Floder i Thailand förgiftade av mineralbrytningar i Myanmar

Tallviking

Forumveteran
1779689390087.webp

71-åriga Somdej Thanakulyakul har fiskat i Mekongfloden sen han var 14 år. Foto: Axel Kronholm/Sveriges Radio

Han fiskar i förgiftade floden: ”Går inte att sälja”​

Publicerad idag · kl 06:00 · 2:13 min
  • Myndigheter i Thailand har varnat invånare att undvika fisk från vissa floder efter att man uppmätt farliga nivåer av tungmetaller.
  • Föroreningarna slår hårt mot den lokala ekonomin när fiskare och jordbrukare får svårt att sälja sina produkter på marknaden.
  • Tungmetallerna kopplas till utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Myanmar.

1779689486555.webp

Där satellitbilder från 2018 visar tät skog, syns 2026 anläggningar som bedöms användas för utvinning av jordartsmetaller. Foto: Planet Labs PBC Montage: Sveriges radio.

Metaller bryts i diktaturen – förgiftar Thailands vatten​

Publicerad idag · kl 06:00 · 2:08 min
  • Utvinningen av sällsynta jordartsmetaller i Myanmar har ökat kraftigt de senaste åren.
  • Ekots kartläggning av gruvorna visar att den miljöfarliga brytningen sker i närheten av floder som rinner in i Thailand, där man nu uppmätt farliga halter av tungmetaller.
  • "De här tungmetallerna kontaminerar sakta vårt kranvatten och maten vi äter", säger Suebsakun Kidnukorn vid Mae Fah Luang University i Chiang Rai.

Hej

Ja det här är ett stort problem som har ökat dom sista åren, sen har vi även föroreningar från guldvaskning där man använder kvicksilver och cyanid för att binda samman dom små guldpartiklarna, allt går sen direkt i vattendragen och hamnar sen i dom större floderna som miljontals människor äter fisk, snäckor, räkor och skaldjur från. Hoppas myndigheterna har lite koll på föroreningarna och kan varna människor längs floderna.

Mvh isan lover

Han gnäller om allt. Inget att bry sig om.
Det är ju inte ovanligt att folk (?) blir bittra när de blir gamla.

On topic: trist att vettet när det gäller att sköta om naturen är kasst. Många oskyldiga som drabbas.
Jo men ett inlägg om föroreningar i Thailand sen blir det vindsnurror och högte skatter i Sverige , det måste vara rekord i dumhet
Sen när nån på pekar det blir det skit inlägg, tusan vad en del måste må dåligt i sitt liv

Jo men ett inlägg om föroreningar i Thailand sen blir det vindsnurror och högte skatter i Sverige , det måste vara rekord i dumhet
Sen när nån på pekar det blir det skit inlägg, tusan vad en del måste må dåligt i sitt liv
Vad tycker du om ditt eget inlägg då? Är det enligt ämnet? Tänk på den.......:monkey:

On topic: Sluta kasta tungmetaller i floder.

Sade han som sprider politik i var och varannan tråd. Kasta sten i glashus fick just en ny #1 :laugh2:
Hej

Det handlar mig veterligen oftast om att jag råkar svara på någon annan politiska inlägg utan att kolla ämnet för tråden, sen brukar jag ganska ofta påpeka vad ämnet för tråden är och att jag därför avstår från att svara, men helt oskyldig är jag absolut inte.

Men det är nog lite tråkigt att svensk politik dyker upp lite överallt och numera även i dom helt Thailändska trådarna som absolut inte har någon som helst koppling till svensk politik.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar mig veterligen oftast om att jag råkar svara på någon annan politiska inlägg utan att kolla ämnet för tråden, sen brukar jag ganska ofta påpeka vad ämnet för tråden är och att jag därför avstår från att svara, men helt oskyldig är jag absolut inte.

Men det är nog lite tråkigt att svensk politik dyker upp lite överallt och numera även i dom helt Thailändska trådarna som absolut inte har någon som helst koppling till svensk politik.

Mvh isan lover
Innan du blev medlem fanns inte någon svensk politik alls här.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp