen och redan, hårda styrningen och regleringen av allt och alla har också ett pris i högre självmordsstatistik, psykisk ohälsa, läkemedelskonsumtion, ensamhet och tristess och det mäts inte, jag är inte övertygad om att det totalt sett slutar med ett pluss för Sverige.

Mvh isan lover

Exakt, alkoholen påverkar omdöme mm lika mycket vare sig det är kultur att kröka eller inte. Jag kör inte i något land med alkohol i blodet. Tycker man att det är fel eller försvarar fyllekörningar med att det är kultur är man helt fel ute. Det ståndpunkten kommer jag aldrig någonsin att rucka på.

Hej

Det har framgått tydligt, men det lär inte ändra 100 tals miljoner européers inställning i frågan.
Sverige är och förblir ett unikum som skiljer sig rejält ifrån dom flesta andra europeiska länder i frågor som dessa.

Mvh isan lover

Hej

Så är det men den Svenska ordningen och redan, hårda styrningen och regleringen av allt och alla har också ett pris i högre självmordsstatistik, psykisk ohälsa, läkemedelskonsumtion, ensamhet och tristess och det mäts inte, jag är inte övertygad om att det totalt sett slutar med ett pluss för Sverige.

Mvh isan lover

Tror inte att problemen i Sverige hade löst sig med mer alkohol på vägarna.

Ryssland ligger långt före Sverige vad gäller självmord och där var väl alkohol i trafiken positivt?

Hej

Det har framgått tydligt, men det lär inte ändra 100 tals miljoner européers inställning i frågan.
Sverige är och förblir ett unikum som skiljer sig rejält ifrån dom flesta andra europeiska länder i frågor som dessa.

Mvh isan lover
Ja, det håller jag med om. Ett unikum på ett synnerligen positivt sätt.

Tror inte att problemen i Sverige hade löst sig med mer alkohol på vägarna.

Ryssland ligger långt före Sverige vad gäller självmord och där var väl alkohol i trafiken positivt?

Hej

Ryssland tillhör precis som Sverige det s.k brännvinsbältet och har en historisk tradition av missbruk och hög konsumtion av ren sprit, det är precis raka motsatsen till dom länder i Europa som jag brukar ta upp som exempel.

Enligt mig har vi absolut inget att lära av Ryssland i dessa frågor, dom är ett skräckexempel på hur det inte ska fungera inom många områden och så även gällande denna.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Jag kan svara direkt att i svenska företag i Europa gäller samma regler inom alkohol och droger som i Sverige.
Vi hade i våra terminaler i Tyskland, England, Holland och Italien nolltolerans och det var avsked snabbare än i Sverige.
Bara struntprat att man får dricka måttligt alla dagar i veckan.

Jag kan svara direkt att i svenska företag i Europa gäller samma regler inom alkohol och droger som i Sverige.
Vi hade i våra terminaler i Tyskland, England, Holland och Italien nolltolerans och det var avsked snabbare än i Sverige.

Danska Maersk Tankers har också nolltolerans, gissar att det är samma på containers och off-shore.
Nu är det väl i realiteten inte exakt noll bland många som går iland men få som tar risken att få blåsa rött när man kommer tillbaka. Det är foten direkt om det ger utslag. Tidigare har man ju sett, och varit med på otaliga fyllor ombord och det var knappast bara svenskar som krökade. "Fylle-rakan" kallades de atlantiska överfarterna.
Att Europa är så kontinentalt och fantastiskt kontra Svenskarnas alkoholbruk är väl mest en 20 år gammal "sanning". känns lite svensk småstad i början på 90-talet.

/ SatanG

Hej

Skulle kunna kalla ditt påstående struntprat också om jag ville men den nivån sänker jag mig inte till.

Du drar Svenska förstag som exempel i Europa på att Danskar, Tyskar, Fransmän, Italienare, Spanjorer och Prugiser m.fl inte skulle dricka vin eller öl till maten, ett synnerligen konstigt exempel tycker jag, att Svenska företag kan ha och ofta har samma regler för sin personal i utlandet har väl ingenting att göra med kulturen, traditionerna och begolkningen i dom länder dessa företag är verksamma, det är ju en kultur som dessa Svenska företag tar med sig inom sina koncerner på hemmaplan, det är ju precis ett Svenskt företag jag har jobbat åt bl.a utomlands i 38 år.

Jag själv kunde inte alltid dricka som dom tekniker, chefer och inspektörer jag jobbade ihop med på olika flygplatser varje dag eftersom det inte var tillåtet i mitt företag, men jag såg ju vad mina utländska kollegor drack till maten, men inland hade vi mindre känsliga arbeten, väntan eller bara plockade isär något, då tyckte min Svenska chef att jag skulle vara social med kunderna och ta seden dit jag kom och så gjorde jag under alla år, ofta avslutade vi kvällen på en restaurang eller bar med dom vi jobbade hos och alla utom vi Svensksr körde egen bil eller mc till krogen, vi tog taxi till hotellet.

Att försöka övertyga mig som har jobbat ihop med människor i dessa länder och många andra i 38 år gör mig full i skratt, inse att det finns olika syn på detta inom Europa och övriga världen, Sverige är inte jordens medelpunkt som sätter normer och ramar i andra länder.

Mvh isan lover

Skönt att se att världen bara är svart eller vit:afro:

Och att om man kan försöka missförstå varandra, är det ju givet att det är det man gör.

Och till de som ska säga upp bekantskapen med alla de känner som kanske kört fordon med över 0,0 promille i kroppen, så blir det nog ett ensam liv. För vad jag kan utläsa av diskussionen ovan så finns ju bara helnykter (inga bira alls) eller apfull (räcker med en klunk bira).

Men fortsätt, jag hämtar popcorn:p

Nog bra att ni inte flyttat hit då du hade fått ont om vänner här där majoriteten kör på fyllan.

Hej

Ja så är det allt och ofta handlar det tyvärr inte om några öl eller glas vin heller, det är ju oftast sprit som dricks, dom enda människor som inte kör olika fordon efter att dom har druckit i Thailand är nog helnykterister och dom är lätt räknade i ex.vis vår by och på andra platser också enligt mina erfarenheter, sen har ju busschaufförer och lastbilschaufförer i långfart också skärpt till sig sedan nykterhetskontroller började utföras på dom större vägarna.

Men när polisen själva dricker whiskey och öl på arbetstid och t.o.m vid sina kontroller, kör bil och mc på dagarna onyktra så blir det ju nästan löjeväckande om dom sen ska ha åsikter om andras nykterhet.

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
25