Hej
Här tar du upp en i mina ögon avgörande skillnad i hur Svenskar och övriga européer ser på alkohol, du pratar direkt om abstinens och att du inte behöver någon alkohol på jobbet o.s.v, 100 tals miljoner anställda i Europa ser helt annorlunda på detta, för dom är det onaturliga att som Svenskar vänta till helgen och sen dricka upp allt på en gång med fylla och huvudvärk följd märkligt och ologiskt.
I andra länder i Europa dricker man inte mer på helgen alls utan fördelar sitt drickande dagligen under veckan, man är i princip aldrig full på det sätt dom Svenskar verkar sammankoppla med alla former av drickande.
Själv gillar jag mer dom kontinentala vanorna, jag ser det som både positivt och njutningsfullt att käka lunch med en Dansk eller Tysk, trafitionell husmanskost med ett par goda öl sitter fint även mitt på dagen, likaså en lunch i Italien, Spanien eller Portugal med deras lokala specialiteter och några glas lokalt vin under vinrankorna på en bodega eller lantgård.
Likaså i Frankrike, Österrike eller Schweiz där man har precis samma inställning och vanor, öl eller vi dricks även på lunchen till fantastiskt god mat i härlig miljö, men man ser sällan berusade människor som i Sverige.
Att folk i dessa länder sen tar bilen tillbaka till jobbet efter avslutad lunch har jag aldrig hört någon uttala som ett problem i dessa länder, frågan är mer om lunchen var god, vinet eller ölen smakade bra o.s.v, t.o.m tullpersonal, poliser, kontorister och flygande besättningar äter och dricker samma saker.
Så skillnader finns och det är Sverige som avviker ifrån övriga Europa och inte tvärtom.
Mvh isan lover