Förnya thai körkort

T

TommyBangkok

Gäst
Hej
Mitt ett åriga thai körkort gick ut för ett par månader sedan, undrar vilka papper som behövs för att förnya det, behöver man även göra nya prov eller är det bara lite papper som behövs? Kan upplysa om att jag har workpermit och uppehållstillstånd pga gift med thai och bor sedan manga år i Bangkok permanent. Tacksam för svar från någon som vet mera om detta.

Nog ingen som testat att vänta så länge med att förnya, jag har en vän som jobbar på traffic office som e här på gymmet idag, ska höra om hon vet.

Kanon bra :-) Jag har för mig att man måste förnya inom 12 månader efter det gått ut men är osäker. Hör av dig när du pratat med henne, Tackar så mycket :-)

Hej
Mitt ett åriga thai körkort gick ut för ett par månader sedan, undrar vilka papper som behövs för att förnya det, behöver man även göra nya prov eller är det bara lite papper som behövs? Kan upplysa om att jag har workpermit och uppehållstillstånd pga gift med thai och bor sedan manga år i Bangkok permanent. Tacksam för svar från någon som vet mera om detta.

Det du sier henger ikke helt sammen. Fordi arbeidstillatelse har ingenting med ditt ekteskap å gjøre. Men uansett så tror jeg at du har et Non Immigrant Visa. Hvilket er hva du må ha for å få et thailandsk førerkort. Du trenger ikke noen praktisk eller teoretisk test. Fornyelsen må gjøres innen ett år. Er det lengre enn ett år så må du ha ny praktisk og teoretisk test.

Dette er hvilke papirer du trenger.

1. Helseattest fra lege (det finnes en for bil og en for motorsykkel)

2. Bostedsbevis fra enten immigrasjonen, ambassaden/konsulat, gul bok eller ditt lokale politistasjon. Som regel
ønsker DLT et bostedsbevis fra immigrasjonen eller gul bok.

3. Ditt gamle thailandske førerkort.

4. Kopi av visumet (Non Immigrant Visa), kopi av siden med bilde og kopi av utreisekortet.

Det hender også at man må sitte (i timesvis) å høre på noen som foreleser om trafikkregler.

Hos DLT gjennomfører du en fargetest (syn), en avstandsbedømmelsestest og en reaksjonstest. Bilde blir tatt hos DLT. Du betaler din avgift og du har ditt nye førerkort for 5 år +.

Senast redigerad av en moderator:
Hon lubbar på bandet men eg är det väl inget att fundera på? Bara fixa läkarintyg och åk till traffic office, antingen får du nytt kort eller så får du göra testet igen.

Inga problem i ditt fall, har det gått över ett år så måste man gå på 4 tim lektion men du gör bara syn och reaktionstestet.
Du hade alltså rätt med 12 mån.
Vilka papper som behövs har du koll på lr?

OK, tackar för svar, jag fixar intyg från ambassaden att jag bor här, det dög första gången när jag fick mitt thai körkort och ett läkarintyg samt kopia på visumet och även har med mig gamla körkort. När jag tog det första thai körkortet fick man göra 4 tester, hade vissa problem med det sista av de 4 testerna men det löste sig. :)

Ta även kopior på passet, visum, inresestämpel och departurecard, det är olika på varje kontor och skiljer även mellan olika handläggare i samma byggnad.
När jag förnyade till 5 års i januari krävde handläggaren kopia på departurecard men inte visumsidan :laugh:
Kom bra klädd och nyrakad.
Test alla måste göra är färgseende, reaktionstest, djupseende och vidvinkel.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar