Pattaya har drabbats av dom värsta översvämningarna på decennier.

Här har avloppsfixarna fått riktigt hjärnsläpp.
Från byns utkant har de lagt 150-200 meter cementrör på marken ut mot fälten och på den sträckan har de satt 15-20 dagvattenbrunnar men för att vattnet ska rinna i brunnarna så måste vattennivån stiga cirka 1,5 meter först men då är ju cementrören redan vattenfyllda. Jag har bott här i 7 år i ett sträck nu och har varit här mycket innan dess. skulle nog kunna skriva en bok om alla tokigheter jag sett.

112.JPG
111.JPG
113.JPG

Från byns utkant har de lagt 150-200 meter cementrör på marken ut mot fälten och på den sträckan har de satt 15-20 dagvattenbrunnar men för att vattnet ska rinna i brunnarna så måste vattennivån stiga cirka 1,5 meter först men då är ju cementrören redan vattenfyllda. Jag har bott här i 7 år i ett sträck nu och har varit här mycket innan dess. skulle nog kunna skriva en bok om alla tokigheter jag sett.

112.JPG
111.JPG
113.JPG
Hej

Det ser likadant ut på vägarna runt vår by, under regntiden kan man fiska och bada längs vägarna.

Mvh isan lover

112.JPG
111.JPG
113.JPG
Ser ut som de bevattningssystem som används i Kanchanaburi, man leder in vatten från en flod i rören och sätter ner en pump sen man lyft av locket.

112.JPG
111.JPG
113.JPG
Visar tydligare bild som jag hittade i arkivet, så här ser det ut på båda sidor om vägen.

IMG_2810.JPG

En fundering bara. Vill dom inte ha vattnet kvar på åkrarna och samla det i utgrävda dammar och sedan kunna pumpa vatten dit det behövs?
Jo det vill ju ha vatten till åkrarna men inte hur mycket som helst och att kunna bevattna själv med vatten från dammar vore idealiskt men jag fattar inte varför de satt dagvattenbrunnar som bilden visar där avrinningen är cirka 1,5 meter över marknivån och brunnarna är så tätt.

Jo det vill ju ha vatten till åkrarna men inte hur mycket som helst och att kunna bevattna själv med vatten från dammar vore idealiskt men jag fattar inte varför de satt dagvattenbrunnar som bilden visar där avrinningen är cirka 1,5 meter över marknivån och brunnarna är så tätt.
Hej

Vi har som sagt exakt likadana konstruktioner mellan vår by och nästa, jag har aldrig sett dom användas till något, det skulle inte kunna vara så att man någon gång hade planer på att bredda vägen, men att pengarna tog slut?

Mvh isan lovet

Hej

Vi har som sagt exakt likadana konstruktioner mellan vår by och nästa, jag har aldrig sett dom användas till något, det skulle inte kunna vara så att man någon gång hade planer på att bredda vägen, men att pengarna tog slut?

Mvh isan lovet
Kan det inte vara så enkelt att maxnivån man vill ha vid risodling, odla ris är ju blött? I Pechabun hade dom pumpar och koppla på för att föra vattnet vidare till annan åkermark när det blev för mycket.
Men dom var och är ju mycket framåt när man jämför med Isaan, i Petchabun är det mer modernt men tror det beror på att dom är omringade av bergskedjor och har bra tillgång till vatten året runt.

Hej

Mvh isan lovet
Jo så kan de ha tänkt men det finns ju ingen anledning bredda vägen in till byn, en sträcka på 2 kilometer och innan den breddas så hinner nog rör bytas minst en gång till, nä tänka är inte deras starka sida men de är jäkligt duktiga på att slösa bort pengar på dumheter.

Kan det inte vara så enkelt att maxnivån man vill ha vid risodling, odla ris är ju blött? I Pechabun hade dom pumpar och koppla på för att föra vattnet vidare till annan åkermark när det blev för mycket.
Men dom var och är ju mycket framåt när man jämför med Isaan, i Petchabun är det mer modernt men tror det beror på att dom är omringade av bergskedjor och har bra tillgång till vatten året runt.
Hej

Möjligtvis för att leda vatten till andra platser där man är i behov av vatten, på den plats rören är dragna på bilden går det ju inte att odla någonting under regntiden eftersom marken hamnar under 1.5 m vatten.

Mvh isan lover

Jo så kan de ha tänkt men det finns ju ingen anledning bredda vägen in till byn, en sträcka på 2 kilometer och innan den breddas så hinner nog rör bytas minst en gång till, nä tänka är inte deras starka sida men de är jäkligt duktiga på att slösa bort pengar på dumheter.
Hej

Ibland blir man ju i ett område tilldelade pengar för projekt som man har tagit beslut om centralt, då kan ju märkliga saker inträffa.

Mvh isan lover

Hej

Ibland blir man ju i ett område tilldelade pengar för projekt som man har tagit beslut om centralt, då kan ju märkliga saker inträffa.

Mvh isan lover
Tog dessa foton nyss.

Den här vägen ut till fälten cementgjöt de cirka 150 meter för 4-5 år sedan och jag frågade varför, jo det ska den ska cemeteras till nästa by, den byn ligger cirka 5 kilometer bort så det tar nog lång tid innan vägen är färdig dit. De målades även mittsträck och sidolinjer som nu är överväxta. Det verka inte finnas några gränser när det gäller dumheter och slöseri med pengar, det finns vägar i byn som inte är cementerade och som borde fixas först. Byrådet sköts nog från barndaghemmet här.

IMG_0058.JPG
IMG_0057.JPG

Hej

Mvh isan lover
Här kan jag säga att saker händer, syd gående riktning by passen så grävs det och jobbas rejält.
Pattaya thai var uppgrävd men blivit igenlaggd nu.
Här i Pattaya pågår ett enorm infrastruktur projekt, men guvernören har sagt att bli inte färdig innan 2023.
Samtidigt som det grävs upp, så kommer gnället att vägarna inte funkar.
Kan inte göra alla nöjda själv är jag positiv ser utvecklingen och förstår att man kan inte ändra på en dag.....

Dom har precis lagt grunden för snabbtåget till Bangkok 500m från oss så är på G.
Sen ett jävla gnällande, om jag som företag fått ett stort uppdrag så kan du inte räkna med att det är genomfört imorrn, dock verka många idioter tro det...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp