Pattaya har drabbats av dom värsta översvämningarna på decennier.

en meterkubik vatten på vatten som faller typ 50 meter generar många kilowatt som Kina har ont om så samarbete lär nog vänta och dammarna måste ju ha så mycket vatten som möjligt hela tiden för fallhöjd och effektivitet.
Samma har ju skett i Sverige under vårsmältningen, nederbörd man inte räknat med och fått släppt vilket skapat översvämningar.
Året innan corona här nere, så släppte man men sen blev det torka, var sån torka så hela vattenresrevoaren till Pattaya var uttorkad och man fick leda vatten från andra ställen och dom stängde av viss tid under dagen, därför kan skall ha tank.
Sjön rjnt pattata var ju nästan barmark, visat foton på det innan här.

Samma har ju skett i Sverige under vårsmältningen, nederbörd man inte räknat med och fått släppt vilket skapat översvämningar.
Året innan corona här nere, så släppte man men sen blev det torka, var sån torka så hela vattenresrevoaren till Pattaya var uttorkad och man fick leda vatten från andra ställen och dom stängde av viss tid under dagen, därför kan skall ha tank.
Hej

Även Vänern tappas ju ibland vid höga nivåer, då står dammluckor öppna dygnet runt till den grad att man oroar sig för ras nedströms i Götaälvdalen, det är inte helt lätt att reglera vatten i sjöar, dammar och älvar på ett sånt sätt att alla blir nöjda och problem undviks.

Mvh isan lover

Såg en granne i Bangsare ha två tankar av metall 3-4 meter upp. låter lockande för min del.

Hej

Detta har jag reagerat på också men förklaringen är att det tydligen är olika kassor, till vägar i byn får man en viss summa till varje år och då gör man en liten bit väg där, men när det gäller vägar mellan byar så är det andra pengar ifrån en annan kassa, men man gör på samma vis där och gör en bit i taget.

Men är det någon politiker eller lokal pamp som har jordbruksmark eller hus och använder en byväg på landet så kan hela vägsträckan gjutas på en gång, det har vi exempel på i närområdet.

Sen försvinner ju alltid en del pengar i kortuption, det påverkar ju också takten i utbyggnaden.

Mvh isan lover
För att inte tala om hur länge vägen kommer att hålla med tanke på de överlämnade bruna kuverten för att få kontraktet. Tjockare kuvert, mindre asfalt = 1års hållbarhet på vägen....

För att inte tala om hur länge vägen kommer att hålla med tanke på de överlämnade bruna kuverten för att få kontraktet. Tjockare kuvert, mindre asfalt = 1års hållbarhet på vägen....
Hej

Det är också ett problem, alla förstår ju redan när betongvägar gjuts eller asfalt läggs att det inte kommer att hålla länge, ofta blir vägen t.o.m sämre än den var innan efter ett par år, en grusväg kan man ju skrapa, men hur gör man med potthål i en betong eller asfalterad väg som ingen har pengar till att underhålla.

Mvh isan lover

Hej

Det är också ett problem, alla förstår ju redan när betongvägar gjuts eller asfalt läggs att det inte kommer att hålla länge, ofta blir vägen t.o.m sämre än den var innan efter ett par år, en grusväg kan man ju skrapa, men hur gör man med potthål i en betong eller asfalterad väg som ingen har pengar till att underhålla.

Mvh isan lover
Oftast kastar man i några skoffer cement eller asfalt dock utan att padda lagningen, resultat, från potthål till puckelpist, skillnaden är minimal

Oftast kastar man i några skoffer cement eller asfalt dock utan att padda lagningen, resultat, från potthål till puckelpist, skillnaden är minimal
Med undantag tycker jag vägunderhållningen blivit riktigt bra i Thailand dom sista åren.
Jag kör ju mycket bil och kört längst ner i sydväst, sydöst, norr och tycker det är riktigt bra vägar nu.
Här i Pattaya har jag bara en väg att klaga på.

Gen tänka mig att det behövs någon form av energi för att fylla tankarna. Inte säkert att regnvattnet räcker till .
Det är inte stenålder här, även om vissa tror det, det finns statlig vattenledning.
Ute i byarna dock brunnar fortsatt.
Vi har statlig till oss och en markstående tank., inte råkat ut för än att vi fått både strömavbrott och vattnet avstängt samtidigt.

Efter vad jag vet idag så skulle jag inte heller doppa fötterna i det där skitvattnet, fick streptokocker i ett ben efter att ha vadat i ett översvämat Pattaya dagen innan jag skulle resa till Sverige. Det blev akuten dagen efter jag kommit hem, 41,2 graders feber, beninfektion och en vecka på lasarettet med dropp, hade ett litet sår på benet.
Ben är fortfarande missfärgat efter att det var ett sår från ankeln till knät.

IMG_0032.JPG

Hittade foton idag när jag tittade på gamla cd-skivor hur det kan gå om man går i översvämningar på gatorna i Pattaya.

Suddiga foton men det får ni leva med.

DSC00072.JPG
DSC00073.JPG
DSC00074.JPG
DSC00075.JPG
DSC00076.JPG
DSC00077.JPG

DSC00072.JPG

DSC00073.JPG

DSC00074.JPG

DSC00075.JPG

DSC00076.JPG