Har svenskt körkort (AM och B) och internationellt körkort, vad får man köra?

E

Evy

Gäst
Har svenskt AM och B körkort.Har internationellt körkort.
Numera får man böter när man kör "Motobike""125kubik.
Min fråga är::
Vad finns det att köra istället?

Gissar att det är Thailand fordonet skall framföras.

Antingen så tar man ett thailändskt körkort för motorcykel eller ett dito i Sverige.

Det internationella körkortet ger samma behörighet som för det körkort man sökt för. Man får alltså ingen extra behörighet.

Har svenskt AM och B körkort.Har internationellt körkort.
Numera får man böter när man kör "Motobike""125kubik.
Min fråga är::
Vad finns det att köra istället?

Du kan ju hyra bil, men annars finns det 50-kubikare som man kallar för pop och även ett slags el-mopeder.

Det råder delade meningar om det krävs körkort för en pop, men du har ju AM-behörighet så du borde isf kunna få ett sådant kort med det svenska som grund (alternativt att det rymms inom B-behörigheten och det internationella körkortet (Motormännen kan nog ge besked om det)). En pop får du inte köra på större vägar med, dock.

El-mopederna ska vara vara fria att köra utan körkort, men det är stora begränsningar på var du får köra.

Till sist så kanske fyrhjulingscross (atv) kan vara ett alternativ. Är den registrerad så borde det vara tillåtet att köra den med B-behörighet och internationellt körkort (Motormännen kan nog ge besked om det).

Gissar att det är Thailand fordonet skall framföras.

Antingen så tar man ett thailändskt körkort för motorcykel eller ett dito i Sverige.

Det internationella körkortet ger samma behörighet som för det körkort man sökt för. Man får alltså ingen extra behörighet.

Det INT kk är endast en översättning av dina Svenska kk behörigheter.Ett Int kk är endast giltigt under
90 dagar, av den tid, som det är utfärdat för i Thailand,kan naturligtvis, användas i alla andra länder med.
Skall man vistas längre än 3 mån. i Thailand, och har ett int kk, så är det väldigt enkelt, att få ett 1 årigt tillfälligt kk.Kan sedan förnyas. Ca 600 tbh totalt.
Har man inget Swe kk för motorcykel, så säg bara till ,att du vill ha ett sådant samtidigt, oftast inga problem.

Det INT kk är endast en översättning av dina Svenska kk behörigheter.Ett Int kk är endast giltigt under
90 dagar, av den tid, som det är utfärdat för i Thailand,kan naturligtvis, användas i alla andra länder med.
Skall man vistas längre än 3 mån. i Thailand, och har ett int kk, så är det väldigt enkelt, att få ett 1 årigt tillfälligt kk.Kan sedan förnyas. Ca 600 tbh totalt.
Har man inget Swe kk för motorcykel, så säg bara till ,att du vill ha ett sådant samtidigt, oftast inga problem.

Jag som inte har A behörighet i Sverige fick faktiskt ta mitt motorcykel kort i Thailand på riktigt. Skrivning, uppkörning och hela klabbet. Fast det var inte så svårt :-)

B behörigheten översatte dom bara till et thailändskt körkort.

Jag som inte har A behörighet i Sverige fick faktiskt ta mitt motorcykel kort i Thailand på riktigt. Skrivning, uppkörning och hela klabbet. Fast det var inte så svårt :)

B behörigheten översatte dom bara till et thailändskt körkort.

Som du säkert vet, så är det inte "same same" på alla traffic kontoren,eller andra ställen med, hos Thai myndigheter.
Frågan är fri, ibland lyckas man, ibland får man göra som du beskriver.
Proven på kk har skärpts det senaste halvåret, nu är det på många ställen, teori första dagen och prov nästa dag.

Om man har både bil och mc kort i Sverige får man då båda i thai, eller bara ett av dom? I thai har man ett kort för mc och ett för bil

Om man har både bil och mc kort i Sverige får man då båda i thai, eller bara ett av dom? I thai har man ett kort för mc och ett för bil
Svar Ja !
Båda om du ber om det.
Har du dom nya översatta så behöver du knappast det Int. kk. Men det ger ett enklare förfarande, man klarar det på en dag och ingen uppkörning krävs. Men det kan ändra sig snabbt, för 5 mån. sedan skärptes proven lite i Thailand.

Svar Ja !
Båda om du ber om det.
Har du dom nya översatta så behöver du knappast det Int. kk. Men det ger ett enklare förfarande, man klarar det på en dag och ingen uppkörning krävs. Men det kan ändra sig snabbt, för 5 mån. sedan skärptes proven lite i Thailand.

Skaffa internationellt körkort innan så får man motsvarande behörighet i Thailand. Endast syntest och reaktionstest behöver göras. Jag tog mina körkort i Chonburi. Ettårigt körkort fick jag. Det var för snart 2 år sedan, har förnyat sedan dess.

Förnyelsen var bara lite pappers arbete. Dom påstod att jag inte kunde få körkort på längre tid än ett år tack vare att jag inte hade mer än 30 dagars "visum". Detta var i Khon Khaen.

Skaffa internationellt körkort innan så får man motsvarande behörighet i Thailand. Endast syntest och reaktionstest behöver göras. Jag tog mina körkort i Chonburi. Ettårigt körkort fick jag. Det var för snart 2 år sedan, har förnyat sedan dess.

Förnyelsen var bara lite pappers arbete. Dom påstod att jag inte kunde få körkort på längre tid än ett år tack vare att jag inte hade mer än 30 dagars "visum". Detta var i Khon Khaen.

För att man skall kunna förlänga, det ettåriga till fem år, erfordras att man har ett 1 årigt uppehållstillstånd, typ O - A, arbetstillstånd eller motsvarande.Om inte så måste man förnya varje år.

För att man skall kunna förlänga, det ettåriga till fem år, erfordras att man har ett 1 årigt uppehållstillstånd, typ O - A, arbetstillstånd eller motsvarande.Om inte så måste man förnya varje år.

Jag har 5 års körkort för motorcykel och bil i Thailand , tog det i Chonburi Town -
För att få körkort i 5 år så är det de samma som 1 år , med bostadsbevis läkarintyg
och den vanliga proven med å bromsa och syn test

2015-08-11 01.45.09.jpg

Du kör ju olaglig.AM gäller bara EUMoppe.125 kubik kräver Motorcykelkörkort

Jag har hört att alla motor fordom på 2 hjul krävs Körkort i Thailand
dom har inte EU moped i Thailand , allt kalles motorcykel och krävs
körkort : slik har jag hört , har jag fel ?

Jag har 5 års körkort för motorcykel och bil i Thailand , tog det i Chonburi Town -
För att få körkort i 5 år så är det de samma som 1 år , med bostadsbevis läkarintyg
och den vanliga proven med å bromsa och syn test

2015-08-11 01.45.09.jpg

Samt ett minst 1 ÅRIGT uppehållstillstånd, har dom gett dig nytt på 5 år, utan detta så har dom missat något. Se ovan.
När jag skulle förlänga senast, så hade hon i kassan, problem med att tyda mitt uppehållstillstånd, hon visste att man skulle ha ett sådant, men hade ingen aning om hur det såg ut.Hennes chef räddade mig.

Jag har hört att alla motor fordom på 2 hjul krävs Körkort i Thailand
dom har inte EU moped i Thailand , allt kalles motorcykel och krävs
körkort : slik har jag hört , har jag fel ?

Det finns många tokiga regler.Ett ex är att om man framför motorbike med sidovagn ( trehjuling) så behöver man inte ha hjälm.

Jag hittade en 90 frågors test för thaikörkort, vissa fick man fundera lite på, dock så fick jag 84 rätt första gången, det som man tror är solklart för oss är inte det för dom

Många frågor om U sväng

Senast ändrad:

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
6 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp