Foto av pass fungerar inte

Wangthong

Aktiv medlem
Igår åkte vi till Mae Sot för att handla avocadoplantor. Efter vägen är det en del checkpoints. På vägen dit bara vinka förbi.
På vägen tillbaka vill de se pass. Dottern och svågern fick problem eftersom de bara hade foton av passet med sig i telefonen.
Dessa foton accepteras ej. Det ska vara äkta vara.
De blev tagna åt sidan och fick till sist när överordnade tittat på deras uppgifter i datorn så fick de läsa lagen.
Sedan 2020 är det enligt lagen ett måste att ha orginalet med sig. Inga bilder duger!

Tur att de i varje fall hade ett riktigt DTAC och hade skrivit in sig på vår adress hos immigration här i stan.

Det här var faktiskt enda riktiga gången jag haft nytta av mitt Thai ID kort.
Han tittade inte många sekunder på det innan jag fick det tillbaka.

Igår åkte vi till Mae Sot för att handla avocadoplantor. Efter vägen är det en del checkpoints. På vägen dit bara vinka förbi.
På vägen tillbaka vill de se pass. Dottern och svågern fick problem eftersom de bara hade foton av passet med sig i telefonen.
De blev tagna åt sidan och fick till sist när överordnade tittat på deras uppgifter i datorn så fick de läsa lagen.
Sedan 2020 är det enligt lagen ett måste att ha orginalet med sig. Inga bilder duger!

Tur att de i varje fall hade ett riktigt DTAC och hade skrivit in sig på vår adress hos immigration här i stan.

Dom vill också ha foton på inresestämpeln för att se eventuella overstay och visum.
Nu är det en drive att kontrollera utlänningar hårdare.

Vad menar du med ett riktigt DTAC?

Behövde du inte visa passet när du kunde visa upp Thai ID-kortet?
Jag har annars haft nytta av det när jag förnyade mitt körkort då jag slapp skaffa intyg adressintyg från immigrations.

Dom vill också ha foton på inresestämpeln för att se eventuella overstay och visum.
Nu är det en drive att kontrollera utlänningar hårdare.

Vad menar du med ett riktigt DTAC?
De accepterar inga foton de vill ha riktiga passet. Lag sedan 2020! De hade även foto på visumstämpeln.
TDAC skulle det ha stått.
Behövde du inte visa passet när du kunde visa upp Thai ID-kortet?
Jag har annars haft nytta av det när jag förnyade mitt körkort då jag slapp skaffa intyg adressintyg från immigrations.
Jag hade inte passet med mig, så hade han frågat hade jag bara kunnat visa foton som de övriga.
Han var så glad över att jag hade ett Thai ID kort så jag ville inte utmana ödet och fråga om jag behövde visa passet. Jag hade ju hört vad han sa till de övriga.

De accepterar inga foton de vill ha riktiga passet. Lag sedan 2020!
Lagar är flexibla i Thailand och upp till enskilda tjänstemän.

2010 måste jag uppvisa pass i en kontroll i Kanchanaburi upp mot gränsen till Myanmar.
Kopia dög inte.
Att utlänningar ska uppvisa pass i orginal på resor i landet är nog en äldre lag än 2020.

Just nu pågår stora driver mot utlänningar som missbrukat visarun landvägen med utökade kontroller sen en månad tillbaka.

Är ni ute i spenaten mot grannländer ökar kontroller efter vägarna.
Det är mycket skriverier i resegrupper om detta.

Senast ändrad:
Lagar är flexibla i Thailand och upp till enskilda tjänstemän.

Just nu pågår stora driver mot utlänningar som missbrukat visarun landvägen med utökade kontroller sen en månad tillbaka.

Är ni ute i spenaten mot grannländer ökar kontroller efter vägarna.
Det är mycket skriverier i resegrupper om detta.
Jag tycker att det är bra att veta om att lagen säger att du ska ha passet med dig.
Träffar du på en tjänsteman som hävdar att du ska ha passet med dig och inte accepterar att du visar foton så är det du som sitter i klistret. Du kan förmodligen klara dig med en förlust av en viss mängd pengar. Men du förlorar mycket tid. Är du inte smidig så kan du förlora ännu mer tid.

En tjänsteman som inte bryr sig om att tillämpa lagen är naturligtvis bra om du inte följer lagen. Men det är inget att lita på att de ska göra.

Jag tycker att det är bra att veta om att lagen säger att du ska ha passet med dig
Det gäller väl i alla länder du besöker egentligen, ja kanske inte inom EU om man är EU medborgare men annars så. Vad man gör i verkligheten är ju en annan sak. Jag har ingen lust att springa runt med passet på mig så jag kör med foto i mobilen. Har dock aldrig blivit frågad om att visa upp passet under alla mina år i Thailand men det kommer säkert.

Det gäller väl i alla länder du besöker egentligen, ja kanske inte inom EU om man är EU medborgare men annars så. Vad man gör i verkligheten är ju en annan sak. Jag har ingen lust att springa runt med passet på mig så jag kör med foto i mobilen. Har dock aldrig blivit frågad om att visa upp passet under alla mina år i Thailand men det kommer säkert.
Ja, minst ett godkänt ID är det i alla länder.
Ett nationellt körkort i Thailand lär duga men det är få turister som har och då är det bara passet som duger.

Jag tänker inte bära med mig passet överallt heller.
Det är alldeles för värdefullt att förlora.
Nu har jag ett foto i mobilen och även med visumstämpelns giltighetstid och tidigare en inplastad kopia i plånboken.

I Filippinerna duger mitt lokala körkort för där finns mitt passnummer kopplat till körkortet som är ett godkänt ID.
Behövs inget annat ens för inrikes flyg.

Kom just på att när vi åkte buss från Chiang Mai 2014 norrut svängde bussen in på en check point och IM officerare kom ombord och alla utlänningar fick visa upp passet och thai sina ID.
Samma sak från Chiang Mai mot Mae Sai och åt båda hållen.

Det har varit mycket snack om att man inte behöver passet utan istället kan ta foton. Därför tycker jag att det är bra om det kommer ut att det är passet som räknas enligt lag. Vad sedan andra gör det är upp till dom.
Eftersom Thailand har en massa knepiga tillämpningar så tycker jag även att det är bra att veta att det thailändska ID kortet verkar vara bra i vissa fall. Jag har naturligtvis ingen kvittens på att det är så enligt lagen. Jag fortsätter att ha ID kortet men inte passet med mig så får vi se om någon kommer fram med någon lagparagraf så småningom.

Jag har aldrig varit någon advokat eller annan lagvrängare och tycker att livet är för kort att läsa in lagböcker och allt annat som snart samhället kräver att alla ska kunna. Fast visa saker är bra att veta. I den åldern jag är har jag nog mer nytta av att läsa in en massa om hälsa och människokroppen. Fast jag kommer inte heller att läsa in några tunga böcker om medicin nu på ålderns höst.

Det har varit mycket snack om att man inte behöver passet utan istället kan ta foton. Därför tycker jag att det är bra om det kommer ut att det är passet som räknas enligt lag. Vad sedan andra gör det är upp till dom.
Eftersom Thailand har en massa knepiga tillämpningar så tycker jag även att det är bra att veta att det thailändska ID kortet verkar vara bra i vissa fall. Jag har naturligtvis ingen kvittens på att det är så enligt lagen. Jag fortsätter att ha ID kortet men inte passet med mig så får vi se om någon kommer fram med någon lagparagraf så småningom.

Jag har aldrig varit någon advokat eller annan lagvrängare och tycker att livet är för kort att läsa in lagböcker och allt annat som snart samhället kräver att alla ska kunna. Fast visa saker är bra att veta. I den åldern jag är har jag nog mer nytta av att läsa in en massa om hälsa och människokroppen. Fast jag kommer inte heller att läsa in några tunga böcker om medicin nu på ålderns höst.
Ja jag håller med men "Det har varit mycket snack...." är ju just bara snack. Passet skall alltid bäras när man reser utomlands, en grundregel. Vad man sedan väljer att göra i verkligheten är något helt annat och upp till var och en. Själv så gamblar jag lite :)

2008 när jag blev rånad i Thailand var jag glad att jag endast hade lite kontanter och en gammal skräpmobil på mig. Inga kort eller pass som försvann. På den tiden bar jag endast kontanter för kvällen och bytte alltid till en skräpmobil. Idag har jag både plånbok och min ordinarie smartphone på mig. Plånboken tömmer jag dock på allt som jag inte behöver ha med mig till Thailand men blir ju fortfarande ett par Mastercard och mitt svenska körkort som behövs då jag endast kör med Internationellt KK. Har även en kopia på min reseförsäkring i fickan utifall att jag inte skulle vara talbar vid en eventuell olycka.

Samma regler i Sverige, står på imm sida att man skall bära med sig pass och uppehållstillstånd.
Men nu när frugan och äldste fått id och svenskt personummer, så tror jag ok.
I Thailand brukar jag köra förbi checkpoint, hissa ner fönstret och hålla upp mitt thaikörkort och bara blivit vinkad förbi.

De accepterar inga foton de vill ha riktiga passet. Lag sedan 2020! De hade även foto på visumstämpeln.
TDAC skulle det ha stått.

Jag hade inte passet med mig, så hade han frågat hade jag bara kunnat visa foton som de övriga.
Han var så glad över att jag hade ett Thai ID kort så jag ville inte utmana ödet och fråga om jag behövde visa passet. Jag hade ju hört vad han sa till de övriga.
Hej

Ja jag tror att du har rätt här, det var under juntans tid vid makten som det togs ett idoiotiskt beslut om att utlänningar alltid skulle bära med sig passet för att kunna visa upp detta vid en kontroll.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag tror att du har rätt här, det var under juntans tid vid makten som det togs ett idoiotiskt beslut om att utlänningar alltid skulle bära med sig passet för att kunna visa upp detta vid en kontroll.

Mvh isan lover
Att utlänningar och lokala måste kunna visa upp ett giltigt ID är betydligt äldre än så och en allmän regel i hela världen.

Även i Sverige och EU.

Att utlänningar och lokala måste kunna visa upp ett giltigt ID är betydligt äldre än så och en allmän regel i hela världen.

Även i Sverige och EU.
Hej

Ja det låter ju väldigt smart att tvinga utlänningar att ha med sig en värdehandling som passet är överallt t.ex på stranden o.s.v, då skulle ji turister tbingas bada i skift för att vakta paszen, förr rekommenderades ju utlänningar att låsa in pass, pengar och krefitkort m.m i hotellens saftybox alternativt deponera dessa i receptionen. Skulle folk följa den här regeln till punkt och pricka skulle antslet som inte kan återbända hem från sin semester utan att först bedöka ambassaden för att få ett nytt pass öka dramatiskt.

Själv har jag besökt 46 länder på jobb och fritid utan att någonsin ha med mig passet förutom när jag arbetade på flyhplatser, reste med flyg eller bytte hotell o.s.v.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Även i Sverige och EU.
Så är det inte riktigt i Sverige.
För personer som är bosatta i Sverige finns ingen skyldighet att inneha legitimationshandling, utländska medborgare är dock skyldiga att ha pass som huvudregel (se 2 kap. 1 § utlänningslagen)

Hej

Ja det låter ju väldigt smart att tvinga utlänningar att ha med sig en värdehandling som passet är överallt t.ex på stranden o.s.v, då skulle ji turister tbingas bada i skift för att vakta paszen, förr rekommenderades ju utlänningar att låsa in pass, pengar och krefitkort m.m i hotellens saftybox alternativt deponera dessa i receptionen. Skulle folk följa den här regeln till punkt och pricka skulle antslet som inte kan återbända hem från sin semester utan att först bedöka ambassaden för att få ett nytt pass öka dramatiskt.

Själv har jag besökt 46 länder på jobb och fritid utan att någonsin ha med mig passet förutom när jag arbetade på flyhplatser, reste med flyg eller bytte hotell o.s.v.

Mvh isan lover
Nu övertolkar du allting.
Det är när man reser som utlänningar måste ha med sig passet eller annan godkänd ID handling.
På tåg, bussar, färjor och även i bil på längre sträckor.
Nästan alla länder har visitationszoner i områden nära sina gränser.

I övrigt kan man ha det på hotellet eller där man bor.

I Sverige måste alla kunna styrka sin identitet och medborgarskap.
Pass eller nationellt ID-kort är de enda giltiga handlingarna för detta.

Hej

Mvh isan lover

Struntprat, det är en gammal lag. Har ju varit mycket fram och tillbaka om detta, finns väl knappast många som bär passet fysiskt med sig.

/ SatanG

Liknande trådar

W
Svar
27
Visningar
5 K
A
B
Svar
3
Visningar