För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Om invandraren flyttar ex till gnosjöandans distrikt finns det ju fabriksjobb att få, men vill inte invandraren flytta dit så behöver ju hen inte det och då kan invandraren hunnit bli pensionär innan hen hittar ett jobb och slipper då jobba och betala skatt som är meningen att hen ska göra för att hens barn ska få fri tillgång till skola,dagis, fritids mm.

Om invandraren flyttar ex till gnosjöandans distrikt finns det ju fabriksjobb att få, men vill inte invandraren flytta dit så behöver ju hen inte det och då kan invandraren hunnit bli pensionär innan hen hittar ett jobb och slipper då jobba och betala skatt som är meningen att hen ska göra för att hens barn ska få fri tillgång till skola,dagis, fritids mm.

Varför tror du att invandrare skulle vara annorlunda än svenskar, det finns väl ingen som gillar att vara arbetslös!
Eller känner du någon? De jag känner som varit arbetslösa lider av det, inklusive invandrare.

Varför skulle det vara korkat, det finns två sätt att tillföra huvuden i ett land. Antingen via barnafödande eller via invandring. Ett barn tar i bästa fall 20 år innan det blir produktivt, en vuxen invandrare i sämsta fall 10 år men snittet ligger förmodligen långt under 5 år. Kostnaderna står ju i relation till tiden det tar.

Enligt http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Arbetsloshet-utrikes-fodda/

"Arbetslösheten är högst bland lågutbildade och personer som nyligen kommit till Sverige. Arbetslösheten sjunker sedan ju längre personerna varit i landet. Bland personer med förgymnasial utbildning är det först efter 30 år i Sverige som arbetslösheten sjunkit till samma nivå som för inrikes födda. Att arbetslösheten sjunker när vistelsetiden ökar beror både på att kopplingarna till arbetsmarknaden stärks, men också på att fler av de som kom till Sverige som barn blivit vuxna och då ingår i statistiken. De som kom hit i unga åldrar har ofta genomgått hela, eller delar av, sin utbildning i det svenska skolsystemet vilket kan underlätta etableringen på arbetsmarknaden."

Och jag känner många invandrare som inte vill jobba. Får man allt gratis varför jobba?

Och jag känner många invandrare som inte vill jobba. Får man allt gratis varför jobba?

Dessbättre lever vi med olika perspektiv och då menar jag inte Thailand, jag är i Sverige några månader om året.
I mitt umgänge existerar inte tanken på att inte försörja sig oavsett var man är född.

Senast redigerad av en moderator:
Rätt kul att höra hur folk ljuger för sig själv, och sprider skiten till alla andra, jag tänker på att 7 av 10 invandrare jobbar..... Ett sådant påstående är för jävla sjukt och borde förbjudas.....

Mycket är sagt i detta ämne och de känns som mission impossible att lösa (iaf här på forumet).

En reflektion bara: Om ni går in på ett vårdhem idag så är det inte längre Vera, Gun, Margit & Svea som arbetar där och det är definitivt inte Sven, Gösta & Anders. Dom har bytts ut mot Amal, Mustafa, Rin, Mariola Mfl. Många är i 25-50 årsåldern och snackar ”knackig” svenska men dom är glada att ha ett arbete och att dom kommit in i samhället och att dom bidrar.
För alla er som är så emot denna invandring ta en funderare nu för de är dessa människor som kommer att tvätta era/våra arslen en vacker dag framöver pga att Vera, Gun, Margit, Svea & Sven inte över huvud taget vill !

Och visst, det finns en hel del som har långt till ett arbete och en del också som inte har för avsikt att börja jobba men det finns många av dessa som redan har utbildat sig tex vård/undersköterska och dom klarar sig själv, sin familj lika bra som oss ”vanliga”.

En del här väljer att se allt i svart och kör på den linjen och ser inte minsta ljusglimt och några väljer att se de i ljusa färger och är salig på den tron. Själv ser jag nog det nån stans mitt emellan ock kan tycka att båda sidor har rätt ibland och fel ibland.

Rätt kul att höra hur folk ljuger för sig själv, och sprider skiten till alla andra, jag tänker på att 7 av 10 invandrare jobbar..... Ett sådant påstående är för jävla sjukt och borde förbjudas.....
Om du nu skall påstå att migrationsinfos uppgifter är falska får du ju komma med de korrekta uppgifterna

Migrationsinfo;
"År 2016 låg utrikesföddas sysselsättning på 68,4 procent, jämfört med 84,8 procent bland inrikesfödda"
https://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/

Det var bara ett exempel för att bekräfta att det inte rör sig om små belopp. Som jag skrev förut är den ekonomin så pass komplicerad att inte ens ekonomerna är överens om sista raden.

Symptomatisk för dem som klagar på utgifterna är dock att de bara pekar på utgifterna, aldrig ett ord om intäkter. Alla dessa kostnader genererar också nya jobb och sänker därmed arbetslösheten. Det finns också ett behov av mer folk som kan försörja den åldrande befolkningen, vi föder för få barn.

Om vi nu lägger en årsbudget fördelat över några år på att tillfredställa det behovet så är det ingen katastrof. Det motsvarar väl ungefär vad en familj lägger på en ny bil med en livslängd på i bästa fall 20 år.

Pensionsmyndighetens egen utredning visar att enbart av de som kom 2015 och får stanna kommer urholka skattesystemet med ett underskott på 800,000 kr/utomeuropeisk medborgare även om man räknar bort mottagningskostnaderna. Dvs det är nog en "hjälp" som de flesta svenska pensionärer helst skulle klara sig utan.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...nsionssystemet-men-ger-lagre-pensionsokningar

Fram till mitten på 80-talet var invandringen en tillgång för Sverige, sedan dess en brantare och brantare nedförsbacke vad det gäller kurvan för intäkter vs kostnader. Sysselsättningsgraden ligger f.ö. inom samma grupp på runt 50% när det behövs 72% för ett balansläge vad det gäller ekonomin. Alltså att importera arbetslöshet för att hjälpa en åldrande befolkning är ungefär lika klokt som att pissa på sig när man fryser.

/ SatanG

Om du nu skall påstå att migrationsinfos uppgifter är falska får du ju komma med de korrekta uppgifterna

Migrationsinfo;
"År 2016 låg utrikesföddas sysselsättning på 68,4 procent, jämfört med 84,8 procent bland inrikesfödda"
Ja sysselsättning är väl det rätta ordet? Inte fan , inte ens du, tror väl på att 7 av 10 jobbar? I så fall måste du nog sätta dig ned och tänka efter. Detta du far efter är inte enbart arbetsuppgifter det är en siffra som visar hur många per 10 st invandrare som man har fixat sysselsättning till.
Att ha sysselsättning i Sverige är jag nog lite dålig att spalta upp, men visst kan man sätta in lite olika saker under den rubriken;
a - Om man lovar gå till skolan
b - Man lovar gå på kurser,
c - Man har ett riktigt jobb
d - + ?
e - + ?
o.s.v.

och sedan tillkommer alla dessa låtsasprylar där man "sysselsätter" folk, men som är helt falska, bara ett sätt att snygga till statistiken och rädda sina egna jobb inget annat.

Kanske du skulle ta dig utanför din s.k. umgängeskrets till något bostadsområde på dagtid, så kan du nog hitta ALLA 10 tror jag i dessa lägenheter.... Men vi kan väl hoppas Mackes att det löser sig med alla dessa invällare, så vi kan få ordning på Sverige efter denna jäkla katastrof...

Ja sysselsättning är väl det rätta ordet? Inte fan , inte ens du, tror väl på att 7 av 10 jobbar? I så fall måste du nog sätta dig ned och tänka efter. Detta du far efter är inte enbart arbetsuppgifter det är en siffra som visar hur många per 10 st invandrare som man har fixat sysselsättning till.
Att ha sysselsättning i Sverige är jag nog lite dålig att spalta upp, men visst kan man sätta in lite olika saker under den rubriken;
a - Om man lovar gå till skolan
b - Man lovar gå på kurser,
c - Man har ett riktigt jobb
d - + ?
e - + ?
o.s.v.

och sedan tillkommer alla dessa låtsasprylar där man "sysselsätter" folk, men som är helt falska, bara ett sätt att snygga till statistiken och rädda sina egna jobb inget annat.

Kanske du skulle ta dig utanför din s.k. umgängeskrets till något bostadsområde på dagtid, så kan du nog hitta ALLA 10 tror jag i dessa lägenheter.... Men vi kan väl hoppas Mackes att det löser sig med alla dessa invällare, så vi kan få ordning på Sverige efter denna jäkla katastrof...

Det var inte fler åsikter jag bad om, jag bad om att du skulle belägga dina uppgifter om att jag och migrationsinfo ljuger med fakta.

Det är trots allt en ganska allvarlig anklagelse så jag förutsätter att du har annat än personliga funderingar att komma med.

Det var inte fler åsikter jag bad om, jag bad om att du skulle belägga dina uppgifter om att jag och migrationsinfo ljuger med fakta.

Det är trots allt en ganska allvarlig anklagelse så jag förutsätter att du har annat än personliga funderingar att komma med.
Du vill ju inte ens själv ju, tänka efter ett dyft, och läser endast länkar.. Så jag orkar inte med dig mer nu mackes, och ditt eviga tjafs om denna invandring som fullständigt för oss alla (utom dig då)... är en stor katastrof...

Dessbättre lever vi med olika perspektiv och då menar jag inte Thailand, jag är i Sverige några månader om året.
I mitt umgänge existerar inte tanken på att inte försörja sig oavsett var man är född.

Inte i mitt umgänge heller men jag sa att jag känner.

Migrationsinfo;

Ja räknar man med invandringen från de andra nordiska länderna och Europa stämmer det säkert men det är ju knappast denna invandring som många svenskar ser som ett problem.
"När SCB räknar korrekt och anger andelen av arbetsför ålder som arbetar blir det tydligt att situationen är katastrofalt. Bara 57 procent av alla invandrare och 51 procent av utomeuropeiska invandrare i arbetsför ålder förvärvsarbetar. Motsvarande siffra är 82 procent för svenskfödda. I gruppen svenskfödda ingår ändå andra generationens invandrare." Detta var 2013, dvs det är ännu sämre idag.
http://tino.us/2013/12/skakande-ny-rapport-fran-scb-om-integration/
Sysselsättningsgranden bland utomeuropeiska medborgare har inte minskat utan ökat de senaste 30 åren, utanförskapsområdena i Sverige har även de kraftigt ökat
Vad det gäller sysselsättningsgapet mellan svenskar och ovanstående grupp ligger Sverige på en icke smickrande sistaplats, dvs störst gap av ALLA OECD-länder så vad menar du det är för problem som löser sig med tiden?

/ SatanG

Siffran 68,4% stämmer säkert då man räknar in alla som är födda utanför Sverige. Skulle man titta på de som kommit hit de senaste 10 åren så ser vi andra siffror. Tittar man sen på fast anställning som betalar skatt kommer siffran sjunka. Finns den statistiken?

Eftersom ingen annan kan komma med fakta så lägger jag ner denna diskussionen nu.

Inte på grund av att jag inte "orkar" som någon skrev utan för att vi tröttar ut alla som inte vill diskutera detta och fördärvar ett annars bra forum.

Ja det efterfrågas hela tiden referenser, alla bara anklagar varandra för att inte bifoga referenser och visa på fakta men jag har inte sett någon göra det mer än jag, i alla fall några länkar gav jag.

Om de sen är riktiga och adekvata är ju svårt att veta, som sagts här ingen kan antagligen ta fram någon exakt kostnad för något då det antagligen är helt omöjligt eftersom det är så många parametrar som skall tas med över än väldigt lång tid, det kan bli + och det kan bli - och inte ens politikerna kan överskåda detta och som många gånger är svåra att förutsäga, utan det är bara procent hit och procent dit som presenteras här, tagna från någonstans som ingen vet var de kommer ifrån och var ni får alla % ifrån.

För min del blir bara den här diskussionen pajkastning och värdelösa % och man blir ju inte mer klok av det än innan, utan här är det ju två läger, för och emot invandring och de två kommer aldrig att mötas, så ganska meningslös diskussion.

Spelar nog ingen roll förresten även om det gick att presentera exakta och riktigt korrekta siffror, skulle det inte övertyga någon eftersom hela denna diskussion enkom handlar om värdegrunder, ideologier, ståndpunkter och synsätt och inte om kostnader, pengar eller annat ekonomiskt, så ni lär aldrig komma någonstans i denna diskussion.;)

"Hen" invandrare gör allt för stanna hemma och rulla tummarna. Sorry hönan!

Varför tror du att invandrare skulle vara annorlunda än svenskar, det finns väl ingen som gillar att vara arbetslös!
Eller känner du någon? De jag känner som varit arbetslösa lider av det, inklusive invandrare.
Jag bor i den regionen jag skrev om, jag har jobbat häcken av mig denna våren. Det finns jobb här, när jag har en paus och går ut för en kaffepaus och ser ungs arbetsföra människor gå förbi fabriken och när jag hälsar på min mor som bor i ett hyresområde , min mor är +70 så hon är hemma på dagarna och ser alla unga arbetsföra människor som är ute och latar sig el umgås med varandra, min mor är helt förtvivlad att jag måste jobba 6 dagar i veckan medans hennes grannar slipper,

Fakta, länkar och referenser har det väl funnits gott om i denna tråd. Jag har försökt länka till referenser. Framtida kostnader finns ju i budget och prognoser. Vill minnas SatanG referereade till dessa.

Dock tror jag inte heller vi kommer mötas då vi ser olika verkligheter.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp