Pattaya har drabbats av dom värsta översvämningarna på decennier.

Tog dessa foton nyss.

Den här vägen ut till fälten cementgjöt de cirka 150 meter för 4-5 år sedan och jag frågade varför, jo det ska den ska cemeteras till nästa by, den byn ligger cirka 5 kilometer bort så det tar nog lång tid innan vägen är färdig dit. De målades även mittsträck och sidolinjer som nu är överväxta. Det verka inte finnas några gränser när det gäller dumheter och slöseri med pengar, det finns vägar i byn som inte är cementerade och som borde fixas först. Byrådet sköts nog från barndaghemmet här.

IMG_0058.JPG
IMG_0057.JPG
Hej

Detta har jag reagerat på också men förklaringen är att det tydligen är olika kassor, till vägar i byn får man en viss summa till varje år och då gör man en liten bit väg där, men när det gäller vägar mellan byar så är det andra pengar ifrån en annan kassa, men man gör på samma vis där och gör en bit i taget.

Men är det någon politiker eller lokal pamp som har jordbruksmark eller hus och använder en byväg på landet så kan hela vägsträckan gjutas på en gång, det har vi exempel på i närområdet.

Sen försvinner ju alltid en del pengar i kortuption, det påverkar ju också takten i utbyggnaden.

Mvh isan lover

Hej

Detta har jag reagerat på också men förklaringen är att det tydligen är olika kassor, till vägar i byn får man en viss summa till varje år och då gör man en liten bit väg där, men när det gäller vägar mellan byar så är det andra pengar ifrån en annan kassa, men man gör på samma vis där och gör en bit i taget.

Men är det någon politiker eller lokal pamp som har jordbruksmark eller hus och använder en byväg på landet så kan hela vägsträckan gjutas på en gång, det har vi exempel på i närområdet.

Sen försvinner ju alltid en del pengar i kortuption, det påverkar ju också takten i utbyggnaden.

Mvh isan lover
De borde ordna till sådant här först innan de börjar med något nytt.

IMG_1013.JPG
IMG_1014.JPG
IMG_1015.JPG

De borde ordna till sådant här först innan de börjar med något nytt.

IMG_1013.JPG
IMG_1014.JPG
IMG_1015.JPG
Hej

Håller med och sånt här ser man nästan överallt i Isaan, själv stör jag mig mest på att locken till dagvattendräneringarna är trasiga eller helt enkelt saknas, ibland sticker man ned en gren eller något för att varna trafikanter. Ibland saknas det lovk på samma plats i flera år.

När det fattas så lite av vägen som du visar på dina bilder är det ju otroligt att man inte gjorde helt färdigt.

Mvh isan lover

Det här fotot taget idag och rätt normalt vattenstånd under regnperioden.

IMG_0070.JPG

Men så här var det för 4-5 år sedan då det regnade väldigt mycket, vattnet gick ända upp till underkant fönstren när det var som högst.

IMG_2453.JPG
Hej

Ja det är enormt stor skillnad på vattennivån mellan torrtid och regntid, vill minnas att det kan skilja 10-12 m i Nong Khai.

Mvh isan lover

Det vet man ju inte, översvämningen kanske blev när överfyllda dammar öppnades upp och floderna i Thailand inte han med att ta emot vattnet.
Om du jämför bilderna och sedan ser på vad som hänt mellan de här togs
ett antal dammar har färdigställts under tiden. Betydligt mindre vatten på den senare bilden.

Om du jämför bilderna och sedan ser på vad som hänt mellan de här togs
ett antal dammar har färdigställts under tiden. Betydligt mindre vatten på den senare bilden.
Jo jag ser att det är betydligt mindre vatten på bilden jag tog igår men vad som hänt med dammar och annat under 4-5 år vet jag inte men det har inte regnat så mycket som de gjorde när översvämningen var.

Jo jag ser att det är betydligt mindre vatten på bilden jag tog igår men vad som hänt med dammar och annat under 4-5 år vet jag inte men det har inte regnat så mycket som de gjorde när översvämningen var.
Kan jag nog hålla med om när jag tänker på artiklar som jag sett där det uttryckts bekymmer om att vattnet skall räcka till för bevattning.
Sedan så har dammarna i sig en reglerande effekt.

Kan jag nog hålla med om när jag tänker på artiklar som jag sett där det uttryckts bekymmer om att vattnet skall räcka till för bevattning.
Sedan så har dammarna i sig en reglerande effekt.
Hej

Om man skulle använda dammarna uppströms till att reglera vattennivåerna nedströms så skulle det mycket väl kunna fungera så, men nu handlar det ju om att i första hand samla vatten i dammarna för att producera el.

Det leder hittills till att man släpper ut för lite vatten ur dammarna under torrtiden vilket sänker vattennivåerna nedströms till lägre nivåer än någonsin tidigare, under regntiden kan det bli tvärtom så att dammarna blir överfulla och att man då tvingas släppa ut mer vatten än vad man borde, då kan vattnet stiga rejält nedströms.

Mvh isan lover

Se hur det blir inatt, jäkla regnoväder som drog in oförberett, och vindbyarna nog dom starkaste jag upplevt här dånade i huset ett tag och träden såg precis ut som dom höll.
Vinden har stoppat men småregnar fortfarande, när det var som värst rann det nedför ytterväggarna, nu börjar öka igen, får se.

Hej

Om man skulle använda dammarna uppströms till att reglera vattennivåerna nedströms så skulle det mycket väl kunna fungera så, men nu handlar det ju om att i första hand samla vatten i dammarna för att producera el.

Det leder hittills till att man släpper ut för lite vatten ur dammarna under torrtiden vilket sänker vattennivåerna nedströms till lägre nivåer än någonsin tidigare, under regntiden kan det bli tvärtom så att dammarna blir överfulla och att man då tvingas släppa ut mer vatten än vad man borde, då kan vattnet stiga rejält nedströms.

Mvh isan lover
Det kan bli så om de som administrerar skötseln av dammarna inta har framförhållning.
Troligaste scenariet kan nog bli att högvattnet blir något senare och ev. lägre än utan dammarna.
Skall nog mycket till att de inte har så dålig koll på förväntade regnmängder att de måste paniköppna luckorna.

Det kan bli så om de som administrerar skötseln av dammarna inta har framförhållning.
Troligaste scenariet kan nog bli att högvattnet blir något senare och ev. lägre än utan dammarna.
Skall nog mycket till att de inte har så dålig koll på förväntade regnmängder att de måste paniköppna luckorna.
Dom dammarna påverkar inte Pattaya, Bangkok kanske men inte Pattaya..

Dom dammarna påverkar inte Pattaya, Bangkok kanske men inte Pattaya..
Har du rätt i. Senaste stora översvämningen i Bangkok hade visst ett samband med ett dammbrott.
Vi i Sverige skall nog inte slå oss för bröstet när det gäller skötseln av dammar. minns ett som tvingade kraftverken nedströms att köra på högtryck i så hög grad att det blev det årets största elproduktion i Sverige per dag. Har för mig att exporten av el då täckte de mesta av skadorna.

Hej

Hittills har det väl varit olika problem, dels när dammarna ska fyllas och utflödet i princip upphör tillfälligt, sen är det ju när man har sparat vatten i dammarna uppströms så att dom nästan är fulla och man sedan drabbas av kraftig nederbörd, för att hindra dammarna att översvämmas släpper man ut vatten mer eller mindre okontrollera, det kan ju få följder nedströms. Sen verkar man släppa ut så lite vatten under torrtiden att ex.vis Mekongfloden blir ofarbar och nästintill torrlagd.

Men länderna i regionen försöker få till ett samarbete med Kina om dammarna uppströms, det är nog nödvändigt om det ska fungera för alla berörda länder.

Mvh isan lover

Hej

Hittills har det väl varit olika problem, dels när dammarna ska fyllas och utflödet i princip upphör tillfälligt, sen är det ju när man har sparat vatten i dammarna uppströms så att dom nästan är fulla och man sedan drabbas av kraftig nederbörd, för att hindra dammarna att översvämmas släpper man ut vatten mer eller mindre okontrollera, det kan ju få följder nedströms. Sen verkar man släppa ut så lite vatten under torrtiden att ex.vis Mekongfloden blir ofarbar och nästintill torrlagd.

Men länderna i regionen försöker få till ett samarbete med Kina om dammarna uppströms, det är nog nödvändigt om det ska fungera för alla berörda länder.

Mvh isan lover
en meterkubik vatten på vatten som faller typ 50 meter generar många kilowatt som Kina har ont om så samarbete lär nog vänta och dammarna måste ju ha så mycket vatten som möjligt hela tiden för fallhöjd och effektivitet.

Hej

Mvh isan lover
Konstigt att det skall vara så svårt att ha koll på vad som förväntas två veckor framåt. lokalt i en by förstår jag. men en hel region ofattbart. Men torrår är det nog svårare att parera. De senaste åren så har flera dammar börjat fyllas så där finns en delförklaring till de senaste lågvattnen.
Tyvärr så är människan så funtad att bara sätta igång när det förklaras att det är en vinst för det eller det blir en kostnad för att låta bli.
känns det igen från andra sammanhang.

en meterkubik vatten på vatten som faller typ 50 meter generar många kilowatt som Kina har ont om så samarbete lär nog vänta och dammarna måste ju ha så mycket vatten som möjligt hela tiden för fallhöjd och effektivitet.
Nja har för mig att de behöver ha en viss mängd vatten för att balansera olika behov. Även för mindre tillrinning.
I Sverige så har kraftbolagens balansering med vattenkraft lett till en så bra grogrund för översämningsmyggor. I stället för bara en månads bra förhållanden så har de fått hela sommaren blivit ett paradis för de här boplatssabotörerna. hög och lågvatten flera gånger i veckan är drömmen för en översvämningsmygga.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp